Πως έχασε το MIG 35 το διαγωνισμό της Ινδίας και τι σημαίνει αυτό για τη παγκόσμια αγορά.

Η Ρωσία προσπαθεί να συνέλθει από το κάζο της Ινδίας. Συμμετείχε στον διαγωνισμό για το νέο μαχητικό της Ινδίας με το MIG-35 για να κερδίσει τη σύμβαση που προέβλεπε την παράδοση 126 μαχητικών αεροσκαφών για ποσό άνω των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Τώρα υπάρχουν μόνο δύο αντίπαλοι , δύο ευρωπαϊκές εταιρείες: Rafale, με τη Γαλλία, και το “πολυεθνικό” Eurofighter Typhoon.Η απόφαση του υπουργείου Άμυνας της Ινδίας είναι εξαιρετικά σημαντική για το σύνολο της παγκόσμιας αγοράς. Η ήττα της Ρωσίας στον διαγωνισμό σημαίνει ότι και οι πιθανότητες να πουλήσει τα αεριωθούμενά της σε κάποιο άλλο μέρος του κόσμου έχει μειωθεί σημαντικά.

Οι Ρώσοι ήταν από την αρχή πολύ ασιόδοξοι πιστεύοντας ότι τα αεροσκάφη τους θα κερδίσουν τον διαγωνισμό.Και οι Ινδοί ειδικοί εκτιμούσαν επίσης, τις πιθανότητες της Ρωσίας «για τη νίκη” ως πολύ υψηλές. Το MiG-35 μαχητικό είχε ένα πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών του: τη χαμηλότερη τιμή.

Η Ινδία έχει δώσει πολλές και μεγάλες συμβάσεις όπλων στη Ρωσία κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας.

Τώρα όμως η Ρωσία απορρίφθηκε. Την Πέμπτη το βράδυ,η Rosoboronexport έλαβε μια επιστολή με την οποία το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας της Ινδίας ενημέρωνε σχετικά με τα προκαταρκτικά αποτελέσματα του διαγωνισμού που είχε ανακοινωθεί το 2007. Η επιστολή περιείχε τα λεπτομερή ανάλυση των μειονεκτημάτων της ρωσικής προσφοράς. Ένα από αυτά είναι σύμφωνα με πληροφορίες οι κινητήρες του αεροσκάφους.

Η Μόσχα προσπαθεί να μη δραματοποιεί την κατάσταση λέγοντας ότι ήταν αποκλειστικό δικαίωμα της Ινδίας να επιλέξει τον προμηθευτή αεροσκάφους που χρειάζεται.

Το Υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας είχε ανακοινώσει ότι προτίθεται να αγοράσει 72 MiG-35. Τα συμβόλαια δεν έχουν υπογραφεί ακόμη. Η τιμή των εν λόγω μαχητικών αεροσκαφών μπορεί να αποδειχθεί υπερβολικά υψηλή για την ρωσική αγορά , μετά την απώλεια της Ινδίας.

Η απώλεια αμφισβητεί επίσης την προώθηση του αεροσκάφους στις άλλες αγορές – στη Λατινική Αμερική και στη Μέση Ανατολή.

Σύμφωνα με την πλέον πρόσφατη οικονομική έκθεση της εταιρείας το 2009, η MIG είχε κέρδος 24,8 δισεκατομμυρίων ρουβλίων και υπέστη καθαρές απώλειες ύψους 7,9 δισ. ευρώ. Το χρέος της εταιρείας είναι 44 δισεκατομμύρια ρούβλια. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2009, η Αλγερία αρνήθηκε την αγορά MiG-29 – τα αεριωθούμενα αεροπλάνα τελικά αγοράστηκαν από τη ρωσική Πολεμική Αεροπορία.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες, ένας άλλος συμμετέχων στο διαγωνισμό της Ινδίας, επίσης ηττήθηκαν . Boeing και η Lockheed Martin απερρίφθησαν . Αν και δεν θεωρούνταιν φαβορί, πήραν την απώλεια πολύ βαρειά. Ο Πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ινδία Timothy Roemer ανέφερε ότι οι ΗΠΑ ήταν βαθύτατα απογοητευμένες με τα προκαταρκτικά αποτελέσματα του διαγωνισμού. Ο κ. Roemer απροσδόκητα παραιτήθηκε την Πέμπτη, επικαλούμενος «προσωπικούς λόγους”!

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η επιλογή της Ινδίας για τους ευρωπαίους κατασκευαστές αεροσκαφών βασίζεται στην πρόθεση να αποκτήσει τις τεχνολογίες που απαιτούνται για τα δικά της αεροσκάφη ,που σχεδιάζει να φτιάξει.

Το βασικό πλεονέκτημα της ρωσικής προσφοράς ήταν η τιμή. Το MiG-35 είναι το φθηνότερο από όλα τ΄άλλα αεροπλάνα. Το πιο ακριβό είναι το Rafale – 79,5 εκατομμύρια δολάρια, ενώ η τιμή του MIG είναι λίγο πάνω από 40 εκατομμύρια δολάρια.

Η σύμβαση προβλέπει την παράδοση των 126 ως εξής: 18 αεροπλάνα θα φτιαχτούν στις εγκαταστάσεις του κατασκευαστή και τα υπόλοιπα 108 θα πρέπει να συναρμολογούνται στην Ινδία. Ο προμηθευτής θα πρέπει να εγγυηθεί την τεχνική εξυπηρέτηση του τζετ κατά τη διάρκεια 40 χρόνων.