FCAS: Καθώς η συνεργασία με την Γαλλία δυσκολεύει, η Γερμανία στρέφεται στη Σουηδία – Η Στοκχόλμη επιμένει στα Gripen

Η Γερμανία «ζυγίζει» ήδη τις επιλογές της, σε περίπτωση που η συνεργασία της με την Γαλλία στο πρόγραμμα ανάπτυξης του μαχητικού νέας γενιάς FCAS δεν προχωρήσει στη δεύτερη φάση.

Η κόντρα της γαλλικής Dassault με την γερμανική Airbus για τον διαμοιρασμό των εργασιών στο μελλοντικό ευρωπαϊκό μαχητικό, έχει ανησυχήσει το Βερολίνο, το οποίο ήδη ψάχνει νέους πιθανούς εταίρους.

Σύμφωνα με το Politico, ήδη έχει πλησιάσει την Βρετανία (η οποία αναπτύσσει το μαχητικό έκτης γενιάς GCAP με την Ιταλία και την Ιαπωνία), αλλά και τη Σουηδία, το νεότερο μέλος του NATO.

Ωστόσο, η Σουηδία δεν φαίνεται να «ψήνεται», αφού ήδη παράγει εγχώρια ένα ικανότατο μαχητικό αεροσκάφος που εξάγει και σε άλλες χώρες και συνεχώς αναβαθμίζεται. Αλλά δεν κλείνει και εντελώς την πόρτα στο Βερολίνο.

Ο Σουηδός υπουργός Άμυνας Πολ Γιόνσον, ο οποίος επισκέφθηκε χθες το Βερολίνο, δήλωσε ότι η Στοκχόλμη θα λάβει απόφαση για τη μελλοντική πορεία των μαχητικών της «κάπου μεταξύ 2028 και 2030», τονίζοντας παράλληλα ότι το νέο αεροσκάφος Gripen E της χώρας, που κατασκευάστηκε από τη Saab, θα παραμείνει σε υπηρεσία «τουλάχιστον μέχρι το 2050».

«Επενδύουμε σε μεγάλο βαθμό στη διατήρηση της ελευθερίας της επιλογής για να διατηρήσουμε την σχεδιαστική μας ικανότητα, η οποία πιστεύω ότι είναι μοναδική», δήλωσε ο Τζόνσον. «Δεν υπάρχει άλλη χώρα 10 εκατομμυρίων με την ικανότητα να σχεδιάζει μαχητικά αεροσκάφη — και αυτό είναι σημαντικό για εμάς να το διατηρήσουμε».

Τόσο ο Τζόνσον όσο και ο Γερμανός ομόλογός του, Μπόρις Πιστόριους, αρνήθηκαν ότι το πρόγραμμα FCAS ήταν στην ατζέντα των συνομιλιών κατά την επίσκεψή του στο υπουργείο Άμυνας του Βερολίνου.

Ερωτηθείς εάν η χώρα του θα ήταν ανοιχτή στο να συμμετάσχει στο πρόγραμμα των ευρωπαϊκών μαχητικών νέας γενιάς, ο Τζόνσον τόνισε ότι η συνεργασία είναι «στο DNA μας». Αλλά ξεκαθάρισε ότι η Στοκχόλμη δεν θα παραιτηθεί από την κυρίαρχη σχεδιαστική της ικανότητα: «Η διατήρηση των σχεδιαστικών μας δυνατοτήτων είναι πολύ, πολύ σημαντική για εμάς, επειδή μπορούμε να προσαρμόζουμε τις επιχειρησιακές μας ανάγκες».

Η Σουηδία αυξάνει τις αμυντικές της δαπάνες

Ο Τζόνσον επιβεβαίωσε επίσης ότι η Σουηδία σχεδιάζει να επιταχύνει την στρατιωτική της ανάπτυξη, με στόχο να επιτύχει τους νέους στόχους του ΝΑΤΟ για αμυντικές δαπάνες – 3,5% του ΑΕΠ για την βασική άμυνα συν 1,5% για σχετικές επενδύσεις σε υποδομές ασφαλείας – νωρίτερα από τα περισσότερα άλλα μέλη της συμμαχίας. «Η Σουηδία στοχεύει να το επιτύχει αυτό όχι έως το 2035, αλλά έως το 2030», είπε.

«Δεν είμαστε μέρος του SAFE», είπε, αναφερόμενος στο νέο χρηματοδοτικό εργαλείο της ΕΕ για την Ασφάλεια στην Ευρώπη, ύψους 150 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Πρόσθεσε ότι η Στοκχόλμη προτιμά οι αγορές αμυντικού εξοπλισμού να διοικούνται μέσω του Οργανισμού Υποστήριξης και Προμηθειών του ΝΑΤΟ (NSPA), του Οργανισμού για την Κοινή Συνεργασία στον Εξοπλισμό (OCCAR) ή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας (EDA). «Δεν βλέπω ρόλο για την Επιτροπή στην πραγματοποίηση κοινών προμηθειών. Ο EDA θα πρέπει να έχει αυτόν τον ρόλο».

Ο Τζόνσον «έριξε σπόντα» στους Ευρωπαίους συμμάχους, που καθυστερούν την παροχή βοήθειας στην Ουκρανία. «Δεν δίνουν όλες οι χώρες τα χρήματά τους εκεί που λένε. Αυτό με ενοχλεί».

Ο Σουηδός ΥΠΑΜ σημείωσε ότι το βάρος επωμίζονται κυρίως οι Σκανδιναβικές χώρες, οι χώρες της Βαλτικής, η Γερμανία και η Ολλανδία.

Μιλώντας για τη σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, ο Τζόνσον δήλωσε ότι η Ευρώπη πρέπει να προετοιμαστεί για μια σταδιακή απόσυρση των δυνάμεων των ΗΠΑ στην Ευρώπη, καθώς η Ουάσινγκτον επικεντρώνεται περισσότερο στην περιοχή Ινδο-Ειρηνικού, ακόμη και όταν επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της για κοινή άμυνα βάσει του Άρθρου 5 του ΝΑΤΟ.

Πηγή: Politico / Φωτογραφία αρχείου Reuters