* Του Κώστα Σαρικά
Στα πέντε έφτασαν τα διαθέσιμα μεταγωγικά αεροσκάφη C-27 Spartan καθώς τις τελευταίες εβδομάδες προστέθηκε ένας ακόμη «Σπαρτιάτης» στον στόλο αεροσκαφών με επιχειρησιακή διαθεσιμότητα. Από τον Σεπτέμβριο του 2022 όταν και ενεργοποιήθηκε η σύμβαση υποστήριξης Follow On Support με την κατασκευάστρια εταιρεία Leonardo, η 354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών «ΠΗΓΑΣΟΣ» παραλαμβάνει το ένα μετά το άλλο τα C-27 τα οποία για πολλά χρόνια παρέμειναν καθηλωμένα.
Οι εργασίες συντήρησης των μεταφορικών αεροσκαφών προχωρούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και ενώ οι διαθεσιμότητες ήταν ακόμα και μηδενικές, μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει πέντε «ετοιμοπόλεμα» C-27 και είναι διάχυτη η αισιοδοξία τα διαθέσιμα μεταφορικά να φτάσουν συνολικά τα έξι.
Το επόμενο μεγάλο στοίχημα είναι η επαναφορά σε πτήσιμη κατάσταση τόσο του έβδομου όσο και του όγδοου αεροσκάφους C-27 τα οποία έχουν ουσιαστικά παροπλιστεί για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
Η τρέχουσα σύμβαση υποστήριξης των Spartan έχει ισχύ έως και το 2026, ωστόσο το Αεροπορικό Επιτελείο μεριμνά για υπογραφή νέας σύμβασης πενταετούς διάρκειας. Πρόκειται για ένα από τα προγράμματα τα οποία βρίσκονται στις προτεραιότητες της Πολεμικής Αεροπορίας όπως αναφέρονται στον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών ο οποίος εγκρίθηκε από το ΚΥΣΕΑ. Το πρόγραμμα δεν αφορά μόνο την υποστήριξη του στόλου για τα επόμενα πέντε χρόνια αλλά και μια σειρά από απαραίτητες αναβαθμίσεις με έμφαση στα ηλεκτρονικά των αεροσκαφών. Ο εκσυγχρονισμός των C-27 κρίθηκε από το Αεροπορικό Επιτελείο ως απόλυτα απαραίτητος καθώς αν δεν πραγματοποιηθεί άμεσα μέσα στα επόμενα χρόνια θα καταστεί εξαιρετικά δυσχερής η τεχνική υποστήριξη των αεροσκαφών λόγω των παρωχημένων ηλεκτρονικών, τα οποία εξοπλίζουν σήμερα τα αεροσκάφη. Θεωρείται αδύνατο να εξασφαλιστούν ανταλλακτικά για τα υφιστάμενα ηλεκτρονικά, αφού πολλά από αυτά δε θα βρίσκονται σε παραγωγή ή δε θα υποστηρίζεται η επισκευή τους.
Ουσιαστικά πρόκειται για πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής των C-27 το οποίο θα διατηρήσει τα αεροσκάφη επιχειρησιακά σε μεγάλο βάθος χρόνου. Το συνολικό κόστος του πακέτου αναβάθμισης του στόλου των αεροσκαφών τύπου C-27 αγγίζει, σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr τα 255 εκατομμύρια ευρώ, με την κατασκευάστρια να εγγυάται διαθεσιμότητα σε ποσοστό 80% στο σύνολο του στόλου των αεροσκαφών, δηλαδή επτά διαθέσιμα αεροσκάφη ανά πάσα στιγμή. Στο πρόγραμμα αναβάθμισης περιλαμβάνονται και δύο προαιρετικά kit, το ένα για αποστολές διακομιδών ασθενών Medevac και ακόμη ένα για αποστολές επιτήρησης και ηλεκτρονικού πολέμου ISR.
O εκσυγχρονισμός των C-27, εκτός από τα νέα avionics, θα περιλαμβάνει καινούργιο σύστημα ελέγχου πτήσης FMS (Flight Management System), νέες ψηφιακές οθόνες όπως και δυνατότητα εγκατάστασης συστήματος αυτοπροστασίας του αεροσκάφους και ηλεκτρονικού πολέμου με παρεμβολείς υψηλής τεχνολογίας. Επιπλέον, θα υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης του συστήματος μετάδοσης δεδομένων Link 16, το οποίο χρησιμοποιείται τόσο από τα μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας και τα ιπτάμενα ραντάρ ΑΣΕΠΕ, όσο και από τα καινούργια ελικόπτερα τύπου MH-60 Romeo, αλλά και από τις νέες φρεγάτες Belharra του Πολεμικού Ναυτικού.
Σε εκσυγχρονισμού των C-27J Spartan έχουν ήδη προχωρήσει η Ιταλική Αεροπορία, η Ρουμανική Αεροπορία, η Βασιλική Αεροπορία της Αυστραλίας, αλλά και η Coast Guard των ΗΠΑ.
Συνολικά, 88 αεροσκάφη τύπου C-27J Spartan επιχειρούν σήμερα παγκοσμίως σε 16 Πολεμικές Αεροπορίες μεταξύ των οποίων και η ελληνική Πολεμική Αεροπορία.Τα C-27 είναι δικινητήρια μεταφορικά αεροσκάφη με μέγιστη εμβέλεια 3.160 μίλια, μεταφορική δυνατότητα άνω των 11 τόνων, δυνατότητα μεταφοράς έως 60 στρατιωτών ή 46 αλεξιπτωτιστών, ενώ μπορούν να διαμορφωθούν είτε σε πυροσβεστικά αεροσκάφη, είτε ακόμη και σε αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού μαχητικών και ελικοπτέρων. Έχουν μήκος 22,7 μέτρα, άνοιγμα φτερών 28,7 μέτρα, επιχειρούν με πλήρωμα 2-3 άτομα και μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα έως και 600 χιλιόμετρα με μέγιστο ύψος πτήσης τα 30.000 πόδια.