Πως φθάσαμε στο ναυάγιο των υποβρυχίων και ποια ονόματα ανέφερε ο Βασιλάκος.

 Στη πολύωρη κατάθεσή του ο πρώην ΓΔΕ Ε.Βασιλάκος είπε πολλά ονόματα. Μεταξύ αυτών αναφέρθηκε στον πρώην Α/ΓΕΝ Γ.Καραμαλίκη, με τον οποίος φαίνεται ότι είχε διαφωνία για την μέθοδο επίλυσης του προβήματος των υποβρυχίων το 2008.

Ο Βασιλάκος κατονομάζει και επιχειρηματίες αλλά και άλλους οι οποίοι σύμφωνα με όσα υποστηρίζει διαβεβαίωναν τους Γερμανούς ,ότι θα μεσολαβήσουν ώστε το ελληνικό δημόσιο να πληρώσει οφειλές εκατομμυρίων ευρώ. Ιδού το απόσπασμα της κατάθεσής του.

«Το Μάιο του 2008 ο τότε Υφυπουργός Άμυνας της Γερμανίας Wolf με προσκάλεσε στη Γερμανία σε μία διαμεσολαβητική προσπάθεια εξεύρεσης λύσης.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης πρότεινα στον κ. Wolf τη λύση των συμβάσεων των υποβρυχίων με τις εταιρείες ΕΝΑΕ/TKMS, την αγορά από το Γερμανικό Υπουργείο Άμυνας των υποβρυχίων και την πώλησή τους στην Ελλάδα μέσω διακρατικής συμφωνίας, φυσικά με το ίδιο συμβατικό τίμημα.
Η πρότασή μου αυτή αποσκοπούσε, πρώτον, στη δοκιμασία των υποβρυχίων από το Γερμανικό και το Ελληνικό Ναυτικό και την ομόφωνη απόφασή τους περί των τεχνικών προβλημάτων των υποβρυχίων και δεύτερον, στην εξάλειψη της διαφθοράς από την εξέλιξη των συμβάσεων.

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ:
  Πότε έγινε αυτό;

ΜΑΡΤΥΣ (Ευάγγελος Βασιλάκος): Το Μάιο του 2008.
Οι συζητήσεις δεν τελεσφόρησαν λόγω επίκλησης από το Γερμανικό Υπουργείο Άμυνας νομικών προβλημάτων, ενώ κατάπληξη μου είχε προκαλέσει η έντονη αντίθεση στη διακρατική συμφωνία του τότε Αρχηγού ΓΕΝ. Ο τότε Αρχηγός ΓΕΝ δεν ήθελε τη διακρατική συμφωνία. Ήθελε να συνεχίσουμε με την  εταιρεία.
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Ποιος ήταν;
ΜΑΡΤΥΣ (Ευάγγελος Βασιλάκος):  Θα προτιμούσα να μην κατονομάσω. Ο κ. Καραμαλίκης ήταν.
Όπως είδατε, δεν φείδομαι ονομάτων, αλλά όταν αφορά αξιωματικούς είναι μια άλλη κατηγορία. Έχει και η σημειολογία τη σημασία της.

Τον Ιούνιο του 2008 έδωσα εντολή  στην Επιτροπή Διαπραγματεύσεων της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών να προτείνει στη γερμανική πλευρά την αντικατάσταση των δύο υπό εκσυγχρονισμό υποβρυχίων τύπου 209 με την κατασκευή δύο καινούργιων υποβρυχίων τύπου 209, χωρίς καμία επιπρόσθετη δαπάνη για το Ελληνικό Δημόσιο, πέραν του ήδη υπάρχοντος  συμβατικού τιμήματος

Κατόπιν επίπονων διαπραγματεύσεων, η γερμανική πλευρά απεδέχθη την πρόταση αυτή υπό τον απαράβατο όρο της καταβολής 120 εκατομμυρίων ευρώ από τα ήδη οφειλόμενα ποσά μέχρι την 20η Σεπτεμβρίου του 2008. Το Υπουργείο Άμυνας δεν κατέβαλε αυτή την πληρωμή μέχρι την τεθείσα προθεσμία. Σε κάθε περίπτωση πάντως, αξίζει τιμή, σεβασμός και έπαινος στους αξιωματικούς που διεξήγαγαν τις διαπραγματεύσεις και των δύο συμβάσεων επί των ημερών μου, οι οποίοι έκτοτε είτε αποστρατεύθηκαν είτε «παγώνουν σε θέσεις-ψυγεία», ενώ είναι εν ενεργεία αληθινοί πολεμιστές.

Κατά τη διάρκεια του χειμώνα 2008 η γερμανική εταιρεία TKMS ερχόταν σε επαφή με διάφορα πρόσωπα στην Ελλάδα, μερικά από τα οποία είχαν εμπλοκή και στην υπογραφή των αρχικών συμβάσεων, και τα οποία υπόσχονταν να διαμεσολαβήσουν στο Υπουργείο Άμυνας για την καταβολή του ποσού των 120 εκατομμυρίων ευρώ.

Σε κάποιες, δε, συζητήσεις αξιωματούχοι της γερμανικής εταιρείας είχαν αναφέρει ότι «πηγές» της εταιρείας στην Ελλάδα είχαν υποσχεθεί την καταβολή 108 εκατομμυρίων ευρώ τον Ιανουάριο του 2009, αν και συμπλήρωναν ότι οι «πηγές» τους δεν είχαν ζητήσει «ανταλλάγματα». Είναι κοινώς γνωστό ότι το χειμώνα του 2008 η γερμανική εταιρεία είχε επαφές στην Ελλάδα με επιχειρηματίες του χώρου των εξοπλισμών, όπως οι κ.κ. Χατζημηνάς, Χάγιας, Ζαχαρίας, Λουκάς. Τέσσερα ονόματα είναι αυτά.

Πιθανόν ως απόρροια αυτής της περιρρέουσας ατμόσφαιρας, τον Ιανουάριο του  2009 και κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για την οριστικοποίηση της τροποποίησης της σύμβασης του εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων τύπου 209 και της παράλληλης διαπραγμάτευσης για εξεύρεση λύσης στη σύμβαση των υποβρυχίων τύπου 214, η γερμανική πλευρά αξίωσε την καταβολή οφειλομένων πληρωμών 400 εκατομμυρίων ευρώ για τα υποβρύχια τύπου 214, χωρίς να δέχεται να υπογράψει την τροποποίηση της σύμβασης για τα υποβρύχια τύπου 209. Κι ενώ οι διαπραγματεύσεις προχωρούσαν με επίπονο τρόπο, το Μάιο του 2009 η γερμανική πλευρά ανακοίνωσε στην ελληνική πλευρά ότι έχει «πληροφορίες» ότι το ΓΕΝ επιθυμεί την απόκτηση νέου υποβρυχίου τύπου 214 για την αντικατάσταση του υποβρυχίου «Παπανικολής» και για το οποίο είχε ήδη συμφωνηθεί η πώλησή του σε τρίτο κράτος, πλην της Τουρκίας, και η συνεπακόλουθη μείωση του συμβατικού τιμήματος των υποβρυχίων τύπου 214.

Το καλοκαίρι του 2009 το Υπουργείο Άμυνας κατέβαλε ποσό 105 εκατομμυρίων ευρώ στη γερμανική πλευρά, παρά την έγγραφη αντίθεση της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών, έγγραφο το οποίο, σύμφωνα με όσα γνωρίζω, δεν ευρίσκεται στο αρχείο του ΓΕΝ και χαρακτηρίστηκε από τον τότε  Υπουργό Άμυνας κ. Μεϊμαράκη ως μη υπάρχον, και τον Σεπτέμβριο του 2009, εν μέσω προεκλογικής περιόδου, η γερμανική εταιρεία κατήγγειλε και τις δύο συμβάσεις των υποβρυχίων».