Η Ρωσία άρχισε να παράγει ένα νέο επιθετικό drone μεγάλης εμβέλειας, με το όνομα «Garpiya-A1», χρησιμοποιώντας κινεζικούς κινητήρες και ανταλλακτικά, τα οποία χρησιμοποιεί στον πόλεμο στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με αποκλειστικό δημοσίευμα του Reuters, το οποία επικαλείται δύο πηγές από μια ευρωπαϊκή υπηρεσία πληροφοριών, η IEMZ Kupol, θυγατρική της ρωσικής κρατικής εταιρείας όπλων Almaz-Antey, παρήγαγε περισσότερα από 2.500 drones Garpiya-A1 από τον Ιούλιο του 2023 έως Ιούλιος 2024.
Οι δύο πηγές ανέφεραν ότι το Garpiya έχει αναπτυχθεί εναντίον στρατιωτικών και πολιτικών στόχων στην Ουκρανία, προκαλώντας ζημιές σε κρίσιμες υποδομές, καθώς και απώλειες τόσο σε πολίτες όσο και σε στρατιωτικούς.
Αν ισχύει η ανάπτυξη των νέων αυτών drones με τη βοήθεια της Κίνας, τότε αυτό θα σήμαινε ότι η Ρωσία αποκλίνει από την εξάρτησή της σε ιρανικής κατασκευής drones μεγάλης εμβέλειας, όπως τα Shahed, σύμφωνα με τον Samuel Bendett, ανώτερο συνεργάτη στο think tank Centre for a New American Security.
Το Ιράν έχει προμηθεύσει περισσότερα από χίλια drones καμικάζι τύπου Shahed στη Ρωσία από την έναρξη της εισβολής τον Φεβρουάριο του 2022, όπως υποστηρίζει το Κίεβο. Έχουν χρησιμοποιηθεί για να εξαντλήσουν την ουκρανική αεράμυνα και να χτυπήσουν υποδομές μακριά από τις πρώτες γραμμές. Παρ’όλα αυτά, το Ιράν αρνείται κατηγορηματικά ότι έχει στείλει drones στη Ρωσία για χρήση στην Ουκρανία.
Υπάρχουν ακόμη και αναφορές ότι η Μόσχα έχει φτιάξει εργοστάσιο στο ρωσικό έδαφος για να συναρμολογεί τα ιρανικά drones.
Το υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας ανέφερε σε δήλωση στο Reuters ότι το Πεκίνο ελέγχει αυστηρά τις εξαγωγές ειδών με πιθανές στρατιωτικές εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένων των drones.
«Σε ό,τι αφορά την ουκρανική κρίση, η Κίνα ήταν πάντα δεσμευμένη στην προώθηση των ειρηνευτικών συνομιλιών και της πολιτικής διευθέτησης», αναφέρεται στην ανακοίνωση, ενώ πρόσθεσε ότι δεν υπάρχουν διεθνείς περιορισμοί στο εμπόριο της Κίνας με τη Ρωσία.
Τα χαρακτηριστικά και η παραγωγή του Garpiya-A1
Το Garpiya-A1 «μοιάζει πολύ με το Shahed», αλλά έχει πολλά διακριτικά χαρακτηριστικά, όπως ένα μοναδικό πτερύγιο και κινητήρες Limbach L-550 E, ανέφερε μία από τις πηγές.
Ο κινητήρας, ο οποίος αρχικά σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από μια γερμανική εταιρεία, τώρα παράγεται στην Κίνα από μια τοπική εταιρεία, την Xiamen Limbach.
Το πρώτο τρίμηνο του 2023, το ρωσικό υπουργείο Άμυνας υπέγραψε μια σύμβαση αξίας άνω του 10 εκατομμυρίων ευρώ με την κατασκευάστρια εταιρεία Kupol για την ανάπτυξη ενός εργοστασίου παραγωγής drones.
Ένα πρωτότυπο του Garpiya-A1 κυκλοφόρησε το πρώτο εξάμηνο του 2023, ενώ πολύ γρήγορα η παραγωγή έφτασε σε αρκετές εκατοντάδες και υπερδιπλασιάστηκε σε περίπου 2.000 το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Εταιρικά έγγραφα από το δεύτερο τρίμηνο του 2023, τα οποία εξετάστηκαν από το Reuters, έδειξαν ότι ο προμηθευτής TSK Vektor αγόρασε εξαρτήματα από κινεζικές εταιρείες για συναρμολόγηση στο εργοστάσιο της Kupol. 800 κινητήρες επρόκειτο να παραδοθούν από την Κίνα στο νέο εργοστάσιο, όπου η γραμμή παραγωγής επρόκειτο να είναι έτοιμη μέχρι το τέλος του τριμήνου.
Το Garpiya έχει βάρος απογείωσης μικρότερο από 300 κιλά και μέγιστη εμβέλεια 1.500 χιλιομέτρων, ανέφερε η σύμβαση παραγωγής μεταξύ της Kupol και του ρωσικού υπουργείου Άμυνας – περίπου παρόμοια με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Shahed-136 του Ιράν.
Ένα τρίτο έγγραφο που εξετάστηκε από το Reuters, το οποίο αφορούσε την ενημέρωση κατάστασης παράδοσης μεταξύ του προμηθευτή TSK Vektor και της κατασκευάστριας Kupol – με ημερομηνία το πρώτο τρίμηνο του 2024 – περιγράφει μια παραγγελία για 100 ανταλλακτικά κινητήρα Limbach που παρέχονται από δύο άλλες κινεζικές εταιρείες: τη Juhang Aviation Technology και τη Redlepus Vector Industries, που εδρεύουν στο Shenzhen της Κίνας.
Η Juhang έχει τεθεί υπό βρετανικές και αμερικανικές κυρώσεις από τον περασμένο Φεβρουάριο για την παροχή εξοπλισμού drone στη Ρωσία.
Τελωνειακά δεδομένα δείχνουν ότι από τον Απρίλιο του 2022 έως τον Δεκέμβριο του 2023, η TSK Vektor εισήγαγε εξαρτήματα αξίας 36,3 εκατομμυρίων δολαρίων από την κινεζική Juhang Aviation Technology και 6,2 εκατομμυρίων δολαρίων από την Redlepus TSK Vector Industrial Shenzhen Co Ltd.
Σύμφωνα με τα τελωνειακά έγγραφα, τα εμπορεύματα περιελάμβαναν κινητήρες αεροσκαφών, ηλεκτρονικές μονάδες, ανταλλακτικά και εξαρτήματα, τα περισσότερα από τα οποία φέρουν την ένδειξη «για γενική πολιτική χρήση» και «για γενική βιομηχανική χρήση».