F-22: Τα stealth μαχητικά επέστρεψαν στη βάση τους μετά από μία… «ιστορική αποστολή» στη Μέση Ανατολή [pics]

Τα stealth μαχητικά F-22 της USAF που, για πρώτη φορά, είχαν αναπτυχθεί για αποστολές στη Μέση Ανατολή επέστρεψαν μετά από αρκετούς μήνες στις αμερικανικές βάσεις.

Η Πολεμική Αεροπορία των Ηνωμένων Πολιτειών είχε αναπτύξει για πρώτη φορά τα μαχητικά F-22 Raptor στην αεροπορική βάση Al Udeid Air του Κατάρ μετά την κατάρριψη από το Ιράν ενός drone επιτήρησης RQ-4A, ή BAMS-D, που διέσχιζε τον κόλπο του Ομάν.

Το συγκεκριμένο περιστατικό επιδείνωσε ραγδαία τις ήδη ταραγμένες σχέσεις μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ιράν, που οδήγησαν τις ΗΠΑ μια ανάσα από το θερμό επεισόδιο. Η αμερικανική κυβέρνηση επέβαλε στο καθεστώς της Τεχεράνης νέες κυρώσεις και ξεκίνησε διαδικασίες για να σχηματίσει έναν συμμαχικό συνασπισμό στην περιοχή που θα περιορίσει την δράση του Ιράν.

Για το λόγο αυτό έστειλε για πρώτη φορά στο Κατάρ τα F-22 Raptors! Έτσι μετά από έξι μήνες συνεχών επιχειρήσεων στην περιοχή τα αμερικανικά μαχητικά επέστρεψαν στις ΗΠΑ.

Τα μαχητικά που «δεν πωλούνται»

Το F-22 Raptor είναι αμερικανικό μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς χαμηλής παρατηρησιμότητας. Η κύρια αποστολή του είναι η αεροπορική υπεροχή αλλά είναι ικανό να αναλάβει και άλλες αποστολές όπως βομβαρδισμού και ηλεκτρονικού πολέμου. Το F-22 αυτή τη στιγμή αποτελεί την αιχμή του δόρατος της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς το F-35 δεν έχει αγγίξει ακόμα τα επίπεδα ετοιμότητας του προκατόχου του.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία ζήτησε, μέσω του προγράμματος Advanced Tactical Fighter(D/R) (ATF), την ανάπτυξη ενός μαχητικού αεροσκάφους νέας γενιάς, το οποίο θα αντικαθιστούσε στις τάξεις της το F-15 και θα αντιμετώπιζε τα υπό ανάπτυξη τότε νέα σοβιετικά μαχητικά Su-27 και MiG-29. Στο αίτημα αυτό ανταποκρίθηκαν δύο ομάδες κατασκευαστών. Η πρώτη αποτελούνταν από τη Lockheed, τη Boeing και τη General Dynamics και η δεύτερη από τις Northrop και McDonnell Douglas. Αντίστοιχα κατασκευάστηκαν τα πρωτότυπα αεροσκάφη YF-22 και YF-23. Μετά από μια εκτενή διαδικασία δοκιμών το YF-22 ανακηρύχθηκε ως ο νικητής του διαγωνισμού στις 23 Απριλίου 1991 με το πρώτο F-22 παραγωγής να πραγματοποιεί την παρθενική του πτήση στις 7 Σεπτεμβρίου 1997. Η εισαγωγή του αεροσκάφους σε υπηρεσία έγινε στις 15 Δεκεμβρίου του 2005.

Το Κογκρέσο αποφάσισε να απαγορεύσει δια νόμου την πώληση του σε τρίτες χώρες, προκειμένου να μην μπορέσει να μεταφερθεί σε άλλους η «άπιαστη» τεχνολογία του, που ακόμα και σήμερα δεν υπάρχει στα άλλα, πολύ νεότερα, stealth μαχητικά 5ης γενιάς.

Αυτό που δεν είναι, ενδεχομένως, ευρέως γνωστό είναι ότι η τροπολογία «Obey», από το όνομα του πρώην βουλευτή των ΗΠΑ Ντέιβιντ Ομπέι o οποίος την εισήγαγε το 1997, η οποία απαγορεύει την εξαγωγή του F-22 Raptor, δημιουργήθηκε κατά κύριο λόγο για να εμποδισθεί η εξαγωγή του Raptor στο Ισραήλ.

Οι ΗΠΑ ανησυχούσαν εντόνως για τις συνεργασίες και τις ανταλλαγές εξοπλισμού υψηλής τεχνολογίας μεταξύ του Ισραήλ, της Ρωσίας και της Κίνας και δεν ήθελαν να βρεθούν σε «εχθρικά» χέρια οι πληροφορίες και οι τεχνολογίες του καλύτερου μαχητικού στον κόσμο, του F-22.

Με πληροφορίες από: Defence Blog