Επιλέξτε Σώμα: Color 1 Color 2 Color 3
Youtube Twitter Facebook Rss

ΑΠΟΨΗ

Ασφαλέστερες αεροπορικές θέσεις: Μύθος ή Αλήθεια;

03.07.2017 | 06:27
Του Μανούσου Ε.Τραχαλάκη
Air Safety Investigator MSc

Μία από τις πιο συχνές ερωτήσεις που δημιουργούνται στο μυαλό ενός επιβάτη σε σχέση με την αεροπορική ασφάλεια, είναι εαν τελικά υπάρχουν θέσεις ασφαλέστερες από άλλες μέσα σε ένα αεροσκάφος.

Είναι αρκετοί αυτοί που πιστεύουν ότι οι θέσεις στο πίσω μέρος του αεροσκάφους είναι πιο ασφαλείς, ενώ άλλοι ισχυρίζονται ότι οι θέσεις στα φτερά είναι η καλύτερη επιλογή σε μία γρήγορη εγκατάλειψη.

Οι στατιστικές αποδεικνύουν πως αν και η επιλογή μιας θέσης κοντά σε μια έξοδο, μπορεί να μας βοηθήσει να εγκαταλείψουμε γρηγορότερα ένα αεροπλάνο, εντούτοις η επιβίωση εξαρτάται επίσης από διάφορους παράγοντες. Αρχικά, θα πρέπει να εστιάσουμε στο γεγονός ότι στην πραγματικότητα ελάχιστοι πλέον άνθρωποι σκοτώνονται ή τραυματίζονται σε αεροπορικά ατυχήματα σε σχέση με τον αριθμό των επιβατών που μετακινούνται. Σύμφωνα με τις στατιστικές που παρουσιάζουν φορείς τηρώντας ανάλογα αρχεία ατυχημάτων, όπως το Aviation Safety Network, η αναλογία έχει φθάσει στην μία μόνο απώλεια ανθρώπινης ζωής ανά 10,769,230 μετακινούμενους επιβάτες. Γίνεται κατανοητό δηλαδή με βάση τα αποτελέσματα αυτά, ότι βρισκόμαστε σε ένα πολύ καλό επίπεδο ασφάλειας, ανεξαρτήτως θέσεως που έχουμε επιλέξει.

Είναι όμως τελικά η θέση κοντά σε έξοδο, ένα από τα ασφαλέστερα μέρη; Και πάλι, αυτό εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένου του τύπου του ατυχήματος. Σύμφωνα με τις στατιστικές ασφάλειας, οι πιθανότητες επιβίωσης για κάθε θέση εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις συνθήκες της σύγκρουσης. Εαν πρόκειται για εξαιρετικά τραγικό ατυχημα όπως η μη ελεγχόμενη σύγκρουση ή πτώση, το ποσοστό θανάτων υπερβαίνει το 95% των επιβατών.

Πιο συγκεκριμένα όμως, οι διάφορεςμελέτες των ατυχημάτων εμπεριέχουν και κάποια δυσανάλογα αποτελέσματα όσον αφορά την συσχέτιση των καθισμάτων με την δυνατότητα επιβίωσης. Μια ανάλογη έρευνα διάρκειας 36 ετών από την Επιτροπή Ασφάλειας Μεταφορών των Ην. Πολιτειών (NTSB), κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το ασφαλέστερο πεδίο για να καθίσει κάποιος είναι στο πίσω μέρος και πιο συγκεκριμένα στις θέσεις πίσω από τα φτερά μέχρι και την ουρά του αεροσκάφους.

Απο την άλλη πλευρά όμως, αξίζει να σημειωθεί ότι μελετώντας κάποιον διαφορετικό παράγοντα πρόκλησης ατυχήματος, όπως π.χ την πυρκαιά, τα αποτελέσματα επιβίωσης αλλάζουν τον συγκεκριμένο χάρτη επιβίωσης. Πιό ειδικά, περίπου το 70% των θανάτων σε συντριβές αεροπλάνων, προκαλούνται από την εισπνοή φωτιάς και καπνού από τους επιιβάτες, μετά το σταμάτημα του αεροπλάνου. Λαμβάνοντας λοιπόν αυτή την παράμετρο αυτό υπόψη, μια μελέτη με 105 ατυχήματα βασισμένα στον παράγοντα πυρκαιά από το Πανεπιστήμιο του Greenwich (Ηνωμένο Βασίλειο), διαπίστωσε ότι οι θέσεις με τα καλύτερα ποσοστά επιβίωσης ήταν τα καθίσματα στη σειρά των εξόδων έκτακτης ανάγκης και μερικές σειρές μπροστά ή πίσω από αυτές Τα πιο επικίνδυνα μάλιστα καθίσματα ήταν αυτά που βρίσκονταν έξι ή περισσοτέρες σειρές μακρύτερα

Επομένως, η επιλογή καθίσματος στην ουρά ή κοντά σε μια έξοδο, μπορεί να είναι ασφαλέστερη ανάλογα όμως με το είδος του ατυχήματος στο οποίο
μπορεί να εμπλακούμε. Είναι ωστόσο επίσης σημαντικό να θυμόμαστε ότι η σύγκρουση δεν είναι ο μοναδικός κίνδυνος που αντιμετωπίζουμε σε ένα ατύχημα. Παρόλο που συνήθως λιγότερο από 300 άτομα μέσο όρο χάνουν την ζωή τους ή τραυματίζονται σε ατυχήματα αεροσκαφών κάθε χρόνο, το Διεθνές Ίδρυμα Ασφάλειας Πτήσεων (FSF) εκτιμά ότι περίπου 4.500 άνθρωποι ετησίως τραυματίζονται από την πτώση αποσκευών!

Σε αυτή την περίπτωση, η θέση στην καμπίνα δεν έχει σημασία, αλλά μπορεί να είναι πιο ασφαλές να προτιμήσει κανείς το κάθισμα στο παράθυρο (ή το κεντρικό εάν υφίσταται) καθότι το 90 % των ατυχημάτων από πτώση αποσκευών, σχετίζονται με τα καθίσματα που εφάπτονται στον διάδρομο.

Πέρα όμως από την όποια επιλογή θέσης υπάρχουν κάποια βήματα που μπορεί να ακολουθήσει κάποιος για να αυξήσει την ασφάλειά του κατά τη διάρκεια της πτήσης. Δίνει προσοχή στην ενημέρωση και ακούει προσεκτικά τις ανακοινώσεις των αεροσυνοδών και του πληρώματος πτήσης. Φορά τη ζώνη ασφαλείας ανά πάσα στιγμή εφόσον δεν τον ενοχλεί και αποφεύγει την χρήση υπερβολικού αλκοόλ. Σε περίπτωση συμβάντος, οι μεγάλες ποσότητες αλκοοόλ μειώνουν την αντίληψη και την αντοχή σε περιορισμένο οξυγόνο. Τέλος σε περίπτωση ανάγκης, καλό είναι να παραμείνει το δυνατόν ψύχραιμος και να ακολουθήσει πιστά τις οδηγίες του πληρώματος.

Καλές και ασφαλείς πτήσεις! Ας μην ξεχνάμε ότι εκτός από το ταξίδι, εξίσου σημαντικό είναι να να φτάσουμε και με ασφάλεια στον προορισμό μας.

* Ο διερευνητής αεροναυτικών ατυχημάτων, Τραχαλάκης Μανούσος, είναι αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού, ιπτάμενος εκπαιδευτής “Α”. Είναι απόφοιτος των σχολείων Ασφάλειας Πτήσεων USN Training Center, U.K.Royal Navy School και EASA Aviation Auditor (AQS) με μεταπτυχιακή εκπαίδευση από το πανεπιστήμιο Cranfield (UK), στο πεδίο Safety and Accident Investigation. Είναι μέλος της Διεθνούς Kοινότητας Διερευνητών Αεροπορικών Ατυχημάτων (ISASI) και του Διεθνούς Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων (FSF).

 

Στην ίδια κατηγορία

ΣΧΟΛΙΑ