AW-139: Αναθερμαίνεται το ενδιαφέρον για την απόκτηση των best seller SAR ελικοπτέρων μέσω SAFE

*Του Κώστα Σαρικά

Η νέα Δομή Δυνάμεων που έχει εγκριθεί από το Συμβούλιο Άμυνας και το ΚΥΣΕΑ, οι αυξανόμενες απαιτήσεις για Έρευνα-Διάσωση και αεροδιακομιδές σε όλο το FIR Αθηνών, αλλά και η ανάγκη για σταδιακή απόσυρση των γερασμένων AB-205, την ώρα που καθίσταται όλο και πιο δύσκολη η υποστήριξη του στόλου των Super Puma, επαναφέρουν στο προσκήνιο το πρόγραμμα απόκτησης νέων ελικοπτέρων SAR/MEDEVAC για την Πολεμική Αεροπορία.

Το πρόγραμμα SAFE, μάλιστα, φαίνεται ότι προσφέρει μια επιπλέον ευκαιρία ώστε η Πολεμική Αεροπορία να προχωρήσει στον εκσυγχρονισμού του στόλου ελικοπτέρων της.

Η Ελλάδα έχει θεσμική υποχρέωση παροχής υπηρεσιών Έρευνας-Διάσωσης σύμφωνα με τους εθνικούς κανόνες και τις δεσμεύσεις της προς ΝΑΤΟ, ICAO και ΙΜΟ. Ταυτόχρονα οι περιορισμένες δυνατότητες των δομών υγείας στα νησιά και ο τεράστιος αριθμός αεροδιακομιδών που απαιτούνται κάθε χρόνο, πιέζουν το σύστημα στο όριο.

Οι αποστολές SAR στο FIR Αθηνών δεν είναι μια τυπική, γραφειοκρατική υποχρέωση, αλλά πέρα από τον ανθρωπιστικό χαρακτήρα αποτελεί βασικό πυλώνα εμπέδωσης των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και των αποκλειστικών αρμοδιοτήτων της χώρας, που αμφισβητούνται διαρκώς από την Τουρκία.

Σε αυτό το πλαίσιο, η απαίτηση για σύγχρονα ελικόπτερα με υψηλές διαθεσιμότητες, διασπαρμένα σε κρίσιμες θέσεις ετοιμότητας σε όλη την επικράτεια δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά άμεση  επιχειρησιακή ανάγκη.

Παράλληλα, η διακλαδικότητα και η κάλυψη των απαιτήσεων όλων των Κλάδων με σύγχρονα μέσα τελευταίας τεχνολογίας, που μπορούν να συνεργαστούν σε κοινά δίκτυα, αποτελούν ξεκάθαρη πολιτική επιλογή.

Την ίδια ώρα ο χρόνος μετρά αντίστροφα:

Χωρίς να υποτιμάται σε καμία περίπτωση ο ρόλος και η συνεισφορά των Super Puma – τα οποία σήκωσαν όσο λίγα μέσα το βάρος του έργου Έρευνας-Διάσωσης και αεροδιακομιδών για δεκαετίες, είναι σαφές ότι η Ελλάδα χρειάζεται ένα νέο, σύγχρονο εργαλείο για τις επόμενες τρεις δεκαετίες. Σε αυτό το κενό έρχεται να απαντήσει η επιλογή του AW-139 από την Πολεμική Αεροπορία.

Από την αρμόδια επιτροπή της Πολεμικής Αεροπορίας στην ομόφωνη έγκριση του ΣΑΓΕ

Τον Νοέμβριο του 2023, η Πολεμική Αεροπορία συγκρότησε ειδική επιτροπή, με αποστολή τη διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων για την απόκτηση νέου τύπου ελικοπτέρου για αποστολές Έρευνας-Διάσωσης και Αεροδιακομιδών για τα επόμενα 30 χρόνια. Η επιτροπή έλαβε υπόψη:

Αφού αξιολόγησε προσφορές και στοιχεία από τις ενδιαφερόμενες εταιρίες – Lockheed Martin, Airbus και Leonardo -, κατέθεσε το πόρισμά της. Τον Σεπτέμβριο του 2023, το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο αποφάσισε την προμήθεια 14 ελικοπτέρων AW-139M της Leonardo, απόφαση που επικύρωσε το ΣΑΓΕ τον Νοέμβριο του 2023.

Η παρουσίαση από το Αεροπορικό Επιτελείο βασιζόταν σε πλήρη φάκελο με όλα τα χαρακτηριστικά και τα οικονομοτεχνικά στοιχεία των υποψηφίων ελικοπτέρων. Το ΣΑΓΕ ενέκρινε ομόφωνα την πρόταση, χωρίς ενστάσεις, δίνοντας ξεκάθαρο πολιτικο-στρατιωτικό στίγμα.

Τι ζητά η Πολεμική Αεροπορία: 14 ελικόπτερα, δύο ρόλοι, ένα δίκτυο

Το ενδιαφέρον της Πολεμικής Αεροπορίας αφορά συνολικά 14 ελικόπτερα, σε δύο διαμορφώσεις:

1. 10 ελικόπτερα σε διαμόρφωση SAR–MEDEVAC

Κάλυψη αποστολών Έρευνας-Διάσωσης και αεροδιακομιδών σε όλο το FIR Αθηνών, σε διαρκή ετοιμότητα, με δυνατότητα επιχειρήσεων ημέρα/νύχτα και σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

2. 4 ελικόπτερα σε διαμόρφωση Combat SAR (CSAR)

Για αποστολές Έρευνας-Διάσωσης Μάχης σε περιβάλλον υψηλής απειλής, με ενισχυμένη προστασία, οπλισμό και πλήρες σύστημα αυτοπροστασίας.

Οι βασικές προϋποθέσεις για τον τύπο ελικοπτέρου που θα επιλεγεί είναι ξεκάθαρες:

Επιπλέον, στα επιχειρησιακά κριτήρια το ελικόπτερο θα πρέπει:

CSAR: Θωράκιση, αυτοπροστασία και Link-16

Για τα 4 ελικόπτερα που προορίζονται για αποστολές Combat SAR, οι απαιτήσεις είναι ακόμη πιο αυστηρές:

Και για τα 14 ελικόπτερα, ανεξαρτήτως διαμόρφωσης, προαπαιτούμενο είναι η ύπαρξη Link-16, ώστε τα νέα ελικόπτερα να αποτελέσουν ενεργά ιπτάμενα μέσα στο δικτυοκεντρικό περιβάλλον επιχειρήσεων της HAF και όχι αποκομμένες πλατφόρμες.

Οι προτάσεις που εξετάστηκαν

Η επιτροπή της Πολεμικής Αεροπορίας εξέτασε μια σειρά από προτάσεις πριν καταλήξει στην απόφαση της:

1. Αναβάθμιση των AS332 Super Puma

Τα Super Puma έχουν γράψει λαμπρή ιστορία στο Αιγαίο, με εκατοντάδες διασώσεις, αεροδιακομιδές και αποστολές σε ακραίες συνθήκες. Όμως, η μετάβαση από αναλογικά σε πλήρως ψηφιακά συστήματα, η ηλικία των ελικοπτέρων, το υψηλό κόστος συντήρησης και οι σοβαρές ελλείψεις ανταλλακτικών καθιστούν μια πλήρη αναβάθμιση εξαιρετικά δαπανηρή.

2. UH-60M Black Hawk (Lockheed Martin)

Πρόκειται για ένα δοκιμασμένο στρατιωτικό ελικόπτερο, με πολύ ισχυρό «βιογραφικό» σε επιχειρήσεις. Η οικονομική αξιολόγηση, όμως, ανέδειξε σημαντικά ζητήματα:

§ ραντάρ

§ ηλεκτροπτικό

§ προσομοιωτή πτήσεων

§ πλήρες σύστημα και μοντέλο υποστήριξης με βάση τις ώρες πτήσης που απαιτεί η ΠΑ.

Κατά συνέπεια, για να φτάσει στις ίδιες επιχειρησιακές δυνατότητες και στο ίδιο επίπεδο υποστήριξης με το AW-139M, το κόστος θα εκτοξευόταν ακόμη περισσότερο.

3.  Airbus H175 και H225

Η Airbus Helicopters παρείχε τεχνικά στοιχεία για τα H175 και H225, όμως:

Στη βάση αυτής της αξιολόγησης, το AW-139M αναδείχθηκε ως η λύση που καλύπτει πλήρως τις επιχειρησιακές απαιτήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας, με χαμηλότερο συνολικό κόστος κατοχής και με σαφές πλεονέκτημα στις παραδόσεις και στην υποστήριξη.

AW-139: Το παγκόσμιο best seller της Έρευνας-Διάσωσης

Το AW-139 είναι ήδη παγκόσμιο best seller.

Σε επιχειρησιακό επίπεδο, τα στοιχεία είναι χαρακτηριστικά:

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά του AW-139 – και κρίσιμο για την ασφάλεια πτήσεων – είναι η δυνατότητα Run-Dry:

Στη θάλασσα, το AW-139 μπορεί να επιχειρεί σε κατάσταση θάλασσας 6, ενώ ο συνολικός σχεδιασμός του είναι προσανατολισμένος σε επιχειρήσεις all weather, ημέρα και νύχτα.

Υποστήριξη, διαθεσιμότητα και κόστος

Το επιχειρησιακό αποτύπωμα ενός ελικοπτέρου δεν κρίνεται μόνο στον αέρα αλλά και στο έδαφος. Στο AW-139, η υποστήριξη και η διαθεσιμότητα αποτελούν ισχυρό πλεονέκτημα:

Σε βάθος 20ετίας, το όφελος για μια αεροπορία που θα επιχειρεί με 14 AW-139 υπολογίζεται περίπου στα 180 εκατ. ευρώ, σε σχέση με ανταγωνιστικούς τύπους.

Για την Ελλάδα, η οικονομική εικόνα διαμορφώνεται ως εξής:

Κρίσιμο στοιχείο είναι και η δυνατότητα ανάπτυξης δραστηριοτήτων εργοστασιακής συντήρησης στην Ελλάδα για συγκεκριμένα υλικά του ελικοπτέρου. Στόχοι:

Εκπαίδευση και εξαγωγικές προοπτικές

Η πρόταση της περιλαμβάνει Full Flight Simulator (FFS) για το AW-139. Η προμήθεια του εξομοιωτή:

Σε μια περίοδο που η ΠΑ επενδύει σε Rafale, F-16 Viper και προετοιμάζει το έδαφος για F-35, η ύπαρξη ενός σύγχρονου, πιστοποιημένου εκπαιδευτικού κέντρου για τα ελικόπτερα SAR/CSAR θα αποτελέσει ακόμη ένα κρίκο στην αλυσίδα της συνολικής αναβάθμισης.

Διακρατική Συμφωνία με την Ιταλία και ευρωπαϊκό πρόγραμμα SAFE

Δεδομένης της χώρας προέλευσης του AW-139, προτείνεται η προμήθεια να υλοποιηθεί μέσω διακρατικής συμφωνίας Ελλάδας–Ιταλίας. Αυτό προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα:

1. Υλοποίηση και παρακολούθηση του προγράμματος υπό την αιγίδα των ιταλικών κυβερνητικών αρχών, στη βάση της ήδη υφιστάμενης «Συμφωνίας Συνεργασίας στον Τομέα των Αμυντικών Υλικών» μεταξύ των δύο χωρών.

2. Διασφάλιση κρίσιμων αποθεμάτων υλικών και ανταλλακτικών σε περιόδους κρίσης, έντασης ή πολέμου, αξιοποιώντας:

3. Ανάπτυξη κοινών διαδικασιών επιχειρήσεων στη Μεσόγειο, στο πλαίσιο διεθνών αποστολών, ενισχύοντας τη διαλειτουργικότητα και τη συνεργασία στη ΝΑ Μεσόγειο.

Ταυτόχρονα, η προμήθεια μπορεί να ενταχθεί στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα SAFE, καθώς πληροί τις προϋποθέσεις χρηματοδότησης που αφορούν μέσα SAR, αεροδιακομιδές και διακλαδικές δομές ασφαλείας.

Ήδη χώρες όπως η Ιταλία και η Σλοβενία έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για απόκτηση AW-139 μέσω αντίστοιχων σχημάτων, γεγονός που ενισχύει την προοπτική για κοινά προγράμματα, συνέργειες και μειωμένο κόστος.

Το αποτύπωμα στο Αιγαίο

Η Έρευνα-Διάσωση στο FIR Αθηνών αποτελεί μια στρατηγικά κρίσιμη αποστολή των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Κάθε πτήση για περιστατικό SAR:

Σε αυτό το περιβάλλον, η ύπαρξη σύγχρονου, γρήγορου, μεγάλης εμβέλειας και υψηλής διαθεσιμότητας ελικοπτέρου δεν αποτελεί απλά  μια επιχειρησιακή αναβάθμιση αλλά είναι εργαλείο άσκησης κυριαρχίας.

Η δυνατότητα διασποράς ελικοπτέρων σε κομβικά σημεία του Αιγαίου και της ηπειρωτικής χώρας σημαίνει ότι η Αθήνα μπορεί να ανταποκριθεί άμεσα σε περιστατικά, χωρίς «νεκρές ζώνες» και χωρίς καθυστερήσεις που επιχειρούν να εκμεταλλευτούν άλλοι. Η επιλογή του AW-139 ως αντικαταστάτη των παλαιότερων AB-205 και ως μελλοντικού διαδόχου των Super Puma σε ορίζοντα 2030 αποτελεί στρατηγική απόφαση.

Τα Super Puma θα συνεχίσουν για αρκετά χρόνια ακόμη να υπηρετούν και θα πρέπει να υποστηριχθούν αξιοπρεπώς, μέχρι να ολοκληρωθεί η μετάβαση. Η Πολεμική Αεροπορία δεν γυρίζει σελίδα διαγράφοντας την προηγούμενη, αλλά χτίζει πάνω σε αυτήν, αξιοποιώντας την τεράστια εμπειρία που απέκτησε στις αποστολές SAR και αεροδιακομιδών.

Την ώρα που στο Αιγαίο και στη Ανατολική Μεσόγειο οι χάρτες και τα όρια αμφισβητούνται καθημερινά, κάθε αποστολή Έρευνας-Διάσωσης είναι ταυτόχρονα και μια αποστολή κυριαρχίας.