Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) έχει αλλάξει την στρατηγική της στο πρόγραμμα ανάπτυξης του νέου μαχητικού έκτης γενιάς F-47, για να μην επαναλάβει τα λάθη που έκανε με το πρόγραμμα των stealth αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35.
«H USAF θα έχει μεγαλύτερο δικαιοδοσία στην τεχνολογία του αεροσκάφους και θα επιτρέψει ταχύτερες και ευκολότερες μελλοντικές αναβαθμίσεις», δήλωσε ο Αρχηγός του Επιτελείου της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας, Πτέραχος Ντέιβιντ Άλβιν σε συνεδρίαση της Επιτροπής Ενόπλων Δυνάμεων της Γερουσίας.
Ο Αμερικανός Πτέραρχος επιβεβαίωσε ότι η υπηρεσία ακολουθεί μια σημαντικά διαφορετική προσέγγιση προμηθειών για το F-47 που κατασκευάζεται από την Boeing, από ό,τι για το F-35.
«Μαθαίνουμε από τα λάθη του προγράμματος F-35, κάνουμε κάποιες συζητήσεις και πώς δεν θέλουμε να τα επαναλάβουμε», είπε χαρακτηριστικά.
«Η κύρια διαφορά είναι ότι τώρα έχουμε μεγαλύτερο έλεγχο στο πρόγραμμα του F-47 καθώς προχωρά. Έχουμε εσωτερικεύσει περισσότερους πόρους. Έχουμε μεγαλύτερη ιδιοκτησία της τεχνολογικής βάσης. Δημιουργήσαμε μια ‘κυβερνητική αρχιτεκτονική αναφοράς (GRA), έτσι ώστε να είμαστε ο ιδιοκτήτης των συστημάτων, και να μπορούμε να συμπεριλάβουμε και άλλους στο πρόγραμμα, αλλά ταυτόχρονα εμείς θα έχουμε τον έλεγχο», εξήγησε.
Η GRA είναι ένας οδικός χάρτης που παρέχεται από την κυβέρνηση και καθοδηγεί τις διαδικασίες σχεδιασμού, ανάπτυξης, παραγωγής και βιωσιμότητας ενός προγράμματος.
Κορυφαίοι αξιωματούχοι της Πολεμικής Αεροπορίας, και ιδιαίτερα ο πρώην πολιτικός προϊστάμενος της USAF, o Φρανκ Κένταλ, έχουν εκφράσει δημόσια τη δυσαρέσκειά τους για τον τρόπο με τον οποίο δομήθηκε η συμφωνία των ΗΠΑ με την Lockheed Martin για το F-35. Ο Κένταλ είχε δηλώσει ότι «μετάνιωσε» για το γεγονός ότι το Πεντάγωνο δεν απέκτησε δικαιώματα για τα δεδομένα υποστήριξης του F-35 από την Lockheed Martin, όταν υπεγράφη η αρχική συμφωνία.
Το Γραφείο Λογοδοσίας της Κυβέρνησης των ΗΠΑ (GAO) τόνισε σε έκθεση του Σεπτεμβρίου 2023 τις συνέπειες της μη απόκτησης δικαιωμάτων στα τεχνικά δεδομένα του F-35, οι οποίες έχουν εμποδίσει την ικανότητα της USAF να συντηρήσει το αεροσκάφος μόνη της και έχουν επιβραδύνει τις επισκευές. Ουσιαστικά, η Lockheed Martin έχει το «μονοπώλιο» σε όλες τις επισκευές και αναβαθμίσεις όλων των συστημάτων του αεροσκάφους, οδηγώντας σε καθυστερήσεις και αυξήσεις κόστους.
Ο Κένταλ είχει υποσχεθεί ότι η USAF δεν θα έκανε αυτό το «σοβαρό λάθος» στο πρόγραμμα NGAD και δεσμεύθηκε ότι η υπηρεσία θα έχει πρόσβαση στην πνευματική ιδιοκτησία που χρειάζεται.
Το πρόγραμμα του F-47 θα χρησιμοποιεί ένα αρθρωτό σχεδιασμό που θα επιτρέπει στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ να προσελκύει νέους προμηθευτές και διαφορετικές εταιρείες για την αναβάθμιση επιμέρους συστημάτων.
Τα σχόλια του Πτέραρχου Άλβιν φαίνεται να επιβεβαιώνουν ότι η προσέγγιση αυτή χρησιμοποιήθηκε για την οριστικοποίηση της συμφωνίας της Boeing με την USAF, τονίζοντας ότι αυτό θα επιτρέψει γρήγορες αναβαθμίσεις και δεν θα εξαρτώνται από τον αρχικό ανάδοχο.
Πηγή: Defense News / Φωτογραφία αρχείου Reuters
