*Του Κώστα Σαρικά
Με απόλυτη επιτυχία εκτελέστηκε στις 3 Ιουνίου στο Μυρτώο Πέλαγος η πρώτη δοκιμαστική βολή εκπαιδευτικής τορπίλης βαρέως τύπου SeaHake Mod4 από το υποβρύχιο «ΠΙΠΙΝΟΣ», εγκαινιάζοντας την ενεργοποίηση ενός εξοπλιστικού προγράμματος που μεταμορφώνει ριζικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού.
Ο «σιωπηλός θηρευτής» του Στόλου εκτόξευσε την γερμανικής κατασκευής τορπίλη με εικονικό στόχο μία φρεγάτα του ΠΝ, στέλνοντας μήνυμα ετοιμότητας και τεχνολογικής αναβάθμισης από τα βάθη του Αιγαίου.
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να πραγματοποιηθούν και άλλες εκπαιδευτικές βολές τορπίλης SeaHake Mod4 με διαφορετικό κάθε φορά σενάριο.
Η βολή, πέρα από το γεγονός ότι εντάσσεται στη διαδικασία πιστοποίησης των νέων τορπιλών, δεν ήταν μόνο ένα τεχνικό επίτευγμα. Ήταν μια ξεκάθαρη απόδειξη ότι ο υποβρύχιος Στόλος της χώρας εισέρχεται δυναμικά σε μια νέα εποχή.
Με την επιχειρησιακή ένταξη των πανίσχυρων SeaHake Mod4, τα υποβρύχια Type 214 κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» αποκτούν δυνατότητες πρώτου πλήγματος, που τους επιτρέπουν να «κλειδώνουν» εχθρικές μονάδες επιφανείας από μεγάλες αποστάσεις και με πρωτοφανή ακρίβεια.
Η διαδικασία της εκπαιδευτικής βολής
Η δοκιμή πραγματοποιήθηκε σε προκαθορισμένο σημείο του Μυρτώου Πελάγους, σε πλήρως ελεγχόμενο περιβάλλον και με όλους τους κανόνες ασφαλείας.
Η τορπίλη που χρησιμοποιήθηκε ήταν εκπαιδευτική – χωρίς εκρηκτική κεφαλή – και είχε ως σκοπό την απόδειξη της πλήρους συμβατότητας του όπλου με τα συστήματα του υποβρυχίου και την αξιολόγηση της τροχιάς, του εγκλωβισμού και της «νοημοσύνης» που διαθέτει το σύγχρονο πυρομαχικό.
Sea Hake Mod4: Όπλο επόμενης γενιάς
Η γερμανική Sea Hake Mod4 της εταιρείας Atlas Elektronik αποτελεί μία από τις πιο εξελιγμένες τορπίλες βαρέως τύπου στον κόσμο.
Με μέγιστη εμβέλεια που φτάνει τα 50 χιλιόμετρα και ταχύτητα έως 50 κόμβους, συνδυάζει προηγμένους αισθητήρες, τεχνολογία καθοδήγησης μέσω οπτικής ίνας και εντυπωσιακή ακρίβεια προσβολής στόχων. Ικανή να πλήξει πλοία επιφανείας αλλά και εχθρικά υποβρύχια, αποτελεί «πολλαπλασιαστή ισχύος» για κάθε πλατφόρμα που τη φέρει.
Παραλαβές και επιχειρησιακή ενσωμάτωση
Μέχρι το τέλος του 2025, και τα τέσσερα υποβρύχια Type 214 του Στόλου αναμένεται να έχουν εξοπλιστεί πλήρως με SeaHake Mod4. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η παραλαβή των πρώτων επιχειρησιακών τορπιλών ξεκινά εντός του καλοκαιριού, με τις δύο πρώτες να έχουν ήδη φτάσει στην Ελλάδα και να βρίσκονται στη Διοίκηση Ναυτικών Όπλων.
Η καθυστέρηση σχεδόν δύο ετών από την αρχική συμφωνία του 2021 αποδόθηκε από τους Γερμανούς σε προβλήματα που σχετίζονται με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τον πληθωρισμό πρώτων υλών και θέματα παραγωγής.
Συνδυασμός νέων και παλαιών όπλων
Τα υποβρύχια κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» θα διατηρήσουν δυνατότητα βολής και παλαιότερων τορπιλών, με το Σύστημα Μάχης να έχει ήδη τροποποιηθεί ώστε να υποστηρίζει ταυτόχρονα και τους δύο τύπους.
Μηχανικοί της κατασκευάστριας εταιρείας σε συνεργασία με στελέχη του ΠΝ έχουν ήδη πραγματοποιήσει τις απαιτούμενες τεχνικές επεμβάσεις, διασφαλίζοντας πλήρη λειτουργικότητα και συμβατότητα.
Αναβάθμιση των «φαντασμάτων» του Αιγαίου
Η ενεργοποίηση των Sea Hake Mod4 αποτελεί τον προπομπό ενός ευρύτερου σχεδίου εκσυγχρονισμού των Type 214, το οποίο βρίσκεται ήδη στις άμεσες προτεραιότητες του Ναυτικού Επιτελείου. Οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν την εγκατάσταση νέου Τακτικού Συστήματος Μάχης, σύγχρονων αισθητήρων, ηλεκτροπτικών μέσων, κρυπτογραφημένων επικοινωνιών και φυσικά την αντικατάσταση των μπαταριών με νέας τεχνολογίας συσσωρευτές ιόντων λιθίου – τεχνολογία που πολλαπλασιάζει τον χρόνο παραμονής σε κατάδυση χωρίς ανίχνευση.
Το χρονοδιάγραμμα του εκσυγχρονισμού εκτείνεται σε ορίζοντα πενταετίας και αναμένεται να ξεκινήσει από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Η εμπειρία δείχνει ότι η πρώτη αναβάθμιση υποβρυχίου διαρκεί περίπου 1,5 έτος, με τις επόμενες να υλοποιούνται ταχύτερα.
Η τουρκική πρόκληση και η ανάγκη νέων υποβρυχίων
Η επιτακτική ανάγκη αναβάθμισης γίνεται πιο έντονη από την τουρκική πρόοδο στον ίδιο τομέα. Ήδη το πρώτο τουρκικό υποβρύχιο Type 214, το «PIRI REIS», είναι επιχειρησιακό, ενώ ακολουθούν ακόμη πέντε. Παράλληλα, η Άγκυρα έχει ανακοινώσει την πρόθεση να ναυπηγήσει το δικό της εθνικό υποβρύχιο τύπου «MILDEN» και φλερτάρει ανοιχτά με την τεχνολογία πυρηνοκίνησης.
Το Πολεμικό Ναυτικό έχει ήδη σχεδιάσει την απόσυρση των παλαιών Type 209 – πλην του εκσυγχρονισμένου «ΩΚΕΑΝΟΣ» – και πιέζει για την απόκτηση τουλάχιστον τεσσάρων νέων υποβρυχίων. Η επιχειρησιακή αξιολόγηση συνεχίζεται, ενώ οι προτάσεις από Γερμανούς, Γάλλους και Σουηδούς βρίσκονται στο τραπέζι. Μεταξύ των ζητούμενων, η συμμετοχή ελληνικών ναυπηγείων, η μεταφορά τεχνογνωσίας και η τεχνική υποστήριξη.
Παρά τη σταδιακή είσοδο μη επανδρωμένων υποθαλάσσιων μέσων, τα συμβατικά επανδρωμένα υποβρύχια παραμένουν η ραχοκοκαλιά της στρατηγικής αποτροπής. Τα υποβρύχια κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» απέδειξαν την αξία τους ήδη από την κρίση του 2020, όταν κατάφεραν να «κλειδώσουν» τουρκικές Μονάδες χωρίς ποτέ να εντοπιστούν.