A26: Το πρώτο υποβρύχιο 5ης γενιάς της Saab που επέλεξε η Πολωνία για τον στόλο της – Τα χαρακτηριστικά του

Saab AB/Handout via REUTERS /File Photo

Η Πολωνία ανακοίνωσε χθες, Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2025, ότι επιλέγει την προσφορά της σουηδικής Saab με τα υποβρύχια A26 Blekinge, για το πρόγραμμα Orka, που αφορά την προμήθεια τριών υποβρυχίων.

Το A26 της Saab, το πρώτο υποβρύχιο 5ης γενιάς στον κόσμο με έμφαση στα stealth χαρακτηριστικά, σύμφωνα με την Saab, προσφέρει σημαντική επιχειρησιακή ευελιξία και μπορεί να αποτελέσει ένα κρίσιμο στοιχείο για τη συλλογή και παροχή κρίσιμων πληροφοριών για ολόκληρη τη συμμαχία του ΝΑΤΟ.

Αναπτυγμένο στο πιο απαιτητικό περιβάλλον, τη Βαλτική Θάλασσα, το A26 μπορεί να παραμείνει απαρατήρητο στις πιο σύνθετες θαλάσσιες αρένες του κόσμου. Από ρηχά παράκτια νερά έως τους ωκεανούς, το A26 μπορεί να συλλέξει κρίσιμες πληροφορίες σχετικά με τις επικοινωνίες και τις κινήσεις του εχθρού χωρίς να αποκαλύψει την παρουσία του.

Η συμφωνία με την Πολωνία προβλέπει την συμμετοχή της πολωνικής αμυντικής βιομηχανίας και τη δέσμευση της Σουηδίας να αγοράσει από τη Βαρσοβία άλλους εξοπλισμούς.

Η εξέλιξη αυτή δεν περνάει απαρατήρητη και από την Ελλάδα, καθώς το επόμενο μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού αφορά την απόκτηση 4 νέων υποβρυχίων. Όπως γράψαμε πρόσφατα και στο OnAlert, στο «τραπέζι» βρίσκεται πρόταση της σουηδικής Saab με τα A26, η οποία θεωρείται ιδιαίτερα ελκυστική. 

Άλλοι υποψήφιοι είναι η γερμανική TKMS με το αναβαθμισμένο Type209/1400 mod, η γαλλική Naval Group με το ScorpeneEvolved, η ιταλική της Fincantieri με το U212 NFS και οι δύο νοτιοκορεάτικες Hanwha Ocean και HD Hyundai Heavy Industries με τα KSS-III και HDS-2300 αντίστοιχα.

Το πιο προηγμένο συμβατικό υποβρύχιο 

Το A26 είναι ένα συμβατικό υποβρύχιο, που σημαίνει ότι δεν είναι πυρηνοκίνητο. Μπορεί να παραμείνει βυθισμένο για εβδομάδες λόγω των τριών κινητήρων Stirling που διαθέτει. Οι κινητήρες Stirling, οι οποίοι είναι επίσης τοποθετημένοι στα υπάρχοντα μοντέλα υποβρυχίων της Σουηδίας (Gotland), είναι γνωστοί για την πολύ αθόρυβη λειτουργία τους.

Το εξαιρετικά χαμηλό ακουστικό ίχνος, σε συνδυασμό με τα προηγμένα συστήματα αισθητήρων που διαθέτει, το καθιστά ένα από τα πιο σύγχρονα συμβατικά υποβρύχια.

Με μήκος 66 μέτρα, το A26 είναι πολύ μικρότερο από τα μεγαλύτερα ρωσικά ή αμερικανικά πυρηνοκίνητα υποβρύχια, τα οποία μπορούν να έχουν μήκος περίπου 170 μέτρα.

Το μικρότερο μέγεθός του, το καθιστά κατάλληλο για τη ρηχή Βαλτική Θάλασσα, η οποία έχει μέσο βάθος περίπου 60 μέτρα και μερικές φορές αναφέρεται ως «πλημμυρισμένο λιβάδι» από Σουηδούς αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού.

Πόλεμος στον βυθό

Ένα μοναδικό χαρακτηριστικό του A26 είναι μια θυρίδα κατάδυσης διαμέτρου 1,5 μέτρου, που ονομάζεται πύλη πολλαπλών αποστολών, στην πλώρη.

Αυτό θα επιτρέπει την εύκολη είσοδο και έξοδο τηλεχειριζόμενων οχημάτων, αυτόνομων οχημάτων  (UUV) ή ομάδων δυτών. Η πύλη έχει σχεδιαστεί για επιχειρήσεις στον βυθό, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας ή της καταστροφής αγωγών ή άλλων κρίσιμων υποδομών στον βυθό.

Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία, μπορεί να εξοπλιστεί με τορπίλες ακριβείας μεγάλης εμβέλειας, νάρκες και πυραύλους, δίνοντας στο Πολεμικό Ναυτικό τη δυνατότητα κρούσης στόχων τόσο στη θάλασσα όσο και στην ξηρά.

Οι δυνατότητές του για «soft-kills» περιλαμβάνουν ηλεκτρονικά συστήματα για την παρεμπόδιση των εχθρικών επικοινωνιών και δικτύων αισθητήρων.

Καθυστερήσεις και κόστος

Η Σουηδία παρήγγειλε αρχικά δύο υποβρύχια A26 το 2015 με αναμενόμενο κόστος 8,6 δισεκατομμύρια σουηδικές κορώνες (903 εκατομμύρια δολάρια) και η παράδοση του πρώτου είχε προγραμματιστεί για το 2023.

Λόγω καθυστερήσεων, η πρώτη παράδοση αναμένεται τώρα το 2031, με το κόστος για τα δύο υποβρύχια να προβλέπεται πλέον σε 25 δισεκατομμύρια κορώνες.