Η γαλλική εταιρεία Dassault Aviation και η γερμανική Airbus, οι δύο εταιρείες που ηγούνται της ανάπτυξης του ευρωπαϊκού μαχητικού αεροσκάφους έκτης γενιάς FCAS (Future Combat Air System), δυσκολεύονται να συνεργαστούν, καθυστερώντας συνολικά το πρόγραμμα.
Όπως παραδέχθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Dassault Aviation, Έρικ Τραπιέ, η συνεργασία με την Airbus είναι «πολύ, πολύ δύσκολη».
«Κάτι δεν λειτουργεί», είπε ο Τραπιέ σε ακρόαση της επιτροπής άμυνας της Εθνικής Συνέλευσης της Γαλλίας την περασμένη Τετάρτη 9 Απριλίου 2025. «Έτσι πρέπει να αναθεωρηθεί. Δεν εναπόκειται σε εμένα να το κάνω αυτό, εναπόκειται στα κράτη να ενωθούν για να καταλάβουν πώς να διαχειριστούν καλύτερα αυτό το φιλόδοξο πρόγραμμα».
Η Γαλλία, η Γερμανία και η Ισπανία τον Δεκέμβριο του 2022 ανέθεσαν στις Dassault Aviation, Airbus, Indra Sistemas και Eumet συμβόλαιο 3,2 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη φάση 1Β του FCAS, που καλύπτει έρευνα, τεχνολογία και συνολικό σχεδιασμό. Η ανάθεση αυτή καθυστέρησε τουλάχιστον 1 χρόνο, καθώς Dassault και Airbus διαφωνούσαν στον διαμοιρασμό των εργασιών.
Η Dassault είναι ο κύριος ανάδοχος για το μαχητικό νέας γενιάς (Next generation Fighter – NGF) στην «καρδιά» του προγράμματος.
Μετά τη φάση σχεδιασμού, το επόμενο βήμα θα είναι η κατασκευή ενός πρωτότυπου αεροσκάφους στη φάση 2, το οποίο η Γαλλία είχε δηλώσει ότι θα ανακοινωθεί το 2026, με την πρώτη πτήση να αναμένεται το 2029.
Η διαμάχη μεταξύ των εταιρειών σχετικά με τον τρόπο κατανομής των εργασιών προκαλεί καθυστερήσεις και η επίτευξη συμφωνίας στη Φάση 2 «θα πάρει ακόμα χρόνο, αυτό είναι σίγουρο», σύμφωνα με τον CEO της Dassault.
«Ατελείωτες συζητήσεις για τον διαμοιρασμό των εργασιών»
Ο Τραπιέ υποστηρίζει ότι η «κατακερματισμένη μεθοδολογία εργασιών» του FCAS είναι η αιτία των καθυστερήσεων, καθώς «κάθε φορά ανοίγουμε ξανά άσκοπες, ατελείωτες συζητήσεις». Ο ίδιος διαφωνεί με αυτό το μοντέλο και τονίζει ότι θα πρέπει να γίνει μια ιεράρχηση των καλύτερων δεξιοτήτων.
Ενώ η Dassault είναι ο κύριος ανάδοχος, η γαλλική εταιρεία κατέχει μόνο το 1/3 στη λήψη αποφάσεων, με την Airbus να έχει τα 2/3 των ψήφων για λογαριασμό της Γερμανίας και της Ισπανίας, αναφέρει ο Τραπιέ. «Αυτό σημαίνει ότι η κορυφαία εταιρεία στο NGF δεν μπορεί να μοιράσει τη δουλειά όπως κρίνει σκόπιμο», υπογράμμισε.
«Πρέπει να συμβιβαζόμαστε συνεχώς, να διαπραγματευόμαστε συνεχώς. Ελπίζω ότι θα καταλήξουμε σε συμφωνία για να προχωρήσουμε», πρόσθεσε ο CEO της Dassault.
Οι υπολογισμοί για το σχήμα του μελλοντικού αεροσκάφους έχουν ολοκληρωθεί, «ξέρουμε πώς να το κατασκευάσουμε, να το πετάξουμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Θα ήμουν πολύ υπέρ της επιτάχυνσης των πραγμάτων».
Χαρακτήρισε ως «απόλυτα θανατηφόρα για τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής συνεργασίας» την πρακτική τα έθνη να αναλαμβάνουν μερίδιο εργασίας ανάλογο με την επένδυσή τους.
Διαβάστε επίσης: Rafale: Προτεραιότητα της Dassault είναι η παραγωγή του μαχητικού στην έκδοση F5 – «Στον πάγο» το πρόγραμμα FCAS
«Μπορούμε να το κάνουμε και μόνοι μας»
Η Γαλλία θέλει ένα αεροσκάφος επόμενης γενιάς ικανό να εκπληρώσει τον ρόλο της πυρηνικής αποτροπής, ικανό να εκτελεί τις αποστολές του «χωρίς κανέναν περιορισμό από οποιαδήποτε ξένη χώρα» και οτιδήποτε άλλο θα ήταν λόγος να σταματήσει το πρόγραμμα FCAS», σύμφωνα με τον Τραπιέ. Το γαλλικό μαχητικό πρέπει επίσης να μπορεί να επιχειρεί από αεροπλανοφόρο.
Ο επικεφαλής της γαλλικής αμυντικής εταιρείας ότι εάν η Γαλλία επιλέξει έναν δρόμο αμοιβαίας εξάρτησης με τους συμμάχους, «δεν υπάρχει επιστροφή».
«Πρέπει να σταθμίσουμε τι παραχωρούμε στους συμμάχους μας, κάτι που μπορεί να είναι φυσιολογικό στην ευρωπαϊκή συνεργασία και στην επιθυμία για ευρωπαϊκή ολοκλήρωση», είπε. «Αλλά αυτό σημαίνει επίσης ότι θα εξαρτηθούμε ο ένας από τον άλλον».
Ο Τραπιέ ρωτήθηκε εάν η Dassault θα μπορούσε να προχωρήσει μόνη της σε περίπτωση αποτυχίας του προγράμματος FCAS και να είναι σε θέση να παράσχει στη Γαλλία ένα stealth αεροσκάφος εντός εύλογου χρονικού πλαισίου.
«Δεν θέλω να φανώ καθόλου αλαζονικός, αλλά ποιανού άλλες δυνατότητες χρειάζομαι εκτός από τις δικές μου για να φτιάξω ένα μαχητικό αεροσκάφος;», δήλωσε χαρακτηριστικά. «Είμαι πρόθυμος να συνεργαστώ και να μοιραστώ, αλλά εγώ είμαι αυτός που έχω τις ικανότητες», πρόσθεσε.
Επίσης, τόνισε ότι το FCAS δεν ανταγωνίζεται το Rafale, «αλλά κάποια στιγμή θα λειτουργούν παράλληλα». Το χρονοδιάγραμμα για το FCAS «πάει πέρα από τη δεκαετία του 2040, μάλλον το 2045».
Είπε στους νομοθέτες ότι εάν το μελλοντικό μαχητικό αεροσκάφος έκτης γενιάς παραχθεί όπως έχει σχεδιαστεί σήμερα, με τρεις συνεργάτες, «το Rafale θα σας φανεί φθηνό».
Διαβάστε επίσης: FCAS: Η Dassault δεν θέλει τη συμμετοχή άλλων χωρών στο πρόγραμμα – Ποιά χώρα έφαγε «άκυρο» λόγω F-35
Με πληροφορίες από: Defense News / Φωτογραφίες αρχείου Reuters