*Του Κώστα Σαρικά
Με τρία μεταφορικά αεροσκάφη C-130J – τα οποία προτείνουν οι Αμερικανοί προκειμένου να αντικαταστήσουν τα C-130H της Πολεμικής μας Αεροπορίας – συμμετέχει η 37η Airlift Squadron της USAF στην άσκηση συνεργασίας «STOLEN CERBERUS».
Η διακλαδική διμερής άσκηση Ελλάδας και ΗΠΑ, η οποία άρχισε χθες Δευτέρα 28 Απριλίου και θα ολοκληρωθεί στις 8 Μαΐου, πραγματοποιείται για 13η συνεχή χρονιά και περιλαμβάνει μια σειρά από αντικείμενα αεραποβατικών και Ειδικών Επιχειρήσεων.
Με δεδομένο ότι η Πολεμική Αεροπορία σχεδιάζει στα τέλη της δεκαετίας να αντικαταστήσει τον γερασμένο στόλο των μεταφορικών C-130H με καινούργια αεροσκάφη, οι Αμερικανοί επιχειρούν να μπουν «σφήνα» στη διαφαινόμενη επιλογή του Αεροπορικού Επιτελείου στο βραζιλιάνικο C-390 Millenium της εταιρείας Embraer, όπως πρόσφατα έχει αποκαλύψει το OnAlert.gr. Tο C-390 Millenium περιλαμβάνεται ως επιλογή στον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ), ο οποίος πρόσφατα ανακοινώθηκε από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Για τους Αμερικανούς η άσκηση «STOLEN CERBERUS», πέρα από την συνεκπαίδευση με τις Ένοπλες Δυνάμεις της Ελλάδας, η οποία εντάσσεται στην ευρύτερη διαχρονική συνεργασία της Ελλάδας και των ΗΠΑ στον τομέα του Ειδικού Πολέμου και όχι μόνο, αποτελεί και μια εξαιρετική ευκαιρία να προβάλλουν τις δυνατότητες του μεταφορικού C-130 σε ρεαλιστικά σενάρια.
Καίριο ρόλο στην άσκηση – στην οποία συμμετέχουν Στελέχη της ΔΕΠ και του ΓΕΣ αλλά και προσωπικό της 37η Airlift Squadron – έχουν άλλωστε τα μεταφορικά αεροσκάφη, καθώς, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, προβλέπεται να εκτελέσουν άλματα Ελευθέρας Πτώσεως και άλματα Στατικού Ιμάντα, ρίψεις εφοδίων και οπλισμού σε ξηρά και θάλασσα, όπως και σενάρια SAR (Search and Rescue) αλλά και αεροδιακομιδές.
Τα τρία υπερσύγχρονα αμερικανικά μεταγωγικά αεροσκάφη τύπου C-130J από το Ramstein της Γερμανίας και την 37th Airlift Squadron της 86th Airlift Wing όσο διαρκεί η «STOLEN CERBERUS» θα μετασταθμεύουν στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα, δίπλα στα C-130H της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «ΗΡΑΚΛΗΣ».
Ήδη, η προσπάθεια του Αεροπορικού Επιτελείου για «ανάσταση» του στόλου των C-130 αποδίδει, καθώς πέντε μεταφορικά είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα έπειτα από πολλά χρόνια, ενώ υπάρχει αισιοδοξία ότι ο αριθμός τους μπορεί να φτάσει έως και τα επτά. Όμως, λόγω της παλαιότητας των αεροσκαφών, κυρίως στα ηλεκτρονικά τους συστήματα αλλά και δομικά, έχει αποφασιστεί η αντικατάσταση τους από καινούργια αεροσκάφη μετά το 2030.
Η σύγκριση των C-130J με το C-390
Πλεονεκτήματα των C-130J, σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin, αποτελούν τα σύγχρονα συστήματα πλοήγησης τα οποία επιτρέπουν τη μείωση των μελών του πληρώματος. «Από ένα αεροσκάφος που έχει δύο πιλότους, έναν πλοηγό, ένα μηχανικό και δύο υπεύθυνους φόρτωσης, το C-130J διαθέτει ως πλήρωμα δύο πιλότους και έναν υπεύθυνο φόρτωσης», αναφέρουν χαρακτηριστικά τα Στελέχη της LM.
To C-130J είναι κατά 4,5 μέτρα μακρύτερο από το C-130H με αποτέλεσμα να διαθέτει μεγαλύτερη χωρητικότητα. Οι Αμερικανοί, με «όπλο» την αξιοπιστία του C-130J, τονίζουν την σταθερή υποστήριξη που θα έχει για τις επόμενες δεκαετίες αλλά και τη δυνατότητα για συνεχείς αναβαθμίσεις. Ήδη χρησιμοποιείται από συνολικά 22 χώρες με τα 540 και πλέον αεροσκάφη, τα οποία έχουν παραδοθεί, να έχουν συμπληρώσει 2,9 εκ. ώρες πτήσης.
Από την πλευρά τους, οι κατασκευαστές των C-390 Millenium στέκονται στο σαφώς χαμηλότερο κόστος ανά Μονάδα αλλά και στη ευκολία εξεύρεσης ανταλλακτικών και κινητήρων αλλά και συντήρησης, καθώς πολλά συστήματα, όπως ο θάλαμος διακυβέρνησης και οι κινητήρες, χρησιμοποιούνται ευρύτατα στην πολιτική αεροπορία. Επίσης, αναφέρουν ότι το C-390Μ έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει κατά 37% περισσότερο φορτίο σε σύγκριση με το C-130J.
Επιπλέον, τονίζεται ότι το C-390M έχει μειωμένες ανάγκες στη συντήρηση και προσφέρει περισσότερες ώρες πτήσης ανά αεροσκάφος, σε σύγκριση με το C-130J. Σημαντικό πλεονέκτημα του C-390 φέρεται να είναι και η δυνατότητα να καλύψει μεγάλες αποστάσεις. Ο κατασκευαστής δίνει ακτίνα πτήσης 5.500 χιλιομέτρων με φορτίο 15 τόνων, έναντι 3.300 χιλιομέτρων του C-130J με το ίδιο φορτίο.
Το βραζιλιάνικο αεροσκάφος υπερτερεί του C-130J και σε ταχύτητα, καθώς αγγίζει τα 988 χιλιόμετρα έναντι 670 χιλιομέτρων του C-130J, με οροφή πτήσης τα 36.000 πόδια έναντι 29.000 του αμερικανικού μεταφορικού, με πλήρες φορτίο και για τα δύο αεροσκάφη.