GCAP: Το 2030 θα πετάει το πρώτο πρωτότυπο – «Δεν υπάρχει χώρος για συνεργασία με άλλη χώρα»

REUTERS/Phil Noble

Οι τρεις χώρες του προγράμματος ανάπτυξης ενός μαχητικού αεροσκάφους νέας γενιάς (GCAP), η Ιταλία, η Βρετανία και η Ιαπωνία, αναμένουν ότι το πρώτο πρωτότυπο αεροσκάφος θα πετάει το 2030, ενώ η επιχειρησιακή ικανότητα θα επιτευχθεί το 2035.

Μιλώντας στο Παγκόσμιο Συνέδριο Αρχηγών Αεροπορίας και Διαστήματος 2025 στο Λονδίνο, ο Αρχηγός του Επιτελείου της Ιταλικής Πολεμικής Αεροπορίας, Antonio Conserva, δήλωσε ότι και οι τρεις χώρες έχουν την πολιτική βούληση για την τήρηση των εξαιρετικά απαιτητικών χρονοδιαγραμμάτων που έχουν οριστεί για το πρόγραμμα GCAP.

«Υπάρχει πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει για να πετάνε τα μαχητικά σε μόλις 10 χρόνια από τώρα, αλλά νομίζω ότι έχουμε συγκεντρώσει τους καλύτερους μηχανικούς μας, τους καλύτερους χειριστές συστημάτων μας και τους καλύτερους πιλότους μας προκειμένου να επιτύχουμε το καλύτερο πρόγραμμα που έχει δει ποτέ ο κόσμος» τόνισε.

July 22, 2024. REUTERS/Toby Melville

Όσον αφορά την πιθανότητα μιας νέας χώρας να συμμετάσχει στο τριμερές πρόγραμμα, αυτή φαίνεται να μειώνεται, όπως δήλωσε υψηλόβαθμο στέλεχος της BAE Systems, καθώς υπάρχουν εικασίες ότι η Σαουδική Αραβία θα μπορούσε να γίνει ο τέταρτος εταίρος.

«Είναι πολύ δύσκολο κάποιος να μπει τώρα στο πρόγραμμα, με βάση τους ρυθμούς που έχουμε επιτύχει και το πού βρισκόμαστε τώρα», δήλωσε ο Χέρμαν Κλάεσεν, υψηλόβαθμο στέλεχος της BAE.

Ο Κλάεσεν δήλωσε ότι είναι πιθανό να ενταχθεί ένας νέος εταίρος, αλλά η απόφαση θα ληφθεί από τις τρεις κυβερνήσεις και θα πρέπει να λάβουν υπόψη τις πιθανές καθυστερήσεις που θα μπορούσαν να προκύψουν από οποιαδήποτε αλλαγή στην υπάρχουσα συμφωνία τους.

REUTERS/Kim Kyung-Hoon/File Photo

Το πλεονέκτημα ενός νέου συνεργάτη θα ήταν η επέκταση της αγοράς για το αεροσκάφος, αλλά ο Κλάεσεν δήλωσε βέβαιος ότι θα υπάρχει έτσι κι αλλιώς επαρκής ζήτηση.

Η BAE υποστηρίζει ότι το αεροσκάφος GCA θα είναι τρία έως τέσσερα μέτρα μακρύτερο από το αεροσκάφος Eurofighter Typhoon και σχεδιασμένο για να πετάει σε μεγαλύτερη εμβέλεια.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την BAE Systems από την Βρετανία, την Leonardo από την Ιταλία και την Mitsubishi Heavy Industries από την Ιαπωνία.

Το ανταγωνιστικό γαλλο-γερμανικό πρόγραμμα ανάπτυξης ευρωπαϊκού μαχητικού 6ης γενιάς, το FCAS, σημειώνει πολύ λιγότερη πρόοδο, καθώς οι βασικές εταιρείες, Dassault και Airbus, διαφωνούν στον διαμοιρασμό των εργασιών και τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας.

Πηγές: Janes, Reuters / Φωτογραφίες Reuters