F-16 Viper: Με «πατημένο γκάζι» ο εκσυγχρονισμός – Ανοιχτό το ενδεχόμενο ταχύτερης υλοποίησης του προγράμματος

*Του Κώστα Σαρικά

Στην Τανάγρα, εκεί όπου βρίσκεται σε εξέλιξη το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα της Πολεμικής Αεροπορίας, η εικόνα έχει αλλάξει οριστικά. Ο «after burning» ρυθμός που τα παλαιότερα F-16 block 52 μετατρέπονται σε ψηφιακά Viper, με τις χαρακτηριστικές κεραίες και το νέο «πρόσωπο» του Block 72, προκαλεί έντονη ικανοποίηση στο Αεροπορικό Επιτελείο.

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού βρίσκεται πλέον ξεκάθαρα εντός χρονοδιαγράμματος, με ανοιχτό μάλιστα το ενδεχόμενο να ολοκληρωθεί ακόμη και νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό, που έκανε λόγο για πλήρη επιχειρησιακή ένταξη έως τα τέλη του  2027.

Ήδη, με την παράδοση του 42ου Viper το φθινόπωρο του 2025, το πρόγραμμα έφτασε και επίσημα στο «μέσον της διαδρομής», όπως τόνισαν Lockheed Martin και ΕΑΒ. Με βάση τον σημερινό ρυθμό, μέχρι τα τέλη του έτους ο στόλος των αναβαθμισμένων μαχητικών αναμένεται να αγγίξει τα 46 αεροσκάφη, κάτι που επιβεβαιώνει ότι η ΕΑΒ έχει πλέον αποκτήσει σταθερό και υψηλό ρυθμό παραγωγής, αφήνοντας πίσω τις παιδικές ασθένειες της εκκίνησης.

Από την πρώτη απόφαση στο σήμερα – Ένα πρόγραμμα εθνικής προτεραιότητας

Η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των F-16 σε διαμόρφωση Viper πάρθηκε σε μια περίοδο που η ισορροπία ισχύος στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο έτεινε επικίνδυνα να ανατραπεί. Η Τουρκία επένδυε σε νέα οπλικά συστήματα, σε ραντάρ AESA, σε εκτεταμένη χρήση UAV και σε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της δικής της αεροπορικής ισχύος.

Για την Αθήνα, το δίλημμα ήταν σαφές: είτε αφήνει τα πλέον σύγχρονα F-16 της (τα Block 52+ και Block 52+ Advanced) να «γεράσουν» τεχνολογικά, είτε προχωρά σε ένα άλμα γενιάς, μετατρέποντάς τα σε μαχητικά με δυνατότητες που ακουμπούν – σε αρκετούς τομείς – την 5η γενιά. Η επιλογή της δεύτερης οδού, με εκσυγχρονισμό 83 αεροσκαφών σε διαμόρφωση Block 72 Viper, αποτέλεσε πυλώνα της νέας αμυντικής πολιτικής.

Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε ώστε να υλοποιηθεί στην Ελλάδα, στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα, με την τεχνική υποστήριξη της Lockheed Martin. Αυτό σημαίνει μεταφορά τεχνογνωσίας, επένδυση σε υποδομές, προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού και ουσιαστική αναβάθμιση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Αν και αρχικά υπήρξαν ανησυχίες για καθυστερήσεις, η εικόνα της τελευταίας διετίας είναι εντελώς διαφορετική: η ΕΑΒ έχει αυξήσει θεαματικά την παραγωγικότητά της, με τις παραδόσεις να επιταχύνονται.

Χαρακτηριστικό είναι ότι την περίοδο 2024-2025 παραδόθηκαν 20 αεροσκάφη μέσα σε έναν χρόνο.

46 Viper μέχρι το τέλος του έτους – Ρυθμός που «κλειδώνει» την επιτυχία

Ο ρυθμός των 46 εκσυγχρονισμένων Viper έως τα τέλη του 2025 δεν είναι απλώς «ικανοποιητικός». Επιτρέπει στο Επιτελείο να μιλά πλέον με συγκρατημένη αισιοδοξία ακόμα και για πρόωρη ολοκλήρωση του προγράμματος, ίσως και πριν από το ορόσημο του 2027, εφόσον διατηρηθεί η ίδια δυναμική και δεν υπάρξουν διεθνείς ανατροπές στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Παράλληλα, η σταθερή ροή παραδόσεων επιτρέπει στην Πολεμική Αεροπορία να οργανώνει καλύτερα την οργάνωση στις Πολεμικές Μοίρες.

Η σταδιακή αυτή μετάβαση είναι κρίσιμη καθώς επιτρέπει στους χειριστές να «γράψουν» ώρες στο νέο κόκπιτ, να εξοικειωθούν με τα συστήματα και να διαμορφώσουν νέες τακτικές, ενώ ταυτόχρονα διατηρείται ακέραια η αποτρεπτική ισχύς.

Τι φέρνει το Viper – Από το ραντάρ AESA στο ψηφιακό κόκπιτ

Ο εκσυγχρονισμός δεν είναι μια απλή «ανακαίνιση». Πρόκειται για μια σχεδόν ριζική αναγέννηση του F-16, με πυρήνα το νέο ραντάρ και ένα πλήρως ψηφιακό σύστημα αποστολής:

Με απλά λόγια, η αναβάθμιση σε Viper μετατρέπει το ελληνικό F-16 από ένα άξιο μαχητικό 4,5ης γενιάς σε μια πλατφόρμα προηγμένης δικτυοκεντρικής αεροπορικής ισχύος, ικανή να «δέσει» με τα Rafale και τα επερχόμενα F-35.

Όπλα και τακτικές – Τα Viper ως πολλαπλασιαστής ισχύος

Η πλήρης αξιοποίηση των Viper έρχεται όταν συνδυαστούν με τα κατάλληλα όπλα και αισθητήρες. Το νέο ραντάρ AESA και το ψηφιακό κόκπιτ επιτρέπουν:

Κομβικής σημασίας είναι και ο ρόλος του σκοπευτικού επί κράνους (JHMCS) για μάχη μικρών αποστάσεων, όπου σε συνδυασμό με τα υπερ-ευέλικτα βλήματα IRIS-T δίνει στους Έλληνες χειριστές ένα σαφές τακτικό πλεονέκτημα στο dogfight. Με αυτά τα δεδομένα, κάθε Viper που προσγειώνεται στην Τανάγρα μετά τον εκσυγχρονισμό δεν είναι απλώς «ένα ακόμη F-16». Είναι ένας πολλαπλασιαστής ισχύος που αναβαθμίζει ολόκληρη τη δομή μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας.

Αιγαίο & Ανατολική Μεσόγειος – Τι αλλάζει επιχειρησιακά

Η ένταξη των Viper στις Μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας έχει ήδη άμεσο αντίκτυπο στην επιχειρησιακή εικόνα πάνω από το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο:

1. Καλύτερη επίγνωση τακτικής κατάστασης

Χάρη στο AESA και στο Link-16, τα ελληνικά πληρώματα έχουν πιο καθαρή εικόνα για το τι συμβαίνει στον εναέριο χώρο. Στόχοι που παλαιότερα απαιτούσαν συνεργασία πολλών μέσων για να εντοπιστούν, πλέον εμφανίζονται σε πραγματικό χρόνο στο κόκπιτ.

2. Πιο αποτελεσματική αεράμυνα νησιών και κρίσιμων υποδομών

Η δυνατότητα ταυτόχρονης παρακολούθησης και εμπλοκής πολλαπλών στόχων, σε συνδυασμό με την αυξημένη εμβέλεια, επιτρέπει στα Viper να καλύπτουν μεγαλύτερο όγκο χώρου με λιγότερα αεροσκάφη. Αυτό σημαίνει πιο πυκνή και αξιόπιστη «ομπρέλα» προστασίας για νησιά, βάσεις και κρίσιμες υποδομές.

3. Επιχειρήσεις κρούσης σε βάθος

Με τα κατάλληλα stand-off όπλα, τα Viper μπορούν να προσβάλλουν στόχους βαθιά στην ενδοχώρα ή σε εχθρικές βάσεις, χωρίς να χρειάζεται να εισέλθουν σε «ζώνες θανάτου» αντιαεροπορικών συστημάτων.

4. Υποστήριξη συμμαχικών επιχειρήσεων

Η διαλειτουργικότητα με ΝΑΤΟϊκές πλατφόρμες σημαίνει ότι τα ελληνικά Viper μπορούν να ενταχθούν σε πολυεθνικά πακέτα κρούσης ή αεράμυνας, αυξάνοντας τον ρόλο της Ελλάδας ως πυλώνα σταθερότητας στη νοτιοανατολική πτέρυγα της Συμμαχίας.

Viper, Rafale, F-35 – Ο συνδυασμός  ισχύος της ΠΑ

Ο εκσυγχρονισμός των F-16 σε Viper δεν είναι ένα μεμονωμένο πρόγραμμα. Εντάσσεται σε μια συνολική αρχιτεκτονική αεροπορικής ισχύος, όπου:

Σε αυτή την εικόνα πρέπει να προστεθεί και η απόφαση για αναβάθμιση 38 F-16 Block 50 σε Viper, που ανοίγει τον δρόμο για συνολικό στόλο 121 μαχητικών Viper μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Όταν η επιλογή αυτή γίνει πράξη, η Ελλάδα θα διαθέτει έναν από τους πιο ομοιογενείς και ισχυρούς στόλους F-16 παγκοσμίως, μειώνοντας το κόστος υποστήριξης και αυξάνοντας κατακόρυφα την επιχειρησιακή διαθεσιμότητα.

ΕΑΒ και βιομηχανική διάσταση – Η Ελλάδα αναβαθμίζει μαχητικά 4ης+ γενιάς

Πέρα από τα καθαρά επιχειρησιακά οφέλη, το πρόγραμμα Viper αποτελεί και σχολείο για την ελληνική αμυντική βιομηχανία.

Η ΕΑΒ, μετά τις γνωστές περιπέτειες και καθυστερήσεις του παρελθόντος, καλείται να διαχειριστεί ένα πρόγραμμα υψηλής τεχνολογίας, με αυστηρά χρονοδιαγράμματα και διεθνείς δεσμεύσεις. Η μέχρι στιγμής πορεία δείχνει ότι:

Ταυτόχρονα, η στενή συνεργασία με τη Lockheed Martin και τις αμερικανικές αρχές ενισχύει το στρατηγικό αποτύπωμα της χώρας στο πλαίσιο των ελληνοαμερικανικών σχέσεων και της ευρύτερης ΝΑΤΟϊκής αρχιτεκτονικής.

Το νέο επιχειρησιακό και γεωστρατηγικό αποτύπωμα

Ο εκσυγχρονισμός των F-16 σε διαμόρφωση Viper μεταφράζεται συνολικά για Πολεμική Αεροπορία:

1. Ποιοτικό άλμα δυνατοτήτων

Η ΠΑ αποκτά ένα μεγάλο αριθμό μαχητικών με ραντάρ AESA, ψηφιακό κόκπιτ, προηγμένα συστήματα ασφαλείας και πλήρη δικτυοκεντρική αρχιτεκτονική.

2. Ομοιογενή, ισχυρό στόλο για τα επόμενα 20+ χρόνια

Τα Viper, σε συνδυασμό με τα Rafale και τα F-35, δίνουν στην Ελλάδα τη βεβαιότητα ότι μέχρι τη δεκαετία του 2040 θα διαθέτει αεροπορική ισχύ πρώτης γραμμής, ικανή να αντιμετωπίσει κάθε περιφερειακή απειλή.

3. Ενίσχυση της αποτροπής απέναντι στην Τουρκία

Κάθε νέο Viper που εντάσσεται στις Μοίρες στέλνει ένα σαφές μήνυμα στην Άγκυρα: η Ελλάδα δεν παρακολουθεί παθητικά τις εξελίξεις, αλλά επενδύει συστηματικά στην ποιοτική της υπεροχή.

4. Αναβάθμιση της θέσης της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ

Με έναν από τους πλέον προηγμένους στόλους F-16 στην Ευρώπη και πλήρη διαλειτουργικότητα με Rafale και, σύντομα, F-35, η χώρα μας μετατρέπεται σε κομβικό παίκτη στην αεράμυνα της νοτιοανατολικής πτέρυγας της Συμμαχίας.

5. Ανάπτυξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας

Η εμπειρία που αποκτά η ΕΑΒ από το πρόγραμμα Viper δημιουργεί προϋποθέσεις για επόμενα βήματα – από την υποστήριξη και αναβάθμιση άλλων τύπων μέχρι την ενεργότερη συμμετοχή σε διεθνή προγράμματα.

Καθώς η κλεψύδρα του χρόνου γυρίζει ανάποδα και τα  Viper πλησιάζουν στην πλήρη επιχειρησιακή τους ωρίμανση, γίνεται σαφές ότι το πρόγραμμα αποτελεί κεντρικό στοίχημα της Πολεμικής Αεροπορίας για να διατηρήσει την επιχειρησιακή της υπεροχή.