Πως και γιατί έφθασαν στη πτώχευση τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Κερδισμένος ο Σάφα.

΄Ενα παζάρι από το οποίο οι μόνοι χαμένοι είναι οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και το ΠΝ,προκύπτει απ΄ όσα υποστηρίζει ο ΥΕΘΑ Ευάγγελος Βενιζέλος ,για την υπόθεση των ναυπηγείων Ελευσίνας και την υπαγωγή τους στο άρθρο 99,το οποίο προβλέπει την έναρξη διαδικασίας πτώχευσης.

Όπως προκύπτει σε επιστολή που έστειλε ο Βενιζέλος προς τον Πρόεδρο των Ναυπηγείων Ελευσίνας Νίκο Ταβουλάρη στις 24 Φεβρουαρίου επεσήμαινε ότι το κύριο πρόβλημα για το ΥΕΘΑ ήταν η ολοκλήρωση των πυραυλακάτων του ΠΝ από τα ναυπηγεία. Στην επιστολή ο Βενιζέλος «επιπλήττει» τον Ν.Ταβουλάρη γιατί «έως τη στιγμή που ανακοινώθηκε η πρόθεση της ΒΑΕ να καταγγείλει τη σύμβαση συνεργασίας μαζί σας (σ.σ για τις πυραυλακάτους) ουδέποτε μας είχατε ενημερώσει για την ύπαρξη τέτοιου προβλήματος. Παρόλα αυτά, ο Γενικός Διευθυντής της ΓΔΑΕΕ και με επιστολή του και σε συνάντηση με τους εκπροσώπους της ΒΑΕ, δήλωσε την ετοιμότητα του ΥΠΕΘΑ να διαχωριστούν οι επόμενες πληρωμές ώστε η ΒΑΕ να εξοφλείται απευθείας από το ΥΠΕΘΑ.

Επιπλέον, εγώ προσωπικά ζήτησα τόσο από τον Πρέσβη του Ηνωμένου Βασιλείου από την Αθήνα, όσο και από τον Βρετανό ομόλογο μου σε συνάντηση μαζί του στο Abu Dhabi να παρέμβουν στην BAE ώστε αυτή να μην πραγματοποιήσει την απειλή της καταγγελίας της σύμβασης για να υπάρχει το χρονικό περιθώριο αναζήτησης μιας λύσης. Άρα το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έκανε όλα όσα μπορούσε για το θέμα αυτό και παραπάνω από αυτά».

Στη συνεχεια της επιστολής αποκαλύπτεται η εμπλοκή των Γάλλων και η προσπάθειά τους να πιέσουν για να τελειώνει εδώ και τώρα η υπόθεση της ναυπήγησης των φρεγατών Fremm:

«Ως προς το μείζον ζήτημα της συνεργασίας σας με την γαλλική πλευρά και την DCNS, οφείλω επίσης να σημειώσω ότι μετά τις συναντήσεις που είχαμε από κοινού με εσάς και τον κ. Boissier πραγματοποιήθηκαν δύο διαδοχικές συναντήσεις μου (1 και 22.2.2011) με τον Πρέσβη της Γαλλικής Δημοκρατίας στην Αθήνα και τον Πρόεδρο της DCNS κατά τη διάρκεια των οποίων άσκησα την μέγιστη δυνατή πίεση ώστε η DCNS να διευκολύνει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας με κάθε δυνατό τρόπο (ανάθεση εργασιών, συμμετοχή στο κεφάλαιο κ.ο.κ.). Ο κ. Boissier μου κατέστησε σαφές ότι τέτοιες κινήσεις μπορούν να γίνουν από την πλευρά τους μόνο μετά τη σύναψη της διακυβερνητικής συμφωνίας για τις φρεγάτες. Αυτό όμως, όπως αντιλαμβάνεσθε, απαιτεί έναν εύλογο χρόνο λόγω των πολύπλοκων διαπραγματεύσεων που  πρέπει να ολοκληρωθούν και των κοινοβουλευτικών διαδικασιών που πρέπει να εφαρμοστούν για λόγους διαφάνειας»,γράφει στην επιστολή του ο ΥΕΘΑ και κλείνει τονίζοντας την ανάγκη να παραδοθούν πάση θυσία οι πυραυλάκατοι:

«Η ΓΔΑΕΕ και το ΓΕΝ έχουν λάβει οδηγίες μου να αντιμετωπίσουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και το Νεώριο με τον πιο φιλικό τρόπο προστατευομένων πάντοτε των συμφερόντων του Δημοσίου. Αντιμετωπίζουμε με θετική διάθεση όλες τις προτάσεις σας για τα σχήματα μελλοντικών πληρωμών ως προς το πρόγραμμα των πυραυλακάτων. Όλες όμως αυτές οι προτάσεις προϋποθέτουν πως το Πολεμικό Ναυτικό θα παραλάβει τελικά τα πλοία του από τα Ναυπηγεία σας που πρέπει να διατηρούν την ανάλογη φερεγγυότητα και προοπτική. Γι΄ αυτό επέμενα και επιμένω στην ανάγκη να παρουσιάσετε προς τα συναρμόδια Υπουργεία, προς τις τράπεζες και προς τους πιστωτές σας ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανασυγκρότησης.

Για τα ζητήματα αυτά έχω ενημερώσει τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Οικονομικών προς τους οποίους και κοινοποιώ τόσο την επιστολή σας όσο και την απάντηση μου. Η Κυβέρνηση βοηθά κατά τρόπο που δεν νομίζω να τον έχετε συνηθίσει στο παρελθόν. Πρέπει όμως, αγαπητέ κύριε Ταβουλάρη, να βοηθήσουν και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας τον εαυτό τους προς όφελος τους και κυρίως προς όφελος των εργαζομένων που αγωνιούν»,καταλήγει η επιστολή.

Επί της ουσίας όμως λύση δεν βρέθηκε, οι περίπου 1000 εργαζόμενοι κινδυνεύουν να μείνουν στο δρόμο και το ΠΝ να χάσει τρεις πυραυλακάτους όπως αναφέρει στην επιστολή του ο Βενιζέλος.

Ποιος θα κερδίσει; Αν τελικά συμφωνηθεί η αγορά των φρεγατών,τότε ο μόνος που έχει απομείνει να αναλάβει την ναυπήγησή τους στην Ελλάδα ,είναι ο Ισκαντάρ Σάφα και ο Σκαραμαγκάς. Μετά τα δύο υποβρύχια τύπου 214 που έχει αναλάβει να ναυπηγήσει ,η παραγγελία φρεγατών ή και κορβετών ,εξασφαλίζουν αρκετά χρόνια άνετης επιβίωσης του Σκαραμαγκά. Αν είναι όμως το ναυπηγείο να συντηρείται απόκλειστικά από τα προγράμματα του Στόλου μας,γιατί δεν το κάναμε ένα κανονικό στρατιωτικό ναυπηγείο και έπρεπε να το πουλήσουμε στο κ.Σάφα;