Επιλέξτε Σώμα: Color 1 Color 2 Color 3
Youtube Twitter Facebook Rss

ΑΠΟΨΗ

Ο επί 5 χρόνια νομικός σύμβουλος του ΥΠΕΘΑ απαντά στη Ξαφά για το λουκέτο στην αμυντική βιομηχανία

20.09.2013 | 00:01
Γράφει ο Δημοσθένης Μπακόπουλος 


«Αρνιέμαι αρνιέμαι αρνιέμαι
οι άλλοι να βαστάνε τα σκοινιά
αρνιέμαι να με κάνουν ό,τι θένε
αρνιέμαι να πνιγώ στην καταχνιά»

Έχοντας υπηρετήσει για πέντε (5) χρόνια ως Νομικός Σύμβουλος στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ομολογώ ότι δεν έχω ξαναδιαβάσει προσέγγιση στο ζήτημα της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, η οποία να είναι τόσο πλημμελώς ερειδόμενη επί τεχνοκρατικών στοιχείων, όσο εκείνη της κ. Μ. Ξαφά στην εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» στις 15-9-2013.

Προτού παραθέσω εκείνα τα οικονομοτεχνικά στοιχεία, που αποδεικνύουν την βιωσιμότητα των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ ΑΒΕΕ) και της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ ΑΒΕ), οφείλω να επισημάνω το εξής :

το πεδίο της αμυντικής βιομηχανίας δεν ενδείκνυται για μικροπολιτική και κιτρινισμό.

Αυτός είναι και ο μόνος λόγος για τον οποίο δεν θα αναφερθώ σε συγκεκριμένα παραδείγματα συμβάσεων, τα οποία με λεπτομέρειες γνωρίζω τόσο εγώ, όσο και αρκετοί ακόμα που ασχολούνται με το συγκεκριμένο αντικείμενο.

Ωστόσο, είμαι σε θέση να εκφράσω δημοσίως ότι η διεθνής αγορά, την οποία τόσο πολύ εμπιστεύεται η κ. Ξαφά, έχει προμηθεύσει τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις με στρατιωτικό εξοπλισμό με τεράστια προβλήματα, ενώ έχουν πλέον καταγραφεί και περιπτώσεις όπου αυτή η περίφημη «διεθνής αγορά» έχει σκοπίμως και για την εξυπηρέτηση των δικών της συμφερόντων στερήσει τον ελληνικό Στρατό από την προμήθεια κρίσιμων υλικών.

Εφόσον η κ. Μ. Ξαφά επιθυμεί ονόματα, αριθμούς συμβάσεων, είδος στρατιωτικού εξοπλισμού και κατηγορία προβλημάτων είμαι στην διάθεσή της να την ενημερώσω σχετικά. Τέλος, αρκεί να ξεφυλλίσει κανείς την πολύ ενδιαφέρουσα μελέτη της Transparency Internationl – UK έτους 2012 σχετικά με την διαφθορά στις αμυντικές προμήθειες για να διαπιστώσει ότι αυτή η περίφημη «διεθνής αγορά» όπλων έχει καταβάλει σε δωροδοκίες 20 δισ δολάρια το έτος 2010. Τα παραπάνω στοιχεία αποτελούν επαρκή βάση δυσπιστίας προς την «διεθνή αγορά».


Επί του ζητήματος της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, είναι καταρχάς ανάγκη να επισημανθεί ότι η Εθνική Άμυνα αποτελεί δημόσιο αγαθό. Το Κράτος έχει την συνταγματική υποχρέωση να υπερασπίζεται αποτελεσματικά την εδαφική του κυριαρχία και να διασφαλίζει την υγεία, ασφάλεια και σωματική ακεραιότητα των κατοίκων του. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η παραγωγή και διάθεση των προϊόντων της αμυντικής βιομηχανίας ως συστατικών στοιχείων του συγκεκριμένου δημόσιου αγαθού υπόκειται σε περιορισμούς, που αποκλείουν την εφαρμογή των κανόνων της ιδιωτικής οικονομίας, χωρίς ανάπτυξη επικίνδυνων στρεβλώσεων.

Ειδικότερα, η παραγωγή και διάθεση στρατιωτικού εξοπλισμού γίνεται υπέρ του συνόλου της κοινωνίας χωρίς αποκλεισμούς και αναπτύσσεται υπέρ της κοινωνικής ολότητας ανεξάρτητα από την περιουσιακή κατάσταση και την αγοραστική δύναμη των μεμονωμένων μελών της. Κατά συνέπεια δεν είναι δυνατόν να υπαχθεί σε ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, πυρήνα των οποίων αποτελεί η επίτευξη του κέρδους. Αναπόδραστο συμπέρασμα αποτελεί η περιφρούρηση της κρατικής λειτουργίας ως του μόνου θεσμικού οργάνου εξασφάλισης της αμυντικής αυτάρκειας της χώρας.


Η προσέγγιση της κ. Μ. Ξαφά στα οικονομικά αποτελέσματα των ΕΑΣ ΑΒΒΕ και ΕΛΒΟ ΑΒΕ εμπεριέχει ένα συγκεκριμένο μεθοδολογικό σφάλμα.

Συγκεκριμένα, παραθέτει και αναλύει αριθμούς αφαιρώντας από τα αιτιολογικά της επίπεδα τις στρεβλώσεις της κακοδιαχείρισης που αποτέλεσαν συνειδητή επιλογή συγκεκριμένων κυβερνήσεων τα τελευταία χρόνια. Δεν είμαι κίτρινος και δεν θα αναφερθώ σε ονόματα, αλλά θα ήταν ωφέλιμο η κ. Μ. Ξαφά να ερευνήσει σε ποια συγκεκριμένα πολιτικά πρόσωπα ποιών πολιτικών κομμάτων ήταν φίλα προσκείμενα πρόσωπα με άσχετες ειδικότητες (πχ οδοντίατρος), προφυλακισμένα για οικονομικά εγκλήματα ή κατηγορούμενα για πλαστά πτυχία, τα οποία μετά από πρόταση προς την αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή συγκεκριμένων Υπουργών Εθνικής Άμυνας κλήθηκαν να διαχειριστούν την κρατική αμυντική βιομηχανία.


Το μεθοδολογικό αυτό σφάλμα της κ. Μ. Ξαφά είναι ιδιαίτερα εμφανές στην περίπτωση της ΕΛΒΟ ΑΒΕ. Την χρονική περίοδο, που η εταιρεία παρουσιάζει συρρίκνωση του κύκλου εργασιών το management δεν το ασκεί το δημόσιο, αλλά ο Όμιλος του Ευάγγελου Μυτιληναίου. Ο ίδιος Όμιλος έχει στην ιδιοκτησία του την ανταγωνιστική προς την ΕΛΒΟ ΑΒΕ ανώνυμη εταιρεία ΜΕΤΚΑ. Ήταν απόλυτα φυσικό ο Όμιλος Μυτιληναίου να εμποδίσει την ΕΛΒΟ ΑΒΕ να ανταγωνιστεί επί ίσοις όροις την ΜΕΤΚΑ. Όταν ο «ιδιώτης επενδυτής», άνθρωπός της «διεθνούς αγοράς» την οποία τόσο εμπιστεύεται η κ. Ξαφά, έκρινε ότι ο γίγαντας αυτός της Βιομηχανικής Ζώνης Θεσσαλονίκης δεν εξυπηρετεί πλέον τα επιχειρηματικά του συμφέροντα, απλά επέστρεψε την εταιρεία στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο την παρέλαβε αδιαμαρτύρητα με αρνητικά ίδια κεφάλαια !


Δεν γνωρίζω ιστορικό προηγούμενο επιχειρηματία, που εγκαταλείπει στα «κρύα του λουτρού» μια τέτοια βιομηχανία και δεν υφίσταται καμία απολύτως συνέπεια, ακόμα και σε αυστηρά ιδιωτικο-οικονομικά μοντέλα.


Παρόλα αυτά, η ΕΛΒΟ ΑΒΕ χρειάζεται κύκλο εργασιών περίπου 60 εκ. ετησίως για να εξασφαλίσει την αντιμετώπιση των λειτουργικών και χρηματο-οικονομικών της εξόδων.

Η στήριξη του ΥΠΕΘΑ στην εταιρεία μετά το 2010 δεν υπήρξε επαρκής, ενώ ποτέ δεν διερευνήθηκαν οι συνέπειες της αποτυχημένης ιδιωτικοποίησης και δεν καταλογίστηκαν στον ιδιώτη «επενδυτή» οι ζημίες του «ιδιωτικού μάνατζμεντ».

Οι συμβάσεις που καταρτίστηκαν είχαν συνολική αξία μόλις 21.33 εκατ. ΕΥΡΩ για το χρονικό διάστημα 2010-2014, τα οποία προφανώς δεν έφταναν να εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη λειτουργία της. Το 2010 υπεγράφη Μνημόνιο Συνεργασίας ΥΠΕΚΑ - ΥΠΕΘΑ, το οποίο μεταξύ άλλων προέβλεπε την προώθηση «πράσινων μεταφορών». Κανένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού οχημάτων και υιοθέτησης περιβαλλοντικά φιλικής τεχνολογίας δεν ενεργοποιήθηκε.

Ομοίως, δεν έχει ληφθεί πρόνοια για την υλοποίηση στην ΕΛΒΟ και όχι στην γερμανική KMW της εν συνεχεία υποστήριξης των αρμάτων μάχης LEOA2HEL. Με βάση τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα στοιχεία η Εταιρεία παραμένει βιώσιμη υπό δημόσιο έλεγχο μόλις με το 5% του ήδη συρρικνωμένου μνημονιακού εξοπλιστικού προγράμματος και έχει ήδη υποβάλει πρόταση για προγράμματα, που επιτυγχάνουν αυτό το στόχο.


Όσο για τα ΕΑΣ ΑΒΕΕ επισημαίνω –επειδή στο πλαίσιο μιας σύντομης απάντησης δεν κρίνω σκόπιμο να παραθέσω αναλυτικά τους αριθμούς- ότι η εταιρεία πάσχει από υπεραποθεματοποίηση, που οφείλεται σε αποφάσεις ΚΥΣΕΑ της δεκαετίας του 1980, και δανεισμό ο οποίος αναχρηματοδοτούσε τα ελλείμματα για πολλές δεκαετίες χωρίς να τροφοδοτείται σε παραγωγικές δραστηριότητες.

Όμως, η εταιρεία έχει ακίνητη περιουσία, η οποία υπερβαίνει τα 350 εκατ. ΕΥΡΩ και τεχνικές υποδομές με σημαντικές παραγωγικές ικανότητες. Ο συνδυασμός της υλοποίησης αφενός των υφιστάμενων συμβάσεων με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (περίπου 100 εκατ. ΕΥΡΩ), αφετέρου των αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων σε όπλα και πυρομαχικά για την επόμενη 15ετία (σοβαρές εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 300-350 εκατ. ΕΥΡΩ) με την ουσιαστική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας επαρκεί για να διατηρηθούν όλες οι θέσεις εργασίας, να δημιουργηθούν νέες στις γραμμές παραγωγής, να εκπονηθεί πρόγραμμα σταδιακής εξόφλησης των οφειλών και να παραμείνει βιώσιμη μια λειτουργική ενότητα που ανταποκρίνεται στις εγχώριες ανάγκες.
Τέλος, η κ. Μ. Ξαφά δεν εξηγεί στον αναγνώστη ότι εάν οι εταιρείες αυτές δεν καταστούν βιώσιμες και δεν αποπληρώσουν τμηματικά και μέσα από ρεαλιστικές ρυθμίσεις τις οφειλές τους, τότε οι συσσωρευμένες ζημίες θα μετακυλιστούν στο φορολογούμενο και στο δημόσιο χρέος με αυτονόητα αποτελέσματα.


Κλείνοντας, θα επισημάνω μόνο το εξής :
Η κ. Μ. Ξαφά σε εμένα έγινε γνωστή λόγω της σχέσης της με το ΔΝΤ, δηλαδή έναν οργανισμό ιδιαίτερα δημοφιλή για τα λάθη των υπολογισμών του που οδήγησαν σε χιλιάδες αυτοκτονίες και μια ολόκληρη κοινωνία στην ανέχεια. Θα παρακαλούσα την κ. Μ. Ξαφά να ενσωματώσει ακόμα και σε αυτά τα λανθασμένα προγνωστικά μοντέλα την αποτίμηση της ζημίας των εταιρειών από την κακοδιαχείριση και την διαφθορά και να μας ανακοινώσει το αποτέλεσμα. Επίσης, θα την παρακαλούσα να ενσωματώσει στα προγνωστικά μοντέλα οποιουδήποτε διεθνούς κατασκευαστή οπλικών συστημάτων την αποτίμηση αυτή και να μας ενημερώσει για τα αποτελέσματα.
Η κρατική αμυντική βιομηχανία μπορεί να οδηγηθεί σε ένα καλύτερο και παραγωγικό αύριο. Ας της δώσουμε αυτή την ευκαιρία αρνούμενου να υποκύψουμε στους «Λωτοφάγους» και τις δήθεν εμβριθείς αναλύσεις τους. 

 

Στην ίδια κατηγορία

ΣΧΟΛΙΑ


 

Κάντε Like: Onalert.gr στο Facebook