Το πρόβλημα με την εκπαίδευση είναι ότι ακόμη και στις πιο ρεαλιστικές συνθήκες, τίποτα δεν μπορεί να προσομειώσει αυτό που θα συναντήσουν οι στρατιώτες σε μια πραγματική μάχη. Πολλές τακτικές όχι μόνο είναι ξεπερασμένες και εντελώς μη ρεαλιστικές, αλλά μπορούν να αποβούν μοιραίες για το προσωπικό που ξαφνικά αισθάνεται “απροετοίμαστο” στην φωτιά του πραγματικού πολέμου.
Τα εικονικά πολεμικά παίγνια (virtual wargames) έρχονται να καλύψουν αυτό ακριβώς το κενό: πέραν της προφανούς εκπαιδευτικής χρησιμότητας, η “ευελιξία” που παρέχουν δια της διαδραστικής προσαρμοστικότητας σε πληθώρα επιχειρησιακών σεναρίων, επιτρέπει παράλληλα την αξιολόγηση της απόδοσης του εκπαιδευόμενου μαχητή σε πραγματικό χρόνο. Η τεχνολογία είναι γνωστή και… δοκιμασμένη από εκατομμύρια παθιασμένους wargamers. Όμως εδώ δεν πρόκειται για παιχνίδι.
Η πολεμική εκπαίδευση με την βοήθεια της εικονικής πραγματικότητας είναι δυνατή χάρη στην ανάπτυξη παιγνίων από εταιρίες στρατιωτικού λογισμικού. Στο “πεδίο μάχης” οι συμμετέχοντες “βυθίζονται” στο περιβάλλον όπου επιχειρούν όσο πιο ρεαλιστικά γίνεται, παίρνοντας μια ιδέα πώς μοιάζει ο πόλεμος χωρίς να κινδυνεύουν όπως αν βρίσκονταν σε “καυτή ζώνη”.
Το Full Spectrum Warrior είναι ένα ακόμη πρόγραμμα χρηματοδοτούμενο από τον αμερικανικό Στρατό, βασισμένο σε παιχνίδι που αναπτύχθηκε για το Xbox. Για την ακρίβεια πρόκειται για δύο διαφορετικές εκδόσεις του παιχνιδιού -η μια απευθύνεται προς το ευρύ κοινό. Με την προσθήκη ενός κώδικα, ο χρήστης αποκτά πρόσβαση στην πλήρη έκδοση του παιγνίου.
Πρόκειται περισσότερο για μια τακτική παραλλαγή ενός στρατιωτικού προσομοιωτή, με τον χρήστη να ελέγχει μια ομάδα αντί απλώς έναν μεμονωμένο σκοπευτή. Ο έλεγχος διαφορετικών μονάδων παρέχει το πλεονέκτημα της ανάδειξης του ρόλου ενός διοικητή και πώς αυτός μπορεί να καταστεί καλύτερος και πιο αποτελεσματικός.
Το Tactical Iraqi σκοπεύει ως επί το πλείστον στο να εκπαιδεύσει τους συμμετέχοντες πώς να επικοινωνούν με τους Ιρακινούς. Χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2007 πριν αναπτυχθούν Αμερικανοί Πεζοναύτες στην περιοχή και αποδείχθηκε ιδιαίτερα χρήσιμο, όχι μόνο γιατί “συμπυκνώνει” ολόκληρους μήνες εκπαίδευσης σε προσομοίωση διάρκειας μόλις 80 ωρών, αλλά και γιατί εκτός από την γλώσσα καλύπτει και λεπτά ζητήματα, όπως οι χειρονομίες που χρησιμοποιεί ένας ξένος λαός με διαφορετική κουλτούρα.
Και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Μεταξύ συμμάχων που δεν γνωρίζονται πολιτισμικά, μπορούν να συμβούν παρεξηγήσεις οι οποίες να αποβούν επιζήμιες πολιτικώς, όσο και επιχειρησιακώς. Οι σχεδιαστές του θεωρούν ότι θα συμβάλλει στην μεγαλύτερη κατανόηση μεταξύ των ντόπιων και των Αμερικανών στρατιωτικών που σταθμεύουν στο Ιράκ.
Παρόμοιο με το Full Spectrum Warrior, το Virtual Battlespace 2 είναι ένα παίγνιο το οποίο αποσκοπεί στην παρατήρηση και διαδραστικότητα σε ένα πεδίο μάχης παρά την βελτίωση του σημαδιού του χρήστη. Το προσωπικό μπορεί να το χρησιμοποιήσει για την εκτέλεση θεωρητικών ελιγμών στο πεδίο της μάχης δουλεύοντας ως ομάδα με πολλούς συμμετέχοντες.
Ο αμερικανικός Στρατός το χρησιμοποιούσε μέχρι το 2012 καθώς έκρινε ότι ήταν πιο αποτελεσματικό απ’ ότι ένας προσομοιωτής μάχης. Το μεγάλο πλεονέκτημα του Virtual Battlespase 2 είναι η ταχύτητα με την οποία οι στρατιώτες μαθαίνουν από τα λάθη τους και τα διορθώνουν στο επόμενο παιχνίδι.