Ολοκληρώνονται τα sea trials της «ΚΙΜΩΝ»: Στις 18 Δεκεμβρίου ο Κυβερνήτης παίρνει το πλοίο στα χέρια του – Πρόσω ολοταχώς για την 4η Belharra

*του Κώστα Σαρικά

Ξημέρωμα νέας εποχής για το Στόλο με αιχμή την πρώτη ελληνική FDI HN. Η «ΚΙΜΩΝ» ήδη ολοκληρώνει  το πρώτο της επιχειρησιακό «ημερολόγιο» στον Ατλαντικό και ο χρόνος μετρά αντίστροφα: στις 18 Δεκεμβρίου 2025, στον ιστό της θα υψωθεί για πρώτη φορά η γαλανόλευκη και ο Έλληνας κυβερνήτης θα πάρει επίσημα στα χέρια του το πλοίο.

Την ίδια ώρα, στο βάθος ορίζοντα έρχεται και η τέταρτη φρεγάτα «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ», με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, για να αλλάξει επίπεδο το Πολεμικό Ναυτικό.

Οι πληροφορίες που φτάνουν από τη Γαλλία είναι σαφείς:

Το πλοίο επέστρεψε βάση προγράμματος στο ναυπηγείο για ελέγχους, fine-tuning και μικρές παρεμβάσεις, πριν ξαναβγεί στο πέλαγος για τις τελικές ρυθμίσεις. Μετά το κλείσιμο των παρατηρήσεων και των engineering change orders, η «ΚΙΜΩΝ» θα υψώσει την ελληνική σημαία στις 18 Δεκεμβρίου και στη συνέχεια θα βάλει πλώρη προς τη Βρέστη για φόρτωση πλήρους οπλισμού.

Το επόμενο μεγάλο ραντεβού αναμένεται να είναι στις αρχές Ιανουαρίου στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας σε μια υψηλού συμβολισμού ημέρα για το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς θα παραλαμβάνει καινούργια φρεγάτα έπειτα από 26 χρόνια. Η φρεγάτα «ΣΑΛΑΜΙΣ» ήταν η τελευταία καινούργια φρεγάτα που είχε αποκτήσει ο Στόλος. Παραλήφθηκε τον Ιανουάριο του 1999.

Τι δοκιμάστηκε στον Ατλαντικό – Πλατφόρμα, αισθητήρες, σύστημα μάχης

Σε Sea State 4, με κύματα 1,25–2,5 μέτρα, η φρεγάτα δοκιμάστηκε σε όλα τα επίπεδα:

Το πρόγραμμα τελικών sea trials για την FDI περιελάμβανε:

Η «αθόρυβη» δουλειά των 128

Πίσω από κάθε εντυπωσιακό βίντεο δοκιμών, βρίσκεται η καθημερινότητα του πληρώματος. Οι 128 Έλληνες ναυτικοί της «ΚΙΜΩΝ» ζουν ήδη στο ρυθμό του νέου τους «σπιτιού»:

Σημαντικός πολλαπλασιαστής ισχύος είναι η συμμετοχή στελεχών από τις επόμενες φρεγάτες «ΝΕΑΡΧΟΣ» και «ΦΟΡΜΙΩΝ» στους κύκλους δοκιμών, ώστε η τεχνογνωσία να μεταφερθεί εγκαίρως και να μειωθεί δραστικά ο χρόνος ένταξης των επόμενων FDI στη δύναμη μάχης του Στόλου.

Πολλαπλασιαστής ισχύος

Με το ραντάρ Sea Fire 500 και τους αντιαεροπορικούς πυραύλους ASTER-30, η «ΚΙΜΩΝ» μετατρέπεται σε «πύργο» αεράμυνας περιοχής πάνω σε πλωτή πλατφόρμα.

Το AESA ραντάρ καλείται να διακρίνει στόχους μέσα σε clutter, με υψηλό άνεμο, έντονο κυματισμό και πιθανές παρεμβολές. Η σταθερότητα του ιστού και η απουσία «αναταράξεων» στα δεδομένα ιχνηλάτησης είναι κρίσιμο στοιχείο – και οι εικόνες από τον Ατλαντικό δείχνουν ότι η σχεδίαση της FDI ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις.

Σε επιχειρησιακό επίπεδο, αυτό σημαίνει ότι το Πολεμικό Ναυτικό αποκτά πλοίο ικανό να:

Το σιωπηλό πλεονέκτημα του ASW

Ο Ατλαντικός, με τα ισχυρά ρεύματα και τα έντονα θερμοκλινή, ήταν το ιδανικό «σχολείο» για ανθυποβρυχιακές δοκιμές. Η «ΚΙΜΩΝ» διαθέτει σόναρ τρόπιδας και μεταβλητού βάθους (VDS), σχεδιασμένα να διαπερνούν θορυβώδες περιβάλλον και να δίνουν καθαρή εικόνα επαφών.

Η σύζευξη με το ελικόπτερο MH-60R Romeo προσφέρει:

Για το Πολεμικό Ναυτικό, που έχει «παράδοση» στο υποβρύχιο πόλεμο, η FDI έρχεται να προσθέσει μια σύγχρονη, «ήσυχη» πλατφόρμα με βαθιά ASW εμβέλεια – κρίσιμο στοιχείο σε μια περιοχή όπως το Αιγαίο, όπου ο υποβρύχιος ανταγωνισμός με την Τουρκία είναι έντονος.

Η φρεγάτα «Κίμων» / Φωτογραφία Κώστας Σαρικάς / OnAlert.gr

Από την «ΚΙΜΩΝ» στη «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ»

Και με τη «βούλα» πλέον το Πολεμικό Ναυτικό προχωρά στην απόκτηση της τέταρτης φρεγάτας FDI του Πολεμικού Ναυτικού, που θα φέρει το όνομα «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ» (F-604).

Η «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ» θα είναι η πρώτη σε διαμόρφωση Standard 2++, ενσωματώνοντας 11 βελτιώσεις σε σχέση με τις τρεις πρώτες:

Η επιλογή αυτή ανοίγει τον δρόμο ,ώστε όλα τα πλοία της κλάσης να αποκτήσουν σταδιακά διαμόρφωση αντίστοιχη της τέταρτης φρεγάτας – με retrofit παρεμβάσεις στις ήδη ναυπηγημένες:

Ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2024, στη Λοριάν, ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας είχε ανοίξει τη συζήτηση για ενδεχόμενη προμήθεια πυραύλων SCALP Naval (MdCN) για εξοπλισμό αριθμού φρεγατών FDI. Βασική προϋπόθεση η τοποθέτηση εκτοξευτών SYLVER A70, καθώς οι A50 υποστηρίζουν μόνο ASTER-30.

Ο αρχικός σχεδιασμός προβλέπει ότι τουλάχιστον στις τρεις πρώτες φρεγάτες θα τοποθετηθούν A50, διασφαλίζοντας ικανότητα αεράμυνας περιοχής με 32 ASTER-30. Με την «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ», όμως, εισάγεται ρητά η δυνατότητα για SYLVER A70 και στρατηγικά όπλα μεγάλης εμβέλειας.

Το επόμενο βήμα ονομάζεται ELSA (European Long-Range Strike Approach). Πρόκειται για ένα από τα πιο φιλόδοξα ευρωπαϊκά προγράμματα στρατηγικών μη πυρηνικών πυραύλων, με στόχο βεληνεκές 1.000–2.000 χλμ. και εκδόσεις τόσο cruise όσο και βαλλιστικές. Οι ELSA σχεδιάζονται για:

Βασικά χαρακτηριστικά των πυραύλων ELSA:

Σε σχέση με τον SCALP Naval (εμβέλεια περίπου 1.000 χλμ.), ο ELSA υπόσχεται μεγαλύτερο βεληνεκές και υπερηχητικές/βαλλιστικές εκδόσεις. Σε σύγκριση με τον αμερικανικό Tomahawk, ίσως υστερεί σε απόλυτο βεληνεκές, αλλά προσφέρει ευρωπαϊκή αυτονομία και μικρότερη πολιτικο-τεχνολογική εξάρτηση από τις ΗΠΑ.

Στρατηγικές επιπτώσεις – Από αμυντικό Στόλο σε δύναμη αποτροπής

Η πιθανή είσοδος του Πολεμικού Ναυτικού στον χώρο των στρατηγικών όπλων μεγάλης εμβέλειας, μέσω φρεγατών FDI με A70 και ELSA/SCALP Naval, αλλάζει ριζικά το επιχειρησιακό δόγμα:

Σε αυτό το πλαίσιο, η «ΚΙΜΩΝ» και οι υπόλοιπες FDI αναλαμβάνουν τριπλό ρόλο:

1. Κέντρο αεράμυνας περιοχής στην επιφάνεια.

2. Δικτυοκεντρικός κόμβος που «μιλάει» με αέρα και ξηρά.

3. Πλατφόρμα με δυνατότητα φιλοξενίας στρατηγικών όπλων, όταν αυτά γίνουν διαθέσιμα.

Την ημέρα της ύψωσης της ελληνικής σημαίας το βλέμμα δεν θα είναι στραμμένο μόνο στην πρώτη FDI. Θα είναι στραμμένο σε ολόκληρη την οικογένεια των «ψηφιακών» φρεγατών, από την «ΚΙΜΩΝ» και τη «ΝΕΑΡΧΟ» μέχρι τον «ΦΟΡΜΙΩΝΑ» και τη «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ».

Το Πολεμικό Ναυτικό γυρίζει σελίδα και αντικρίζει πλέον το μέλλον με την σιγουριά της τεχνολογικής υπεροχής.