M-346: Έχει «ρωσικές ρίζες» το ιταλικό εκπαιδευτικό αεροσκάφος; «Όχι» απαντά η Leonardo

Η ιταλική αμυντική εταιρεία Leonardo αντικρούει σθεναρά τα βρετανικά δημοσιεύματα που υποστηρίζουν ότι το εκπαιδευτικό αεροσκάφος M-346 βασίστηκε σε ρωσικό σχέδιο.

Τα βρετανικά δημοσιεύματα «ξεσκόνισαν» την ιστορία του M-346, με αφορμή τις αναφορές ότι θεωρείται πιθανός αντικαταστάτης των παλιών αεροσκαφών Hawk T1, της ομάδας επίδειξης Red Arrows της Βρετανίας.

Η βρετανική εφημερίδα Sun ανέφερε σε δημοσίευμά της την περασμένη δευτέρα ότι το M-346 ήταν «ρωσικής σχεδίασης».

Όντως, η Leonardo συνεργάστηκε για το σχεδιασμό ενός εκπαιδευτικού αεροσκάφους με τη ρωσική εταιρεία Yakovlev από το 1993 έως το 2000, προτού η συνεργασία διαλυθεί και κάθε εταιρεία συνέχισε να παράγει τα δικά της αεροσκάφη.

Καθώς οι φήμες «φούντωσαν», ο Βρετανός πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ κλήθηκε τη Δευτέρα να εγγυηθεί ότι το επόμενο αεροσκάφος των Red Arrows δεν θα σχεδιαστεί από τη Ρωσία.

«Μπορώ να σας δώσω αυτήν την εγγύηση. Είναι πολύ, πολύ σημαντικό να μην έχουμε ρωσική επιρροή στα Red Arrows», ανέφερε. Εκπρόσωπος του Στάρμερ σημείωσε ότι προς το παρόν δεν υπάρχει σχέδιο προμήθειας για την αντικατάσταση των Hawks.

«Το M-346 σχεδιάστηκε, αναπτύχθηκε και παρήχθη στην Ευρώπη σύμφωνα με τα πιο αυστηρά πρότυπα του ΝΑΤΟ», επισημαίνει η Leonardo, αναφέροντας πως εκατοντάδες πιλότοι από όλη την Ευρώπη έχουν ήδη εκπαιδευτεί με το συγκεκριμένο αεροσκάφος στην Ιταλία.

Η Aermacchi, η ιταλική κατασκευάστρια εταιρεία που αγοράστηκε αργότερα από την Leonardo, πραγματοποίησε 300 πτήσεις, ενώ εργαζόταν σε ένα πρωτότυπο εκπαιδευτικό τζετ με τη ρωσική εταιρεία Yakovlev.

Αλλά το 2000 οι εταιρείες διέκοψαν τη συνεργασία τους, όταν η ρωσική Yakovlev αρνήθηκε να εξετάσει το ενδεχόμενο χρήσης ενός κινητήρα Honeywell των ΗΠΑ.

«Υπήρχε μια πλήρης διαφωνία – οι Ρώσοι δεν θα δέχονταν έναν αμερικανικό κινητήρα σε ένα ρωσικό στρατιωτικό αεροπλάνο», είπε ο Paolo Mezzanotte στο Defense News, ο οποίος εργαζόταν στην Aermacchi εκείνη την εποχή.

Όταν οι εταιρείες χώρισαν, η Ιταλία κατασκεύασε το M-346, ενώ η Ρωσία το Yak-130. «Οι Ρώσοι συνέχισαν να αντιγράφουν τον κινητήρα της Honeywell μετά τη διάσπαση, παράγοντάς τον στην Ουκρανία», είπε ο Mezzanotte.

Είπε ότι η εξωτερική μορφή των δύο αεροσκαφών είναι παρόμοια, «αλλά οι ομοιότητες σταματούν εκεί».

«Η τεχνολογία κατασκευής, τα γενικά συστήματα, τα συστήματα αποστολής, η πρόωση και το σύστημα ελέγχου πτήσης στο M-346 είναι εντελώς διαφορετικά. Η Ιταλία όντως συνεργάστηκε με την Yakovlev για το αεροπλάνο, αλλά στη συνέχεια το επανασχεδίασε πλήρως», τόνισε.

«Η Yakovlev είχε σπουδαίους μηχανικούς, αλλά η κατασκευή τους εκείνη την εποχή ήταν στο επίπεδο της ιταλικής κατασκευής της δεκαετίας του 1950», πρόσθεσε.

Πηγή: Defense News / Φωτογραφία αρχείου