Επιλέξτε Σώμα: Color 1 Color 2 Color 3
Youtube Twitter Facebook Rss

ΑΠΟΨΗ

Ελάχιστος χρόνος θητείας Αρχηγών. Γιατί πρέπει να επαναθεσμοθετηθεί. Άρθρο του Σ.Μηχιώτη

08.01.2013 | 22:30


Του Σεραφείμ Χ. Μηχιώτη

Δικαιούνται διά να ομιλούν οι στρατιωτικοί και υπό ποίες προϋποθέσεις; Πολύ περισσότερο, τί πρέπει να ισχύει γιά τους Αρχηγούς των Ενόπλων Δυνάμεων, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι γιά την ασφάλεια της Πατρίδας, τη διαφύλαξη της ακεραιότητάς της και την εγγύηση της αναξαρτησίας της, υπό συνθήκες, πολύ περισσότερο, όπως οι τρέχουσες που διανύει η χώρα μας;

Αν κάποιος τυχόν υποστηρίξει ότι δεν δικαιούνται διά να ομιλούν οι στρατιωτικοί, μάλλον ζει σε άλλη εποχή, η οποία έχει περάσει ανεπιστρεπτί και έχει αφήσει πίσω της το προνόμιο του εκφράζεσθαι δημοσίως, μόνον γιά ορισμένους και αυστηρώς επιλεγμένους, ανήκοντες εις το πολιτικό κλαμπ, με στόχο να οικειοποιούνται οι τελευταίοι υπέρ αυτών το μόχθο και την εργατικότητα όλων των υπολοίπων Ελλήνων πολιτών, πολλώ δε μάλλον αυτών που έχουν ταχθεί να υπερασπίζονται τη χώρα, από κάθε εξωτερική επιβουλή.
Αν, πάλι, υποστηρίζεται από κάποιους του ιδίου πολιτικού κλάμπ, ότι δικαιούνται διά να ομιλούν οι στρατιωτικοί γενικώς, αλλά υπό την προϋπόθεση του...αυτοελέγχου όσων δημοσίως εκφέρουν, θα πρέπει οι πρώτοι, ως κρίνοντες, να βεβαιώνουν ότι το πράττουν πρωτίστως οι ίδιοι. Υπάρχει δε και η εκδοχή κατ΄αρχήν να τοποθετούνται θετικώς oι πολιτικοί σε κάτι τέτοιο, υπό την «εύλογη» προσμονή να ακούουν αρεστά πράγματα σε αυτούς ή πράγματα που οι ίδιοι δεν θα ήθελαν να πουν γιά διάφορους λόγους και που κάποιοι άλλοι θα ήθελαν να τα πουν, γιά αυτούς.
Και οι δύο προηγούμενες εκδοχές πρέπει να αποκλεισθούν, ως πλήρως παρωχημένες, κάτι το οποίο οφείλει να συνειδητοποιήσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ώστε να αντιληφθεί ότι η στρατιωτική ηγεσία αποτελεί ισότιμο συνομιλητή της, με διακριτούς μεν ρόλους, αλλά και συγκλίνουσες ευθύνες και δραστηριότητες, ως προς το έργο κορυφαίας εθνικής ευθύνης υπέρ των Ελλήνων πολιτών, το οποίο καλούνται να επιτελέσουν.
Η στρατιωτική ηγεσία καλείται να επιτελέσει συγκεκριμένη και μοναδική αποστολή, όπως αυτή καθορίζεται από τα βασικά θεσμικά κείμενα του ΥΠΕΘΑ, την Πολιτική Εθνικής Άμυνας και την Εθνική Στρατιωτική Στρατηγική, όπως και όσων θεσμικών κειμένων, παγίων διαταγών κ.ο.κ που απορρέουν από αυτά. Έπ’ αυτού του διακριτού ρόλου και του δικού τους ιδιαίτερου λόγου, του δικού τους «οράματος», οι Αρχηγοί ΓΕΕΘΑ και των Γενικών Επιτελείων καλούνται να επιτελέσουν έργο, γιά το οποίο όχι μόνον δικαιούνται, αλλά και οφείλουν να ομιλούν, ως ηγέτες Οργανισμών με αποστολή τόσο απαιτητική.
Από πλευράς της η πολιτική ηγεσία οφείλει να γνωρίζει και να εγγυάται την εύρρυθμη λειτουργία και συνεργασία με την στρατιωτική ηγεσία, τα μέλη της οποίας αποτελούν εκ του νόμου, τους θεσμοθετημένους αρμοδίους στρατιωτικούς συμβούλους επί του ευρύτατου φάσματος των θεμάτων της εθνικής άμυνας της χώρας. Ο σεβασμός των κριτηρίων και των επιλογών των Ανωτάτων Συμβουλίων πρέπει να διέπει τις επιλογές της πολιτικής ηγεσίες, ώστε η τελευταία να μην επιχειρεί ή και να απαιτεί συγκεκριμένους χειρισμούς γιά κομματικούς ή άλλους λόγους, οι οποίοι θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ρήξη, ακόμη και σε παραίτηση των υπευθύνων κατά περίπτωση.
Εις το πλαίσιο αυτό, είναι αξιοσημείωτο ότι, από πλευράς της στρατιωτικής ηγεσίας έπιδιώκεται να ανοίξει ένας δίαυλος ζωντανής και άμεσης επικοινωνίας με το Προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, πέραν του αυστηρού πλαισίου της υπηρεσιακής ιεραρχίας.
Οι δημόσιες τοποθετήσεις
Α/ΓΕΕΘΑ και Α/ΓΕΝ

Επί παραδείγματι, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Μιχάλης Κωσταράκης έκαμε την ακόλουθη ανάρτηση από την προσωπική του σελίδα από τα κοινωνικά δίκτυα, προ ολίγων ημερών: «Με μια μεγάλη επιτυχία ξεκινάει το 2013. Στο επόμενο τετράμηνο θα πληρωθεί το ΒΟΕΑ (Βοήθημα Οικονομικής Επαγγελματικής Αυτοτέλειας) του ΜΤΣ απο Ιαν 2009 μέχρι Σεπ 2012».
Πιό πριν, περί τα μέσα του περασμένου του περασμένου Δεκεμβρίου, ο Στρατηγός Κωσταράκος έκαμε την ακόλουθη ανάρτηση: «Παρακολούθησα σήμερα, με τον Α/ΓΕΝ επιτυχή βολή τορπιλών από το Υ/Β ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, το καλύτερο Υ/Β στον κόσμο, με ένα εξαιρετικό πλήρωμα. Μπράβο»
Αυτή η κατεύθυνση επαφής με το Προσωπικό αποτελεί μία εκ των προνοιών του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, ο οποίος επιδιώκει την επικοινωνία σε κάθε ευκαιρία, είτε με επισκέψεις σε κάθε γωνιά της χώρας και δημόσιες δηλώσεις, όπου υπάρχει στρατιωτική παρουσία, είτε μέσω των κοινωνικών δικτύων. Αυτήν την έννοια, άλλωστε, υπηρετούν οι συχνές δημόσιες τοποθετήσεις του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κωσταράκου, γιά τη συμβολή του προσωπικού σε ευαίσθητες επιχειρησιακές δραστηριότητες και των τριών Κλάδων των ΕΔ, εις τις οποίες φροντίζει να παρίσταται, με τις οποίες αποστέλλεται και το κατάλληλο μήνυμα, προς κάθε κατεύθυνση.
Υπό το ίδιο πρίσμα και οι τελευταίες δημόσιες τοποθετήσεις του Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναυάρχου κ. Κοσμά Χρηστίδη, πληρούν τον ίδιο σκοπό, ώστε να είναι σε θέση να διαβεβαιώνει τον ΥΕΘΑ κ. Πάνο Παναγιωτόπουλο, ότι «αν απαιτηθεί, το προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού, με την ίδια ορμή και το ίδιο ηθικό, χωρίς να επηρεάζεται από τις όποιες δυσκολίες, θα κάνει τα πάντα προκειμένου να υπερασπισθεί την ακεραιότητα της πατρίδας μας, την ελευθερία και την Δημοκρατία» (ομιλία Α/ΓΕΝ εις τη ΣΝΔ, εις τον επίσημο εορτασμό γιά τον Άγιο Νικόλαο, προστάτη του ΠΝ).
Είχε και άλλες αναφορές αυτή η ομιλία του Α/ΓΕΝ, με τις επισημάνσεις προς το προσωπικό του ΠΝ, όπως: «Υπηρετήστε την ιδέα του ΠΝ και αφοσιωθείτε στο καθήκον. Διατηρήστε ψηλά το Ναυτικό μας με την ελπίδα-και γιατί όχι και τη βεβαιότητα- ότι μετά την καταιγίδα θα έλθει η νηνεμία και η γαλήνη. Εσείς είστε εκείνοι που θα συνεχίσετε την ελληνικότητα του Αιγαίου. Οι παρούσες δυσκολίες που περνάει η πατρίδα μας, πρέπει να χαλυβδώσουν ακόμη περισσότερο τη θέλησή σας να ανταποκριθείτε, αν χρειαστεί, στο κάλεσμα της ιστορίας».
Επειδή, ακριβώς, είναι πανθομολογούμενο γεγονός, αδήριτη βασανιστική πραγματικότητα, ότι η χώρα μας ζει υπό συνθήκες κοινωνικής και οικονομικής καταιγίδας, τις συνέπειες της οποίας καλείται να βιώσει, με τον ίδιο ή και περισσότερο οδυνηρό τρόπο, το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, αυτή η δημόσια προτροπή του Α/ΓΕΝ προς το προσωπικό το οποιο διοικεί, είχε διττή διάσταση:
-Πρώτον, της αναγνώρισης του έργου που επιτελεί το προσωπικό του ΠΝ, κυρίως του Στόλου, το οποίο 150 ημέρες τον χρόνο κατά Μέσο Όρο (και σε μερικές περισσότερες αρκετά περισσότερο) βρίσκεται στα πλοία, μακρυά από τις οικογένειες τους, όσο ΚΑΜΙΑ άλλη ομάδα εργαζομένων του Δημόσιου Τομέα, και
-Δεύτερον, της απαίτησης αυτού του Προσωπικού να βλέπει το έργο του και συνεπώς των επί μέρους συντελεστών, να αξιολογείται με αντικειμενικότητα, γιατί όχι και με γενναιόδωρο τρόπο, ώστε να βλέπει την υπηρεσιακή του εξέλιξη να προχωρεί μέσω των υπηρεσιακών διαύλων, πέραν και υπεράνω «παράλληλων κέντρων», που έρχονται, μέσω της «κομματικής» τους ισχύος να ενισχύουν κάποιους εις βάρος άλλων.

Οι Αρχηγοί ως μη οιονεί
Συνδικαλιστική ηγεσία

Βεβαίως εννοείται ότι εξ ίσου ανάλογο έργο, προσφέρει και το προσωπικό και των άλλων δύο Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, του Στρατού Ξηράς και της Πολεμικής Αεροπορίας, των οποίων οι αντίστοιχοι Αρχηγοί ΓΕΣ και ΓΕΑ, μαζύ με τον Αρχηγό ΓΕΝ και υπό τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, ως πρόεδρο του ΣΑΓΕ, καλούνται να συλλειτουργήσουν και ως μία οιονεί συνδικαλιστική ηγεσία.
Πράγματι, εξ αυτής της θέσεως, οι Αρχηγοί καλούνται να πράξουν το βέλτιστο δυνατό γιά την κατά το δυνατόν βελτίωση της θέσης του πασχίζοντος προσωπικού τους σε ξηρά, θάλασσα και αέρα, κάτι το οποίο το τελευταίο δεν δικαιούται να κάμει σε θεσμικώς οργανωμένη συνδικαλιστική βάση, ώστε να διεκδικήσει συλλογικώς πράγματα και καταστάσεις, απολύτως θεμιτές και κατά συνέπεια διεκδικήσιμες.
Ο λόγος των Αρχηγών επί των ευαίσθητων θεμάτων που άπτονται του ηθικού του Στρατεύματος και του αξιόμαχου των Ενόπλων Δυνάμεων είναι απαραίτητος. Ομοίως, όμως, αυτός ο λόγος πρέπει να είναι μετρημένος και απολύτως σαφής, ώστε να αντικατοπτρίζει τις ανησυχίες του Προσωπικού, με το οποίο πρέπει να υπάρχει μία αμφίδρομη επαφή και ένας ψυχικός δεσμός. Και ακόμη, πέραν αυτών, δεν πρέπει υποτιμάται ότι, όσα λέγονται δημοσίως από την πολιτική και την στρατιωτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, τα ακροώνται και εκτός συνόρων, όπου αποτελούν αντικείμενο ιδιαίτερων αναλύσεων.
Είναι προφανές ότι η τόνωση του ηθικού του προσωπικού, πρέπει να επιδιώκεται να υπηρετηθεί όχι μέσω γενικών εξαγγελιών προθέσεων ή απλών λόγων, αλλά μέσω έργων που καταλήγουν σε απτό αποτέλεσμα, σε ό,τι αφορά και τα εν ενεργεία στελέχη, όπως και τα εν αποστρατεία, τα οποία συνεχίζουν να ανήκουν εις την στρατιωτική οικογένεια και αποτελούν πάντοτε πολύτιμη εφεδρεία. Υπό αυτό το πρίσμα η ανακοίνωση γιά την καταβολή της εκκρεμούσης ενίσχυσης καταβολής του ΒΟΕΑ (κεφάλαιο σχηματισθέν αποκλειστικώς από μηνιαίες κρατήσεις από τους μισθούς των ενεργεία στελεχών) ήταν μία πρακτική συμβολική κίνηση σε μία τέτοια κατεύθυνση.
Εκείνο πάντως το οποίο συνιστά μία «νέα διάσταση» εις το χώρο των ΕΔ και ιδίως της στρατιωτικής ηγεσίας, είναι η νέα πραγματικότητα γιά τη χώρα, μέσω των κυβερνήσεων συνεργασίας, από την κυβέρνηση Παπαδήμου και έπειτα εις την τρικομματική κυβέρνηση Σαμαρά, με κοινό παρονομαστή την ανάγκη αντιμετωπίσεως του οξέως οικονομικού -και κατ’ επέκταση κοινωνικού- προβλήματος της χώρας, το οποίο αγγίζει όλο τον ενεργό πληθυσμό, όσο και τους συνταξιούχους. Οι συνέπειες αυτού του προβλήματος έχουν επηρεάσει την καθημερινή λειτουργία των ΕΔ και έχουν οδηγήσει σε μεγάλες δοκιμασίες την οικονομική θέση του Προσωπικού, υπό συνθήκες απασχόλησης που δεν αντιμετωπίζουν παρά ελάχιστες κατηγορίες εργαζομένων.
Όταν ανέλαβε καθήκοντα η σημερινή στρατιωτική ηγεσία των ΕΔ το Νοέμβριο του 2011, επί των τελευταίων ημερών της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, η τότε αντιπολιτευόμενη ΝΔ είχε θέσει ως «πρώτο στόχο» την απομάκρυνση των μόλις προ ελαχίστων ημερών επιλεγέντων Αρχηγών, «αμέσως μόλις αναλάβουμε την εξουσία». Αυτοί οι λεονταρισμοί απετέλεσαν, ανάγκης ένεκα εν συνεχεία, απλές προεκλογικές εξαγγελίες και η ίδια στρατιωτική ηγεσία λειτουργεί αρμονικώς μέχρι σήμερα με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, υπό διαφορετικές πολιτικές συνθήκες και καταστάσεις δύσκολες και γιά την αποτελεσματική αντιμετώπιση λεπτών καταστάσεων, για την αντιμετώπιση των οποίων δεν υπάρχει η πολυτέλεια του παράγοντος «χρόνος». Συνεπώς είναι μία στρατιωτική ηγεσία που λειτουργεί ευόρκως και τιμά την αποστολή της.
Βεβαίως γνωρίζουν οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ, ότι το μικρόβιο του κομματισμού δεν έχει εκλείψει από τη λειτουργία των Ενόπλων Δυνάμεων, όπου οι κραυγαλέες αποστρατείες μη αρεστών εις το εκ των συγκυβερνώντων κομμάτων, αυτό της ΝΔ, στελεχών της ΠΑ δεν έλειψαν, όπως και εν συνεχεία οι στελεχώσεις θέσεων ευθύνης.μόλις το περασμένο καλοκαίρι. Και βεβαίως εις το ίδιο πλαίσιο τοποθετείται και η παραίτηση του Αρχηγού ΓΕΣ Αντιστρατήγου Κων. Ζιαζιά.
Το θέμα έχει παρελθόν, διότι, από πολλών ετών, ο κομματισμός εις το Στράτευμα αποτελεί υπόθεση εύκολης λείας, με διάφορες ευκαιρίες εις την ιστορία του Ελληνικού κράτους. Αλλά πρέπει να σταματήσει, πλέον, να έχει ο κομματισμός παρών και ακόμη περισσότερο μέλλον, υπό την έννοια ότι ο χώρος των Ενόπλων Δυνάμεων δεν «ανήκει» προνομιακώς σε κανένα κόμμα του συνταγματικού τόξου. Ο ρόλος των «κομματικών εγκαθέτων», από οπουδήποτε και αν προέρχονται, πρέπει να αποτελέσει οριστικώς παρελθόν και τη θέση αυτής της διχαστικής πρακτικής, εν ονόματι-υποτίθεται- των «επιθυμιών» του κυβερνώντος κόμματος, αλλά κάποτε απλώς από «σκληρούς» της «μίας| πλευράς εις βάρος της «άλλης» και αντιστρόφως, να καταλάβει μία νοοοτροπία και πρακτική αλληλεγγύης μεταξύ συναδέλφων και πνεύματος αξιοκρατίας.
Η επαναθεσμοθέτηση προκαθορισμένου
χρόνου θητεία των Αρχηγών

Σήμερα, αυτό το οποίο εκκρεμεί ακόμη και έχει καθυστερήσει να επαναθεσμοθετηθεί είναι η επαναφορά της ρυθμίσεως γιά θητεία προκαθορισμένου χρόνου, ακόμη και τριετούς, γιά τους Αρχηγούς Επιτελείων, την οποία έσπευσε να καταργήσει η κυβέρνηση της ΝΔ το 2004, επί υπουργίας Σπηλιωτόπουλου ως ΥΕΘΑ, μαζύ με τη θεσμοθέτηση ιδιότητος μονίμου μέλους εις το ΚΥΣΕΑ, μετά δικαιώματος ψήφου, γιά τον εκάστοτε Αρχηγό ΓΕΕΘΑ.
Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ κατέλαβε τη θέση που του ανήκει εις το ΚΥΣΕΑ, αλλά συνεχίζει να εκκρεμεί το πρώτο, δίχως να υπάρχουν ενδείξεις καν σχετικών προθέσεων, από πλευράς του ΥΕΘΑ. Είναι θέμα κοινού νοός αυτή η ρύθμιση να προωθηθεί αμέσως και να ισχύσει αναδρομικώς από την ημέρα αναλήψεως των καθηκόντων της σημερινής στρατιωτικής ηγεσίας, από το Νοέμβριο του 2011, με μέριμνα των λοιπών δύο πολιτικών αρχηγών που στηρίζουν την κυβέρνηση, αν το κόμμα της ΝΔ εμφανίζεται να έχει «δεύτερες σκέψεις». Διότι ακούγονται ήδη «σκέψεις» περί του αντιθέτου, από την πλευρά κύκλων προσκείμενων εις τον κ. ΥΕΘΑ και αποστράτους της ΝΔ, να προηγηθεί αλλαγή, μερικώς έστω, της στρατιωτικής ηγεσίας κατά τις τακτικές κρίσεις του ερχομένου Μαρτίου του 2013 και μετά να επανέλθει η ρύθμιση αυτή!
Θα αποτελέσει κίνηση πολιτικής ωριμότητας, σε αντιστοίχιση με τη φιλοσοφία «πολλών χρωμάτων» που χαρακτηρίζουν κυβερνήσεις συνεργασίας, η υπάρχουσα στρατιωτική ηγεσία να ολοκληρώσει προκαθορισμένο χρόνο παραμονής εις τα καθήκοντά της, ώστε να ολοκληρώσει το έργο το οποίο έχει δρομολογήσει και να κριθεί γιά αυτό, με βάση αντικειμενικούς δείκτες.
Θα ήταν ευχής έργον, οι έρπουσες φήμες γιά «ανοικτούς λογαριασμούς» που φέρεται να έχουν από πλευράς ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ με την στρατιωτική ηγεσία να διαψευσθούν εν τοις πράγμασι, γιά να χρησιμοποιήσω έναν όρο της νομικής επιστήμης, γνωστό σε κάθε δικηγόρο, συνεπώς και εις τον Πάνο Παναγιωτόπουλο. Μεταξύ των ανθρώπων μπορεί να υπάρχουν διαφορές, ακόμη και αντιπάθειες, αλλά όταν κατέχουν δημόσιες θέσεις υψηλής ευθύνης οφείλονται να αίρονται εις το ύψος της αποστολής τους και να μη λαμβάνουν διόλου υπ’ όψη τυχόν «προσωπικά».

 

 

ΣΧΟΛΙΑ


 

Κάντε Like: Onalert.gr στο Facebook