Επιλέξτε Σώμα: Color 1 Color 2 Color 3
Youtube Twitter Facebook Rss

ΑΠΟΨΗ

Στρατιωτική Δικαιοσύνη- Ένας αντιναύαρχος προτείνει τολμηρές αλλαγές

07.10.2015 | 21:26
Του Αντιναυάρχου (εα) Νίκου Κρυονερίτη
Μέλος του ΠΡΑΤΤΩ
Kapetannikos1957@gmail.com

Ένας τομέας που μένει στο παρασκήνιο, χωρίς να επιτρέπει να τον ενοχλούν και χωρίς να ενοχλεί. Είναι βέβαια σκόπιμο να σκεφθούμε πόσο προσωπικό απασχολεί και τι έργο αντίστοιχα αποδίδει. Ειδικά σήμερα που οι ταχύτητες στην απόδοση δικαιοσύνης στα πολιτικά δικαστήρια, έχουν φθάσει σε μη αποδεκτά όρια, ειδικά σήμερα που κάθε ανθρώπινος πόρος δεν πρέπει να μένει αναξιοποίητος, πόσο μάλλον ένα ολόκληρο σύστημα έμπειρο και κατά κανόνα έντιμο.

Μια αναφορά στο έργο της στρατιωτικής δικαιοσύνης, ειδικά στην αποτελεσματικότητά της στην καταπολέμηση της διαφθοράς και της διαπλοκής των εν ενεργεία στελεχών, μπορεί να μας διευκολύνει τις σκέψεις. Ποια ήταν η απόκριση της στρατιωτικής δικαιοσύνης και η αποτελεσματικότητά της στα σκάνδαλα των εξοπλιστικών προγραμμάτων στα οποία εμπλέκονται εν ενεργεία στελέχη; Στην τήρηση της νομιμότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης στα θέματα της θητείας; Ίσως τα γραφεία των υπουργών και των αρχηγών όπου πολλοί στρατιωτικοί δικαστές υπηρετούσαν ως νομικοί σύμβουλοι να μην το επέτρεπαν.
Μια άλλη παράμετρος είναι ποια είναι η αναλογία δικαστών και δικαστικών λειτουργών αριθμητικά ως προς το προσωπικό αρμοδιότητάς τους ή ο αριθμός κτιρίων και αιθουσών που διατίθενται; Η σύγκριση με τις αναλογίες που διατίθενται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης θα μας εκπλήξει. Αλλά ακόμη και το απλό αλλά εύλογο ερώτημα «γιατί σήμερα να υπάρχει στρατιωτική δικαιοσύνη;»

Διαβάζοντας ένα ουσιαστικό άρθρο – παράκληση του δικηγόρου κου Α. Αργυρού για την απόδοση των 120 έμπειρων δικαστών στη δικαιοσύνη, ώστε να επιταχυνθεί η απόδοσή της στους πολίτες, θυμήθηκα τα λόγια μιας έγκριτης κατά την άποψή μου πολιτικού του δημοκρατικού χώρου που σε κάποια σύσκεψη ανέφερε «δεν αντιλαμβάνομαι γιατί επιθυμούμε να έχουμε νεκρό κεφάλαιο στη δικαιοσύνη. Ούτε η εποχή, ούτε η δημοκρατία το επιτρέπει».
Σήμερα οι ανάγκες είναι απόλυτα επιτακτικές. Η κατάσταση δρα πλέον αντιαναπτυξιακά. Τα μέτρα έπρεπε να ληφθούν πριν από χρόνια, όμως οι ατυχείς συγκυρίες άτολμων, συντηρητικών ή ακόμη και «πονηρών» υπουργών στο αρμόδιο υπουργείο δεν επέτρεψαν την εφαρμογή τους.

Η ίδια η διαδικασία των στρατιωτικών δικών, για παραβάσεις και εγκλήματα, μη στρατιωτικού χαρακτήρα (η συντριπτική πλειοψηφία) είναι βαθειά άδικη για τον στρατιωτικό, καθόσον δικάζεται σε διαφορετικές συνθήκες από ένα άλλο Έλληνα πολίτη (πχ δεν προλαβαίνουν χρονικά να παραγραφούν τα αδικήματα για την ίδια υπόθεση), οι στρατιωτικοί εκβιάζονται πολλές φορές από αντίδικους ότι θα συρθούν στα στρατοδικεία με επιπτώσεις στην σταδιοδρομία τους, ενώ παράλληλα στα μάτια του ακροατηρίου δικάζονται και τα σύμβολα (η στολή και τα εθνόσημα) που φέρονται υποχρεωτικά κατά τη διάρκεια της δίκης. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει γνωριμία των δικαστών ακόμη και με κατηγορούμενους, λόγω της πρόσφατης θητείας των στρατιωτικών δικαστών στο ΥΠΕΘΑ και στα Γενικά Επιτελεία σε ρόλους νομικών συμβούλων.

Ο Στρατιωτικός Ποινικός Κώδικας παρά του ότι αναθεωρήθηκε άτολμα το 1995, παραμένει απόλυτα αναχρονιστικός. Υπάρχει ανάγκη ουσιαστικής απλοποίησής του και ταύτισης με την εποχή και την τεχνολογία. Πολλά άρθρα παρέλκουν και παρελκύονται από αντίστοιχα του χουντικού νόμου 1400/73 περί καταστάσεως αξιωματικών. Ένα απαρχαιωμένο πλέον, μαξιμαλιστικό στη φιλοσοφία του κείμενο, το οποίο δεν περιλαμβάνει όλους τους στρατιωτικούς. Η ολοκλήρωση της αναθεώρησης του δεύτερου που από αυτά που μαθαίνω βρίσκεται στις προτεραιότητες του ΥΠΕΘΑ, μπορεί να αποτελέσει και την αφορμή για το ζητούμενο.

Υπάρχει μια σειρά από αποφάσεις και ενέργειες στο πλαίσιο της απόδοσης πόρων στην κοινωνία από τον τομέα της στρατιωτικής δικαιοσύνης. Αυτές συνοψίζονται παρακάτω:
• Αναθεώρηση του ΝΔ1400/73 «περί καταστάσεως αξιωματικών», οποίος να μετατραπεί σε νόμο «περί καταστάσεως στρατιωτικών» και να συμπεριλάβει όλη την διάσπαρτη νομολογία περί καταστάσεων υπαξιωματικών κλπ, με παράλληλο ουσιαστικό εκσυγχρονισμό των διοικητικών ποινών που επιβάλλονται και οι οποίες θα πρέπει να συνδέονται και ως κριτήρια προαγωγής.
• Απλούστευση και επικαιροποίηση του Σ.Π.Κ.
• Κατάργηση των μόνιμων Στρατοδικείων, Ναυτοδικείων και Αεροδικείων. Ανάληψη όλου του έργου απόδοσης δικαιοσύνης των στρατιωτικών για μη στρατιωτικά θέματα από το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Διατήρηση στον καιρό της ειρήνης ελάχιστου αριθμού στρατιωτικών δικαστών, ανάλογα με τα πιθανά συνταγματικά κωλύματα. Απορρόφηση του μεγαλύτερου μέρους του έμψυχου στρατιωτικού δικαστικού δυναμικού από το Υπουργείο Δικαιοσύνης και ένταξη στις αντίστοιχες επετηρίδες των δικαστών.
• Απόδοση όλου σχεδόν του διοικητικού προσωπικού της στρατιωτικής δικαιοσύνης στο αντίστοιχο Υπουργείο.
• Απόδοση αριθμού κτιρίων και εκτάσεων που μπορεί να χρησιμοποιηθούν σαν αίθουσες δικαστηρίων ή βοηθητικά κτίρια στο Υπουργείο δικαιοσύνης.
• Απόδοση αντίστοιχου τμήματος του λειτουργικού προϋπολογισμού από τα Γενικά Επιτελεία, για την κάλυψη των δικαστικών αναγκών των στρατιωτικών από το Υπουργείο Δικαιοσύνης.

Κλείνοντας θα ήθελα να επαναλάβω προς τον ΥΕΘΑ την αμεσότητα της ανάγκης ολοκλήρωσης του νέου νόμου με τίτλο «περί καταστάσεως στρατιωτικών» και όχι Αξιωματικών. Όλοι αυτοί που ανήκουν ένορκα στις Ένοπλες Δυνάμεις και υπηρετούν το συγκεκριμένο λειτούργημα, πρέπει να έχουν τις ίδιες θεμελιώδεις υποχρεώσεις απέναντι στον νόμο. Με μεγάλη χαρά άκουσα την εξαγγελία για αναθεώρησή του στις προγραμματικές δηλώσεις, ελπίζοντας να είναι προς την σωστή σύγχρονη δημοκρατική κατεύθυνση.









 

Στην ίδια κατηγορία

ΣΧΟΛΙΑ


 

Κάντε Like: Onalert.gr στο Facebook