Υβριδικό…ελικόπτερο! Είναι πραγματικότητα.

Το σύστημα επίδειξης του υβριδικού ελικόπτερου Χ3 της Eurocopter φάνηκε αντάξιο των προσδοκιών, ξεπερνώντας τον αρχικό του στόχο για ταχύτητα 220 κόμβων, επιδεικνύοντας τις επιδόσεις, τις ικανότητες αλλά και την ωριμότητα του.

Το σημαντικό αυτό ρεκόρ ταχύτητας του X3 σημειώθηκε στις 12 Μάιου με το υβριδικό σύστημα επίδειξης να επιτυγχάνει σταθερή πραγματική ταχύτητα 232 κόμβων (430 χλμ/ώρα) για αρκετά λεπτά. Αυτό συνέβη μόλις κατά την τρίτη δοκιμή μετά από την προγραμματισμένη αναβάθμιση του Χ3, κατά την οποία τελειοποιήθηκαν τα κουτιά ταχυτήτων του αεροσκάφους, επιτρέποντας του να λειτουργεί σε πλήρη ισχύ.

Στο Χ3 επέβαιναν ο πιλότος δοκιμών της εταιρείας Hervé Jammayrac και ο αρχιμηχανικός της εταιρείας Daniel Semioli. Ο Jammayrac μετά την ολοκλήρωση της πτήσης δήλωσε : “Είμαστε εντυπωσιασμένοι με την ευκολία που ο στόχος της συγκεκριμένης ταχύτητας επιτεύχθηκε” προσθέτοντας “Το Χ3 τα καταφέρνει εξαιρετικά καλά, επιδεικνύοντας σταθερότητα ακόμη και όταν ο αυτόματος πιλότος είχε τεθεί εκτός λειτουργίας. Είμαστε πολύ περήφανοι για αυτό το επίτευγμα , το οποίο οφείλετε στην αφοσίωση και τις προσπάθειες όλων αυτών που εργάστηκαν σε αυτό το πρόγραμμα ».

Η Eurocopter ξεκίνησε δοκιμαστικές πτήσεις του ελικοπτέρου τον περασμένο Σεπτέμβρη με ένα πρόγραμμα το οποίο συνδυάζει τις εξαιρετικές δυνατότητες κάθετης απογείωσης και προσγείωσης ενός ελικοπτέρου, με ταχύτητα πλεύσης αεροσκάφους πάνω από 220 κόμβους. Αφού κατέκτησε τον αρχικό στόχο πραγματικής ταχύτητας 180 κόμβων (333 χλμ/ώρα) με μειωμένο επίπεδο χρήσης κινητήρα τον Νοέμβριο, συνέχισε στην προγραμματισμένη αναβάθμιση κιβωτίου ταχυτήτων και την επιθεώρηση ασφάλειας.

Την προηγούμενη εβδομάδα, το Χ3 παρουσίασε τις επιδόσεις του σε πλήρη ισχύ κινητήρα, επιδεικνύοντας εντυπωσιακές τιμές ανόδου/καθόδου, καθώς και άριστη ικανότητα ελιγμών, επιβεβαιώνοντας τις εξαιρετικές δυνατότητες του υβριδικού συστήματος πρόωσης κατά την επιτάχυνση και την επιβράδυνση.

Στο πρόγραμμα δοκιμών μέχρι σήμερα, τα βασικά χαρακτηριστικά χειρισμού και η σταθερότητα του X3 έχουν επικυρωθεί σε όλες τις δοκιμές πτήσεων του αεροσκάφους χωρίς την ανάγκη συστήματος επέκτασης σταθερότητας, και χωρίς αυτόματο πιλότο. Επιπλέον, το υβριδικό αεροσκάφος έχει χαμηλά επίπεδα δονήσεων χωρίς τη χρήση ενεργών ή παθητικών αντικραδασμικών συστημάτων, παρέχοντας χαρακτηριστικά πτήσης συγκρίσιμα με αυτά των καλύτερων ελικοπτέρων σε υπηρεσία σήμερα.

Το ελικόπτερο X3 χρησιμοποιεί άτρακτο του ελικόπτερου Dauphin της Eurocopter και είναι εφοδιασμένο με δύο κινητήρες turboshaft οι οποίοι ενεργοποιούν στροφείο σύστημα με πέντε λεπίδες και δύο προπέλες εγκατεστημένες σε μικρής απόστασης σταθερές πτέρυγες. Αυτή η υβριδική διάταξη δημιουργεί ένα προηγμένο σύστημα μεταφορών που προσφέρει την ταχύτητα αεροσκάφους turboprop και όλες τις δυνατότητες πτήσης ενός ελικοπτέρου.

Η εταιρεία οραματίζεται ένα ευρύ φάσμα χρήσης για το συγκεκριμένο πρόγραμμα, συμπεριλαμβανομένων αποστολές έρευνας και διάσωσης μεγάλων αποστάσεων (SAR), καθήκοντα φύλαξης ακτών και συνόρων , αποστολές περιπολίας, μεταφορές επιβατών, υπεράκτιες επιχειρήσεις κ.α. Θα μπορούσε επίσης να προσαρμοστεί για στρατιωτικές αποστολές σε επιχειρήσεις των ειδικές δυνάμεων, τη μεταφορά στρατευμάτων, την υγειονομική εκκένωση κ.α.

Οι δοκιμαστικές πτήσεις του X3 πραγματοποιούνται στο κέντρο δοκιμαστικών πτήσεων στο Istres της Γαλλίας. Το πρόγραμμα δοκιμών πτήσεων θα συνεχιστεί καθόλα τη διάρκεια του 2011 ώστε να δοκιμαστούν πλήρως οι ικανότητες αυτού του υβριδικού ελικοπτέρου και να αξιολογηθούν όλες οι δυνατότητες που προσφέρονται από αυτή τη νέα τεχνολογία.