Με ένα άρθρο-παρέμβαση στο τουρκικό ειδησεογραφικό site Haber Global, ο Τούρκος αναλυτής Μεχμέτ Ακίφ Ερσόι προειδοποιεί ότι η τουρκική Πολεμική Αεροπορία (TuAF) κινδυνεύει να μείνει πίσω στον αεροπορικό τομέα, εάν δεν προχωρήσει άμεσα στην προμήθεια τουλάχιστον 400 σύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών.
Η ανάλυση του Ερσόι αντικατοπτρίζει την αυξανόμενη ανησυχία στους στρατιωτικούς και ακαδημαϊκούς κύκλους της Τουρκίας σχετικά με το μέλλον της TuAF και την εναέρια ισχύ της χώρας.
H τουρκική «αγωνία» γύρω από το ζήτημα αυτό δεν είναι αδικαιολόγητη. Η Ελλάδα βρίσκεται ήδη ένα βήμα μπροστά, έχοντας ξεκινήσει συστηματική αναβάθμιση της Πολεμικής Αεροπορίας, τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά, ενισχύοντας την αποτρεπτική της ισχύ στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Οι τουρκικές φιλοδοξίες: Από το F-16 Block 70 μέχρι το εθνικό μαχητικό KAAN
Στο άρθρο επισημαίνεται πως η Τουρκία βασίζει σήμερα τη δύναμη της Πολεμικής Αεροπορίας της κυρίως στα F-16, πολλά από τα οποία, όμως, είναι πλέον απαρχαιωμένα. Η προοπτική προμήθειας 40 νέων F-16 Block 70 από τις ΗΠΑ και η αναβάθμιση 79 παλαιότερων στην ίδια έκδοση θεωρούνται από την Άγκυρα απλώς ενδιάμεσες λύσεις.
Το μεγάλο «στοίχημα» για την Τουρκία είναι το εθνικό μαχητικό 5ης γενιάς KAAN, το οποίο όμως βρίσκεται ακόμα σε δοκιμαστικό στάδιο, με την επιχειρησιακή ένταξή του να εκτιμάται μετά το 2030. Ενδιάμεσα, η Άγκυρα προσβλέπει επίσης στη στενότερη συνεργασία με την Βρετανία για τα Eurofighter Typhoon και για τον κινητήρα του KAAN.
Ο τουρκικός προβληματισμός για «ποσοτική» ισχύ
Ο αρθρογράφος της Haber Global εκφράζει την άποψη ότι για να διατηρήσει η Τουρκία αξιόπιστη αεροπορική ισχύ, χρειάζεται στόλο τουλάχιστον 400 σύγχρονων μαχητικών. Διαφορετικά, υποστηρίζει, «θα χάσουμε τον αέρα». Η συγκεκριμένη διατύπωση αποτυπώνει και την παραδοσιακή τουρκική εμμονή στην ποσοτική υπεροχή έναντι της Ελλάδας.
Μιλώντας στο Haber Global, ο Ταξίαρχος εν αποστρατεία, Δρ. Χουσεΐν Φαζλά, δήλωσε ότι η TuAF χρειάζεται τουλάχιστον 400, «και ιδανικά 800», μαχητικά αεροσκάφη 4,5 και 5ης γενιάς.
«Έχουμε σημειώσει μεγάλη πρόοδο στους τομείς των UAV. Περιμένουμε με ανυπομονησία τα KAAN, αλλά ο αριθμός των μαχητικών αεροσκαφών που έχουμε δεν είναι επαρκής αυτή τη στιγμή. Τα F-4 έχουν καταστεί απαρχαιωμένα. Περίπου 35 από τα 230 F-16 δεν βρίσκονται σε ενεργό υπηρεσία. Θα είχαμε προβλήματα όσον αφορά την επίθεση και την άμυνα με τα υπόλοιπα 200 μαχητικά αεροσκάφη. Περίπου 30 από τα αεροσκάφη που έχουμε είναι επιπέδου Block 50+, τα οποία αγοράστηκαν μεταξύ 2007-2012. Τα άλλα είναι Block 40 ή παλιά εκσυγχρονισμένα Block 50. Με άλλα λόγια, ακόμη και τα πιο σύγχρονα αεροσκάφη που έχουμε είναι κατά μέσο όρο 13 ετών», είπε χαρακτηριστικά.
Έλλειψη πιλότων και η προστασία των βάσεων
Σύμφωνα με το άρθρο της Haber Global, άλλο ένα πρόβλημα είναι η μακροχρόνια έλλειψη πιλότων στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία.
«Είναι γνωστό ότι η διάβρωση του προσωπικού μετά τις απόπειρες πραξικοπήματος έχει μειώσει τον αριθμό των εκπαιδευμένων πιλότων μαχητικών. Αυτή τη στιγμή απαιτούνται τουλάχιστον 900 πιλότοι για να υπηρετήσουν, αλλά ο αριθμός αυτός δεν έχει επιτευχθεί», τονίζει ο Τούρκος αναλυτής.
Υποστηρίζει, επίσης, ότι πρέπει να επενδυθούν σημαντικά ποσά για να προστατευθούν οι αεροπορικές βάσεις της Τουρκίας.
«Από το 2025, οι συνολικές αμυντικές μας δαπάνες είναι περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτό πρέπει να αυξηθεί σε τουλάχιστον 100 δισεκατομμύρια δολάρια. Η προστασία των αεροπορικών βάσεων είναι επίσης πολύ σημαντική. Πρέπει να δημιουργήσουμε υπόγεια συστήματα κατά των διεισδυτικών βομβών».
Η ελληνική υπεροχή
Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία από την άλλη, έχει ήδη περάσει σε νέα εποχή τεχνολογικής υπεροχής.
Επενδύει συστηματικά στην ποιοτική υπεροχή, με την απόκτηση 24 μαχητικών Rafale F3R, την αναβάθμιση των F-16 σε επίπεδο Viper, την ένταξη στο πρόγραμμα F-35 Lightning II και την ενίσχυση με σύγχρονα οπλικά συστήματα.
Επιπλέον, εστιάζει σε διαλειτουργικότητα με τις ΗΠΑ, τη Γαλλία και το Ισραήλ, τρεις χώρες-κλειδιά στον τομέα της αεροπορικής τεχνολογίας. Έτσι, η ΠΑ θα διαθέτει ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο δόγμα αεροπορικής ισχύος, ικανό όχι μόνο για αποτροπή αλλά και για κλιμάκωση, αν απαιτηθεί.