Η Τουρκία ενέταξε επίσημα στις αρχές του μήνα το τέταρτο ελικόπτερο γενικής χρήσης T-70 στην Διοίκηση της Πολεμικής Αεροπορίας.
Το ελικόπτερο, που έχει διαμορφωθεί για επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης μάχης (CSAR), αποτελεί μέρος του Τουρκικού Προγράμματος Ελικοπτέρων TUHP, στο πλαίσιο του οποίου έχουν παραδοθεί 31 αεροσκάφη στις ένοπλες δυνάμεις και τις υπηρεσίες ασφαλείας.
Ωστόσο, το μέλλον του προγράμματος TUHP παραμένει αβέβαιο. Το πρόγραμμα, που ξεκίνησε το 2007, προέβλεπε την παραγωγή έως και 600 ελικοπτέρων μέσω μιας συνεργασίας μεταξύ της Turkish Aerospace (TUSAŞ -ΤΑΙ), της Sikorsky και τοπικών υπεργολάβων.
Ωστόσο, μετά από σχεδόν δύο δεκατίες και πολλές καθυστερήσεις φαίνεται ότι θα τερματιστεί πρόωρα.
Το T-70 είναι η τουρκική έκδοση του S-70i Black Hawk της Sikorsky, που τροφοδοτείται από κινητήρες T700-TEI-701D που κατασκευάστηκαν από την TEI και είναι εξοπλισμένο με αεροηλεκτρονικά συστήματα που έχουν αναπτυχθεί από την ASELSAN, συμπεριλαμβανομένων υπολογιστών αποστολής, πολυλειτουργικών οθονών και ενός εγχώριου συστήματος IFF Mod 5/C.
Οι καθυστερήσεις έχουν αποδοθεί στις μεταβαλλόμενες επιχειρησιακές απαιτήσεις, ιδίως στην άνοδο της χρήση των UAV, καθώς και στις κυρώσεις των ΗΠΑ στην Τουρκία μετά την αγορά των S-400.
Η Lockheed Martin, η μητρική εταιρεία της Sikorsky, αποκάλυψε στην ετήσια έκθεσή της για το 2024 ότι οι κυρώσεις είχαν επηρεάσει την ικανότητά της να εκτελεί τις εργασίες της βάσει των συμβάσεων του TUHP, με αποτέλεσμα τη μερική αναστολή των εργασιών τον Οκτώβριο του 2024 και την απώλεια 95 εκατομμυρίων δολαρίων.
Εν τω μεταξύ, η Turkish Aerospace (TUSAŞ) προωθεί το ελικόπτερο T925 Heavy Utility Helicopter ως εγχώρια εναλλακτική λύση. Σχεδιασμένο για να μεταφέρει έως και 19 επιβάτες, το T925 έχει προγραμματιστεί να πετάξει το 2026, με προγραμματισμένη έναρξη λειτουργίας από το 2028.
Πηγή: Defense News
