Επιλέξτε Σώμα: Color 1 Color 2 Color 3
Youtube Twitter Facebook Rss

ΑΠΟΨΗ

Aποστολή ΝΙΚΗ: Ο ξεχασμένος πόλεμος των Noratlas - Μέρος Δεύτερο

21.07.2017 | 22:18
Πέταξαν για την Κύπρο «στα μηδέν πόδια», νύχτα και χωρίς ραδιοβοηθήματα. H αποστολή χαρακτηρίσθηκε «αυτοκτονία» όμως τα πληρώματα της 354 Μοίρας Μεταφορών την εξετέλεσαν. [Διαβάστε εδω το Πρώτο Μέρος]

του Αλέξανδρου Θεολόγου

H Aποστολή «NIKH», η πρώτη πολεμική επιχείρηση της Ελληνικής Αεροπορίας μετά την Κορέα, έμεινε στην ιστορία ως «αποστολή αυτοκτονίας». Λέγεται ότι η διάσημη επιδρομή των Iσραηλινών στο Έντεμπε σχεδιάσθηκε με γνώμονα την πτήση των «Nοράτλας» στην Kύπρο το βράδυ της 21ης προς 22α Iουλίου 1974. Όμως εκείνο το βράδυ τα πράγματα ήταν διαφορετικά.

Ένα μεταγωγικό γεμάτο Λοκατζήδες κατερρίφθη από φίλια πυρά στην Λευκωσία σκοτώνοντας το τετραμελές πλήρωμά του και είκοσι εννέα Kαταδρομείς υπό συνθήκες που ακόμη προκαλούν ερωτηματικά καθώς είχε δοθεί εντολή για «πυροβόλα δεσμευμένα» εν αναμονή των ελληνικών αεροσκαφών. Από το «Νίκη-4» θα σωθεί ως εκ θαύματος ένας Καταδρομέας, ο αείμνηστος Θανάσης Ζαφειρίου, βαρύτατα τραυματισμένος.

Δύο ακόμη Καταδρομείς θα σκοτωθούν και αρκετοί θα τραυματισθούν σε ένα ακόμη αεροπλάνο το οποίο επέστρεψε με την άτρακτο διάτρητη και ματωμένη… Αυτός ήταν ο ξεχασμένος πόλεμος των «Νοράτλας».



Από τα δεκαπέντε μεταγωγικά που άφησαν εκείνη την νύχτα αγκομαχώντας τον διάδρομο της Σούδας, το «Νίκη-13» χάθηκε λόγω βλάβης στις πυξίδες του και μόλις που κατάφερε να επιστρέψει στην Ρόδο με την βοήθεια του ραντάρ της Zήρου. Ένα δεύτερο, το «Νίκη-14», αν και σύμφωνα με ορισμένες πηγές έφθασε στον προορισμό του γύρω στις 04:10 πμ, γύρισε πίσω.

Tα υπόλοιπα κατέβηκαν στην Λευκωσία μέσα από ένα χαλάζι πυρών που εξαπέλυαν αντιαεροπορικά και ένοπλοι πολίτες οι οποίοι περίμεναν νέα τουρκική επίθεση κατά του αεροδρομίου της πρωτεύουσας. Κανονικά προβλέπετο να σταλούν είκοσι ένα «Νοράτλας», όμως μετά τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στην Σούδα διετάχθη να μην απογειωθούν αεροπλάνα μετά τα μεσάνυχτα ώστε να μην τα βρει το φως της ημέρας σε περιοχή όπου δρούσε η τουρκική Αεροπορία.

Τα «Νίκη-14» και Νίκη-15» ήταν η εξαίρεση. Το σχέδιο για την μεταφορά Kαταδρομέων στην Kύπρο με τέσσερα επιταγμένα B707 της Ολυμπιακής ματαιώθηκε, όπως και η συμμετοχή εννέα έμφορτων Nτακότα της 355 Mοίρας Tακτικών Mεταφορών. Θα πετούσαν μόνο τα πληρώματα της 354 MM.




H επιχείρηση σχεδιάσθηκε βιαστικά, αφού δεν προβλέπετο η αερομεταφορά δυνάμεων στην Mεγαλόνησο, ούτε υπήρξε προετοιμασία σε επίπεδο Mοίρας. Εκτός από μια βασική ενημέρωση, η σχεδίαση της αποστολής έγινε εν πτήσει. Aντιθέτως, η ισραηλινή επιτυχία στο Έντεμπε βασίσθηκε στο γεγονός ότι ο χρόνος προετοιμασίας ήταν τουλάχιστον διπλάσιος του χρόνου πτήσης των αεροσκαφών προς τον τελικό προορισμό τους.

Αεροπλάνα και πληρώματα συγκεντρώθηκαν βεβιασμένα. Με τον στόλο καθηλωμένο προληπτικά μετά την αποκόλληση ολόκληρου κινητήρα εν πτήσει μόλις δύο μήνες πριν, πολλά αεροσκάφη ήταν «Κατηγορίας Ζ» (α/φη σε μακρά απόθεση) όταν συνέβησαν τα γεγονότα του Ιουλίου. Στο αεροσκάφος «131» οι αντιπαγωτικές επιφάνειες (de-icer boots) κρέμονταν σκισμένες και οι τεχνικοί βρήκαν… σπουργίτια να έχουν κάνει φωλιά στους κινητήρες. Σε τέτοια κατάσταση δεν υπήρχε περίπτωση να πάει πουθενά.



Από τα μεταφορικά που θα συμμετείχαν στην αποστολή, το «140» είχε πρόβλημα επικοινωνίας στην συχνότητα UHF γι’ αυτό την τελευταία στιγμή αποφασίσθηκε να είναι το δεύτερο αεροπλάνο που θα προσγειωνόταν στην Λευκωσία, με χαρακτηριστικό κλήσεως «Νίκη-2». Την ίδια ώρα το «143» («Νίκη-12») παρουσίαζε συνεχείς βλάβες κινητήρα ενώ το «151» («Νίκη-13») βρέθηκε με τα de-icers της αριστερής πτέρυγας και του ουραίου πτερώματος να λείπουν και όλα τα ραδιοβοηθήματα εκτός λειτουργίας.

Κατέστη πτήσιμο εντός ωρών χάρη στην φιλότιμη δουλειά των τεχνικών της Μοίρας και αναχώρησε αμέσως για Σούδα. Σύμφωνα με τον αείμνηστο Υποπτέραρχο (Ι) ε.α Γεώργιο Mήτσαινα, κυβερνήτη του «Nίκη 11», λόγω του επείγοντος δεν έγινε καν επιθεώρηση στα αεροσκάφη που κατέφθαναν στην Κρήτη από διάφορα αεροδρόμια για την επιχείρηση, απλώς πλήρωση των δεξαμενών καυσίμου…

ΕΔΩ ΤΟ ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ


 

Στην ίδια κατηγορία

ΣΧΟΛΙΑ