*Του Κώστα Σαρικά
Η Τουρκία, όπως ήταν αναμενόμενο, πριν καν περάσουν 24 ώρες από τη δημοσιοποίηση του χάρτη που αφορά τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό έσπευσε να δώσει το στίγμα της και να μεταφέρει τις αντιδράσεις τις, από το διπλωματικό επίπεδο στην «διπλωματία των κανονιοφόρων».
Έπειτα από την σχετικά ήπια ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών της γείτονος με την οποία περιγράφει τις γνωστές, πάγιες θέσεις περί τουρκικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο, τη «σκυτάλη» πήρε το υπουργείο Άμυνας προτάσσοντας τη στρατιωτική ισχύ της Τουρκίας.
Πρόκειται ξεκάθαρα για κλιμάκωση της αντίδρασης καθώς η Τουρκία δεν διστάζει να περάσει εύκολα από την ήπια διπλωματική γλώσσα στην «σκληρή» στρατιωτική προβολή δύναμης με την οποία άλλωστε αντιμετωπίζει όλα τα ζητήματα που αφορούν διεκδικήσεις της στην περιοχή και πάντα μέσα από το γνωστό δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και του αναθεωρητισμού που αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο της πολιτικής της.
Όπως και στο ζήτημα των ερευνών για την πόντιση καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, η Άγκυρα φροντίζει άμεσα να συνδυάζει τη διπλωματική της γλώσσα με την στρατιωτική ισχύ και μάλιστα επί του πεδίου. Σαφής απόδειξη η άμεση εμπλοκή πολεμικών πλοίων όταν το ιταλικό ερευνητικό βγήκε από τα 6 ναυτικά μίλια των ελληνικών χωρικών υδάτων προκειμένου να συνεχίσει τις εργασίες του σε διεθνή ύδατα. Με αποτέλεσμα να «παγώσουν» οι έρευνες αν και η Αθήνα διαμηνύει ότι πρόκειται να συνεχιστούν «εν ευθέτω χρόνο».
Η κατάθεση του χάρτη που αφορά των Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν συνεπάγεται οποιαδήποτε επιπλέον ενέργεια επί του πεδίου. Κατά συνέπεια δεν αναμένεται κάποια συγκεκριμένη αντίδραση «απάντηση» της Τουρκίας στις θαλάσσιες ζώνες. Ωστόσο, το επόμενο διάστημα δεν αποκλείεται οι γείτονες να προχωρήσουν σε κινήσεις αμφισβήτησης των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στις θαλάσσιες ζώνες με την έκδοση NAVTEX για ασκήσεις και να αυξήσουν τη ναυτική τους παρουσία στις περιοχές που περιλαμβάνονται στον χάρτη.
Μόνο τυχαία δεν είναι άλλωστε η στροφή των γειτόνων στην ενίσχυση του στόλου τους με μπαράζ ναυπηγήσεων καινούργιων πλοίων και σαφή στόχο η κυριαρχία στη θάλασσα έναντι της Ελλάδας. Το γεγονός ότι η Τουρκία σχεδιάζει τη κατασκευή ακόμα και αεροπλανοφόρου είναι ενδεικτικό της πρόθεσης που έχει να διαθέτει ναυτική υπεροχή εάν και όταν απαιτηθεί να διεκδικήσει υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ σύμφωνα με τους δικούς της χάρτες της «Γαλάζιας Πατρίδας».
Άλλωστε είναι πάγια τακτική των γειτόνων, πρώτα να δημιουργούν τετελεσμένα και στη συνέχεια να δηλώνουν έτοιμοι για διαπραγματεύσεις θέτοντας πάντα τους δικούς τους όρους.
Το «αντίδοτο» σε κάθε απόπειρα δημιουργίας τετελεσμένων στη θάλασσα από την Τουρκία δεν είναι άλλο από ένα ισχυρό Πολεμικό Ναυτικό, το οποίο να μπορεί να λειτουργεί αποτρεπτικά. Και αν η «Ασπίδα του Αχιλλέα» θα αποτελεί τον θώρακα της χώρας απέναντι σε κάθε απειλή που θα αφορά την εθνική κυριαρχία , τα «ξύλινα τείχη» θα είναι αυτά που θα υψώσουν φραγμό σε κάθε προσπάθεια αμφισβήτησης κυριαρχικών δικαιωμάτων στη θάλασσα.
Ο Στόλος άλλωστε ήταν αυτός που το καλοκαίρι του 2020 κάλυψε κάθε σημείο των θαλάσσιων ζωνών ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, έστειλε ισχυρό μήνυμα αποτροπής και αποτέλεσε τον εγγυητή των Εθνικών συμφερόντων όπως απορρέουν από το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας. Τα συμπεράσματα της κρίσης ήταν φαίνεται αυτά που οδήγησαν τους γείτονες στην απόφαση για αύξηση της ναυτικής τους ισχύος.
Οι αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας για ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού, όπως προκύπτουν, από τον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών έρχονται να καλύψουν το χαμένο έδαφος. Ωστόσο, ο χρόνος πιέζει ειδικά σε ότι αφορά την άμεση έναρξη του εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ».
Απόλυτα απαραίτητη είναι και η αναβάθμιση τόσο των υποβρυχίων όσο και των πυραυλακάτων ενώ το ναυτικό επιτελείο δεν κρύβει την επιθυμία του για οριστικοποίηση της απόκτησης και 4ης φρεγάτας Belharra. Στα ζητούμενα περιλαμβάνεται η εμπλοκή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, η οποία στην περίπτωση του Ναυτικού αφορά την ενεργοποίηση των ελληνικών ναυπηγείων για κατασκευή τόσο μονάδων επιφανείας όσο και υποβρυχίων.