Δεν έχουν τέλος τα προβλήματα στο πρόγραμμα κατασκευής και ναυπήγησης των φρεγατών νέας γενιάς κλάσης Constellation για το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ (U.S Navy), με την καινούργια έκθεση του Γραφείου Λογοδοσίας της αμερικανικής κυβέρνησης (GAO – Government Accountability Office) να επισημαίνει ότι είναι αναπόφευκτες τόσο οι καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα παράδοσης όσο και οι αυξήσεις κόστους.
Η έκθεση του GAO, συγκεκριμένα στις σελίδες 129 – 130, αναφέρει ότι το πρόγραμμα των Constellation εξακολουθεί να είναι αντιμέτωπο με προβλήματα που αφορούν τον ελλιπή και μη λειτουργικό σχεδιασμό των πολεμικών πλοίων, με αποτέλεσμα να καθυστερεί η κατασκευή της πρώτης φρεγάτας αλλά και κατ’ επέκταση οι παραδόσεις των επόμενων πλοίων.
«Υπέρβαρες» κατά 13%
Μάλιστα, τονίζει ότι το πρώτο πλοίο της ομώνυμης κλάσης βρίσκεται σε σχετικά καλό δρόμο για να παραδοθεί με καθυστέρηση τριών ετών, ωστόσο εκτιμάται ότι θα είναι «υπέρβαρο» κατά 13%, δηλαδή θα είναι τουλάχιστον κατά 759 τόνους παραπάνω πιο βαρύ, μια αρνητική εξέλιξη που φαίνεται ότι προέκυψε από την αναθεώρηση του αρχικού σχεδιασμού των φρεγατών μετά από διαβουλεύσεις του αμερικανικού Πολεμικού με την κατασκευάστρια εταιρεία Marinette Marine, θυγατρική της ιταλικής Fincantieri.
Είναι σαφές επίσης ότι η αύξηση του βάρους μπορεί να επηρεάσει όχι μόνο την απόδοση των Constellation αλλά ακόμα περιορίζει την ποσότητα επιπλέον εξοπλισμού που μπορεί να προστεθεί στα πολεμικά πλοία τα επόμενα χρόνια, για να προσαρμοστεί στις νέες τεχνολογίες και απαιτήσεις των μελλοντικών πεδίων επιχειρήσεων.
Ειδικότερα, τον Οκτώβριο του 2024, το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό ενημέρωσε το GAO ότι αναμένει να δει αύξηση 13%, δηλαδή περίπου 759 τόνων στο συνολικό βάρος των φρεγατών «επειδή υποτιμήθηκε η εφαρμογή των τεχνικών απαιτήσεων του U.S Navy στον ξένο σχεδιασμό των FREMM». Με απλά λόγια, οι ΗΠΑ είχαν την λανθασμένη εντύπωση ότι ένα ευρωπαϊκό σχέδιο φρεγάτας θα καλύψει τις αμερικανικές επιχειρησιακές ανάγκες και όπως ήταν αναμενόμενο, διαπίστωσαν ότι η θεωρία δεν «κολλάει» με την πράξη.
Δεν υπάρχουν «αμερικανικές FREMM»
Υπενθυμίζεται ότι οι φρεγάτες κλάσης Constellation έχουν βασιστεί στο σχέδιο των φρεγατών FREMM. Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ θέλησε να εξοικονομήσει κόστος και χρόνο για να «καλύψει » σε σύντομο χρονικό διάστημα τις επιχειρησιακές δυνάμεις των στόλων επιφανείας του. Έτσι, οι Αμερικανοί επιτελείς αποφάσισαν αρχικά να κρατήσουν το 85% του υφιστάμενου σχεδίου των FREMM με το υπόλοιπο 15% να προσαρμόζεται στις ειδικές τεχνικές προδιαγραφές που θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του U.S Navy.
Ωστόσο, συνέβη το αντίθετο, αφού τελικά οι Αμερικανοί άλλαξαν το 85% του αρχικού σχεδιασμού με αυτό να συνεπάγεται καθυστερήσεις, αύξηση κόστους και έντονες διαμάχες μεταξύ της στρατιωτικής και της πολιτικής ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού με Αμερικανούς νομοθέτες, οι οποίοι εγκρίνουν χρηματοδοτήσεις και δαπάνες για το πρόγραμμα Constellation εδώ και πολλά χρόνια, αλλά φρεγάτα δεν έχουν δει ακόμα.
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ αναμένεται να παραλάβει το πρώτο πλοίο USS Constellation, η κατασκευή του οποίου είναι αυτή την στιγμή στο 10%, το 2029, δηλαδή τρία χρόνια αργότερα από το χρονοδιάγραμμα, ενώ έχει αναθέσει συμβάσεις στη Marinette Marine για την κατασκευή έξι φρεγατών κλάσης Constellation.
Με πληροφορίες από: TWZ / Maritime Executive
