Επιλέξτε Σώμα: Color 1 Color 2 Color 3
Youtube Twitter Facebook Rss

Στρατιωτική διπλωματία

Aπό τον «Στρατηγικό Διάλογο» στην «Στρατηγική Συνεργασία»

06.10.2010 | 17:29

Η επίσκεψη «εργασίας» του πρωθυπουργού κ. Γεωργίου Παπανδρέου στη Μόσχα ολοκληρώθηκε χωρίς να λάβει τη δημοσιότητα που στο παρελθόν μία τέτοια επίσκεψη απολάμβανε τόσο στα ρωσικά και ελληνικά όσο και τα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Οι λόγοι για τη σχετικά «υποτονική» κάλυψη είναι κυρίως δύο.
* Η χώρα μας βρίσκεται στη δίνη μίας πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης η οποία την καθιστά αρνητικό πρωταγωνιστή στα διεθνή fora και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης με αποτέλεσμα οι συναντήσεις στη Μόσχα να χαρακτηρίζονται ως δευτερεύουσας και ήσσονος σημασίας.
* Οι πρόσφατες ρωσοτουρκικές φιλόδοξες διακηρύξεις αναφορικά με διαφαινόμενες ενεργειακές/πυρηνικές συνέργειες επισκιάζουν τις ελληνορωσικές συνομιλίες των προηγούμενων ημερών. Εν’ αντιθέσει με την πρώτη αυτή «επιφανειακή» ανάγνωση των τεκταινομένων στην Μόσχα, το Ινστιτούτο Αναλύσεων Άμυνας και Ασφάλειας (Ι.Α.Α.Α.) εκτιμά πως η επίσκεψη της ελληνικής αντιπροσωπείας στη Ρωσία θα πρέπει να τύχει ιδιαίτερης προσοχής αφού, κατά τη διάρκειά της φαίνεται πως ελήφθησαν αποφάσεις προς μία κατεύθυνση η οποία θα μπορούσε, ως έναν βαθμό, να ακυρώσει το πρόσφατο ρωσοτουρκικό rapprochement και να αποδείξει πως κάθε συνεργασία μεταξύ Άγκυρας και Μόσχας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ευκαιριακή. Με άλλα λόγια, διαφαίνεται πως η ελληνική πλευρά αρχίζει να κινείται στην πορεία που σκιαγραφήθηκε αδρά από το Ι.Α.Α.Α. στο ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 02 (16 Φεβρουαρίου 2010) με τίτλο «ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ / ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΡΩΣΟΤΟΥΡΚΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ – ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ – ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ». Φυσικά, πολλά περισσότερα χρειάζεται να γίνουν έτσι ώστε η Αθήνα να μπορέσει να αποτρέψει τις αρνητικές δυνητικές συνέπειες που περιγράφηκαν στο προαναφερθέν ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ.
Η Αθήνα και η Μόσχα διακήρυξαν πως πρόκειται να συνεργαστούν σε σειρά θεμάτων τα οποία εάν υλοποιηθούν, θα λειτουργήσουν ευεργετικά για τις διμερείς σχέσεις αλλά και αναμένεται να αναβαθμίσουν τη γεωπολιτική και γεωοικονομική θέση της χώρας μας με ό,τι αυτό συνεπάγεται αντιστοίχως για τη ρωσοτουρκική συνεργασία. Επιγραμματικά, τα σημεία συνεργασίας είναι τα εξής:
- H Αθήνα θα εντείνει τις εργώδεις της προσπάθειες στην απλοποίηση της μετακίνησης Ρώσων πολιτών στην ελληνική/ευρωπαϊκή επικράτεια. Υπενθυμίζεται πως η Άγκυρα, λόγω της μη συμμετοχής της στην Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να καταργήσει τη βίζα για τους Ρώσους πολίτες που θα ήθελαν να επισκεφθούν την Τουρκία, με ευεργετικές συνέπειες στον τομέα του τουρισμού αλλά και την επιχειρηματικότητα στην ανατολική ακτή του Αιγαίου. Η Αθήνα μη δυνάμενη να ακολουθήσει αυτόνομη πολιτική και για να αποφύγει να χάσει πολύτιμο συνάλλαγμα προερχόμενο από τη Ρωσία, προς όφελος μάλιστα της Τουρκίας, απλοποιεί όσο είναι δυνατό τις διαδικασίες έκδοσης βίζας προς Ρώσους υπηκόους. Είναι χαρακτηριστικό πως σχεδιάζει σημαντική αναβάθμιση των διπλωματικών της αντιπροσωπειών και γραφείων σε όλη τη Ρωσική Ομοσπονδία με σκοπό να διευκολύνει όσο το δυνατόν περισσότερο τους Ρώσους πολίτες που επιθυμούν να επισκεφθούν τη χώρα μας. Δεν είναι τυχαίο πως η Αθήνα πρωτοστατεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο συνολικότερα, για την απλοποίηση των μετακινήσεων μεταξύ Ρωσίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Αθήνα και Μόσχα φιλοδοξούν να αναβαθμίσουν επίσης τη σιδηροδρομική τους σύνδεση μέσω της δημιουργίας της γραμμής Θεσσαλονίκης - Μόσχας. Υπενθυμίζεται πως η Άγκυρα και η Μόσχα σχεδιάζουν να δημιουργήσουν ένα κοινό κέντρο λογιστικής υποστήριξης το οποίο θα καταστεί σημείο αναφοράς για τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας και της Κασπίας αφού θα μειώσει το κόστος μεταφοράς των προϊόντων προς τη Μεσόγειο έως και 50%. Η σύνδεση Θεσσαλονίκης - Μόσχας θα μπορούσε να αποτελέσει το πρώτο βήμα για τη δημιουργία ενός κάθετου ολοκληρωμένου άξονα μεταφοράς προσώπων και εμπορευμάτων. Το πλεονέκτημα θα ήταν πως στον δρόμο από τη Ρωσία προς τη Μεσόγειο δεν θα «παρεμβάλλεται» η Μαύρη Θάλασσα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ταχύτητα και το κόστος μεταφοράς.
- Η Ελλάδα και η Μόσχα δημιούργησαν και ενεργοποίησαν μία κοινή διυπουργική επιτροπή οικονομικής συνεργασίας η οποία συνεδρίασε για πρώτη φορά στις 16 Φεβρουαρίου. Η επόμενη συνεδρίαση της εν λόγω επιτροπής αναμένεται να λάβει χώρα ξανά στη Μόσχα στους επόμενους μήνες. Ο σκοπός του νέου αυτού οργάνου είναι να αναζωογονήσει το διακρατικό εμπόριο το οποίο γνώρισε σημαντικότατη κάμψη της τάξης του 40% το προηγούμενο έτος λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης. Υπενθυμίζεται πως και η Άγκυρα σχεδιάζει να ενεργοποιήσει με τη Μόσχα ένα διακρατικό διακυβερνητικό συμβούλιο συνεργασίας στο άμεσο μέλλον.
- Το τέταρτο σημείο στο οποίο οι δύο πλευρές με κάθε ευκαιρία προσπάθησαν να καταστήσουν σαφές είναι πως η ενεργειακή τους συνεργασία παραμένει ζωντανή και αναμένεται να ενταθεί και να αναβαθμιστεί στο άμεσο μέλλον με σκοπό την ολοκλήρωση των υπό σχεδιασμό προγραμμάτων το συντομότερο δυνατόν.
* Αναφορικά με το πρόγραμμα του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης (TBP: Trans-Balkan Pipeline) η ελληνική πλευρά κατέστησε σαφές πως αναμένει την έναρξη της κατασκευής του σε έξι (6) μήνες. Ο Έλληνας πρωθυπουργός δήλωσε επανειλημμένα πως αφού τηρηθούν οι περιβαλλοντικές προβλέψεις (δε θα μπορούσε να αποφύγει να τονίσει τη συγκεκριμένη αναφορά και για λόγους ουσίας, αλλά και διότι θα εμφανιζόταν ανακόλουθος στις προεκλογικές διακηρύξεις του) και κανονισμοί και ολοκληρωθούν οι συμφωνίες διέλευσης, το πρόγραμμα θα προχωρήσει χωρίς κανένα εμπόδιο - τουλάχιστον - από την ελληνική πλευρά.
* Η Αθήνα κατέδειξε ΟΡΘΩΣ την αποφασιστικότητά της να προχωρήσει και το πρόγραμμα κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου South Stream (SS). Η ελληνική πλευρά δήλωσε έτοιμη να δημιουργήσει την κοινή εταιρεία με τη Μόσχα η οποία και θα αναλάβει την κατασκευή του εν λόγω έργου. Επιπροσθέτως ανακοινώθηκε πως έχει ολοκληρωθεί η μελέτη σκοπιμότητας. Ο κ. Παπανδρέου υπογράμμισε ακόμα πως η Ελλάδα επιθυμεί να ενσωματωθεί ο αγωγός SS στο ενιαίο ευρωπαϊκό ενεργειακό δίκτυο, υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εκτιμάται, πως οι ελληνικές θέσεις αναφορικά με την ελληνορωσική ενεργειακή συνεργασία αποσαφηνίζουν τη θέση της Αθήνας σε ένα κρίσιμης σημασίας ζήτημα στο οποίο η Άγκυρα φαίνεται πως προσπαθεί να «σπεκουλάρει» με κάθε ευκαιρία. Ειδικά σε περίπτωση που το πρόγραμμα του ΤΒΡ ευοδωθεί, η Μόσχα δεν έχει κανέναν λόγο να προχωρήσει με την κατασκευή του αγωγού Σαμσούντας - Τζεϊχάν. Σύμφωνα με Ρώσους αναλυτές σε θέματα ενέργειας, τα δύο σχέδια «είναι ανταγωνιστικά» αφού αναμένεται να χρησιμοποιήσουν «το ίδιο ρωσικό και καζάκικο πετρέλαιο το οποίο επαρκεί για να χρησιμοποιηθεί μόνο από έναν αγωγό». Στην περίπτωση λοιπόν που ο ΤΒΡ προχωρήσει, είναι σαφές πως η Μόσχα «θα προτιμήσει τη βαλκανική επιλογή, κυρίως για λόγους διαφοροποίησης των οδών εξαγωγής του πετρελαίου (σ.σ. δηλαδή γεωπολιτικούς αφού η Άγκυρα ελέγχει τα Στενά του Βοσπόρου)». Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τους ίδιους αναλυτές «ο βαλκανικός αγωγός είναι οικονομικότερος αφού είναι μικρότερος σε μήκος και ευκολότερος να κατασκευαστεί λόγω του γεωγραφικού ανάγλυφου (ευνοϊκή μορφολογία του εδάφους)». Εξίσου αυτονόητο είναι ότι τυχόν έναρξη της κατασκευής του αγωγού Σαμσούντα – Τζεϊχάν σχεδόν αυτόματα σηματοδοτεί και την ατυχή κατάληξη του TBP. Η θέση της Αθήνας αναφορικά με τα εν λόγω ενεργειακά προγράμματα γίνεται ακόμα πιο σαφής εάν ληφθούν υπόψη και οι δηλώσεις του Έλληνα και του Ρώσου πρωθυπουργού πως η Ελλάδα θα μπορέσει να ενδυναμώσει σημαντικά την οικονομική της θέση με την ενεργοποίηση των εν λόγω σχεδίων. Η ρωσική πλευρά υπογράμμισε πως η χρηματοδότηση των προγραμμάτων είναι εξασφαλισμένη με αποτέλεσμα η έναρξη των εργασιών κατασκευής σε συνάρτηση με τις θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν αλλά και τα κέρδη που θα προκύψουν θα μπορέσουν βοηθήσουν σημαντικά την ελληνική οικονομία.
Tags:

 

Στην ίδια κατηγορία

ΣΧΟΛΙΑ


 

Κάντε Like: Onalert.gr στο Facebook