Επιλέξτε Σώμα: Color 1 Color 2 Color 3
Youtube Twitter Facebook Rss

ΑΠΟΨΗ

Η νέα δομή δυνάμεων,η αποστρατεία των Αρχηγών και ο κ.Μπεγλίτης.Άρθρο-άποψη

19.12.2011 | 00:01


Του Υποστρατήγου ε.α. Κωνσταντίνου Λουκόπουλου *


Πολλά έχουν ακουσθεί και διαβασθεί τους τελευταίους μήνες «ένθεν κακείθεν» σχετικά με την αναδιοργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων ως αποτέλεσμα μιας νέας δομής και την σκόπιμη διασύνδεση του θέματος με την αποστρατεία της μέχρι την 2 Νοεμβρίου Στρατιωτικής Ηγεσίας και τον πρώην Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Μπεγλίτη. Μετά την παρέλευση αρκετού χρονικού διαστήματος κρίνεται σκόπιμο να επιχειρηθεί μία κατά την γνώμη μας πιο νηφάλια και ισορροπημένη προσέγγιση.

Οι βάσεις του εκσυγχρονισμού και μετασχηματισμού των Ενόπλων Δυνάμεων μας τέθηκαν με την «Αμυντική Στρατηγική Αναθεώρηση ΑΣΑ» το 2001. Ακολούθησαν δομικές αλλαγές στην οργάνωση, στις αρμοδιότητες και στα επίπεδα διοικήσεως με κυρίαρχη αντίληψη την διακλαδικότητα ενώ είχαμε και αλλαγές που αφορούσαν στις αρμοδιότητες του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ. Από το 2005 και μετά η δυναμική των αλλαγών εκφυλίσθηκε και σε κάποιες περιπτώσεις πέραν της στασιμότητας είχαμε και παλινδρόμηση. Η μετεξέλιξη των ΕΔ χάθηκε μέσα στον λαβύρινθο της εκλογοθηρικής πολιτικής των Υπουργών τόσο της ΝΔ όσο και του ΠΑΣΟΚ αλλά και εξωθεσμικών παρεμβάσεων κάποιων Αρχηγών Επιτελείων κυρίως του Στρατού Ξηράς

Ο « νόμος Βενιζέλου» το 2010 , τονίζεται με την σύμφωνη γνώμη των Αρχηγών, δεν προώθησε λύσεις για να θεμελιώσει ένα σύγχρονο, αποτελεσματικό και στέρεο στρατιωτικό οικοδόμημα. Δημιουργήθηκαν περισσότερα προβλήματα από αυτά που επιδιωκόταν να επιλυθούν. Η κάθετη και πλήρης Διοίκηση του Α/ΓΕΕΘΑ των ΕΔ είναι μόνο κατ’ ευφημισμό διότι με την ένταξη των Αρχηγών των Γενικών Επιτελείων στην επιχειρησιακή αλυσίδα δημιουργήθηκε ένα νέο ενδιάμεσο επίπεδο διοίκησης που υπονομεύει την αρχή και την ενότητα της διοίκησης στον πόλεμο και σε καταστάσεις έντασης και κρίσεις κατά την ειρηνική περίοδο, όπου επιβάλλεται άμεση αντίδραση και κεντρικός έλεγχος. Και πάλι «πρωτοτυπούμε» υιοθετώντας μοντέλο που αντί να μας εισαγάγει με κυρίαρχη την διακλαδικότητα στην εξελιγμένη εποχή των επιχειρήσεων μας οδηγεί στο παρελθόν με κυρίαρχη την κλαδικότητα. Επισημαίνεται ότι αυτή την μορφή την είχαμε στην Δικτατορία με τον λεγόμενο Νόμο Αγγελή (ΝΔ Υπ αρ 58).

Στη συνέχεια επί Υπουργίας Μπεγλίτη αντί να εφαρμοσθεί ο προβλεπόμενος «Εθνικός Αμυντικός Σχεδιασμός ΕΑΣ» που αποσκοπεί στην εξορθολογισμένη ανάπτυξη των ΕΔ, προχώρησε σε σχεδιασμό Μελλοντικής Δομής Δυνάμεων, χωρίς την έκδοση της Εθνικής Στρατιωτικής Στρατηγικής (ΕΘΣΣ) που απορρέει από την Πολιτική Εθνικής Άμυνας (ΠΕΑ). Επίσης δεν εκδόθηκαν Κατευθύνσεις Αμυντικής Σχεδίασης από το Υπουργείο. Οι πληροφορίες που διέρρευσαν περί σημαντικών περικοπών και βαθειάς αναδιοργανώσεως δεν βασίζονται σε κάποιο θεσμικό κείμενο του ΓΕΕΘΑ που είναι υπεύθυνο για την σύνταξη της σχετικής μελέτης μετά από προτάσεις των Επιτελείων. Όμως από την άλλη μεριά είναι σκόπιμο να επισημανθεί ότι λόγω των προαναφερθέντων παλινδρομήσεων, διατηρείται ακόμα και σήμερα μια αναποτελεσματική και οπωσδήποτε αντιοικονομική δομή δυνάμεων με πολυάριθμα επίπεδα διοικήσεων και Σχηματισμούς, Μονάδες και Στρατόπεδα – φαντάσματα που εξυπηρετούν μόνο παρωχημένα δόγματα.

Πολλά και άθλια ήταν τα σενάρια για τους λόγους που αντικαταστάθηκε σύσσωμη η Στρατιωτική Ηγεσία. Ένα από αυτά ήταν ότι ο Υπουργός έπρεπε με «νέα Ηγεσία» να προωθήσει τις απαιτούμενες δομικές αλλαγές που αφορούν στην Μελλοντική Δομή Δυνάμεων καθόσον υπήρχε αντίδραση από μέρους των Αρχηγών! Ο κ. Μπεγλίτης σε ένα μόνο είχε δίκαιο, «στις υφιστάμενες γραφειοκρατικές αντιλήψεις και συντεχνιακές – κλαδικές νοοτροπίες». Βέβαια το ερώτημα είναι «χρειάσθηκε δύο χρόνια για να το αντιληφθεί?». Από την άλλη πλευρά οι παροικούντες στην Ιερουσαλήμ γνωρίζουν ότι οι απελθόντες Αρχηγοί έλεγαν κατά κανόνα «ΝΑΙ σε όλα» και δεν μας είχαν δείξει ότι για κάποιο θεσμικό θέμα θα διαφωνούσαν με την άποψη του Υπουργού. Είναι δύσκολο λοιπόν να πιστέψουμε τα περί αντιδράσεων. Είναι επίσης άκομψο, ατυχές αλλά και εξωθεσμικό αποστρατευθείς Αρχηγός, κατόπιν εορτής (μετά την αποστρατεία του), να περιδιαβαίνει Στρατηγεία σε τελετές παραδόσεως – παραλαβής Διοικήσεων και να μέμφεται άλλους ότι ελάμβαναν αποφάσεις μεταξύ «τυρού και αχλαδιού» όταν και ό ίδιος ακολουθούσε την ίδια πρακτική.

Φαίνεται ότι η υποκατάσταση του ΕΑΣ από διάφορα εξωθεσμικά κείμενα και παντελώς άσχετα πρόσωπα του προηγουμένου υπουργικού περιβάλλοντος αλλά και η μη έκδοση των προβλεπόμενων Κατευθύνσεων Αμυντικής Σχεδιάσεως (ΚΑΣ) δημιούργησε σοβαρές περιπλοκές. Οι Αρχηγοί των Επιτελείων θα έπρεπε να απαιτήσουν υποβολή προτάσεων μέσα από θεσμικές διαδικασίες έχοντας γνώμονα όχι μόνο την δημοσιονομική κατάσταση της χώρας αλλά και τη διατήρηση της μαχητικής ισχύος και της επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Εκτίμηση μας λοιπόν η ότι η επερχόμενη νέα δομή δυνάμεων δεν συνδέεται με την αντικατάσταση των Αρχηγών μετά και όπως τονίζεται παραμονή 2 και πλέον ετών! (Στην παρούσα παρέμβαση δεν γίνεται αναφορά στην επιλογή του χρόνου αντικατάστασης της Ηγεσίας η οποία ήταν ατυχέστατη) .

Ολοκληρώνοντας επισημαίνουμε ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΕΘΑ έστω και πολυμελής , έστω και «ειδικού σκοπού και περιορισμένου χρόνου» όπως κάποιοι κύκλοι επαναλαμβάνουν συνεχώς, θα πρέπει να εκμεταλλευτεί τις διαπιστώσεις και συμπεράσματα και από αυτό το ζήτημα που προέκυψε και να εξασφαλίσει τις προβλεπόμενες θεσμικές διαδικασίες . Είμαστε πεπεισμένοι ότι με εξασφαλισμένες τις θεσμικές διαδικασίες, η νέα Στρατιωτική Ηγεσία διακατεχόμενη από φρέσκιες ιδέες και νεωτεριστική - ορθολογική σκέψη θα πράξει αυτό που πρέπει και σε αυτό το πεδίο προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και του Ελληνικού λαού.

*Ο Υποστράτηγος ε.α. Κώστας Λουκόπουλος είναι Αναλυτής στο Ινστιτούτο Αναλύσεων Άμυνας και Ασφάλειας και μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Στρατηγικών Μελετών. Έχει διατελέσει Εκπρόσωπος Τύπου του Α/ΓΕΕΘΑ ενώ υπηρέτησε σε σε διοικητικές και επιτελικές θέσεις στην Ελλάδα και στο ΝΑΤΟ.






 

Στην ίδια κατηγορία

ΣΧΟΛΙΑ


 

Κάντε Like: Onalert.gr στο Facebook