Ελληνικό Λιμενικό εναντίον Τουρκικής Ακτοφυλακής – Τι δείχνει η «κόντρα» τους

Επιμέλεια   Λ.ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗΣ

Παραδίδεται σήμερα  στην Διοίκηση της Τουρκικής Ακτοφυλακής και το 4ο – και τελευταίο -σκάφος που ναυπηγήθηκε στην Τουρκία στο πλαίσιο του Προγράμματος «Σκάφος Έρευνας και Διάσωσης». Η παράδοση του TCSG YAŞAM, έρχεται λίγες ημέρες μετά την άσκηση Έρευνας και Διάσωσης των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων »Θαλάσσιος Λέων 2014» στα διεθνή ύδατα του Αιγαίου όπου πήραν για πρώτη φορά τα δυο από τα ήδη παραληφθέντα σκάφη του ίδιου τύπου.

Πρόκειται, όπως μεταδόθηκε από την Τουρκία << για τα μεγαλύτερα πολεμικά σκάφη που έχουν ναυπηγήσει ιδιωτικά ναυπηγεία της Τουρκίας μέχρι σήμερα>>.
Τα Σκάφη αυτά Έρευνας και Διάσωσης της Ακτοφυλακής  - κάποιοι τα λένε και »κορβέτες»- έχουν μήκος 88,6 μέτρα και πλάτος 12,2.Αναπτύσσουν μέγιστη ταχύτητα 22 ναυτικών μιλιών και η εμβέλεια τους φτάνει τα 3.000 ναυτικά μίλια με οικονομική ταχύτητα 15 μιλίων.Έχουν πλήρωμα 92 ναυτών και αυτοδυναμία 15 ημερών. Τα σκάφη τυπου  TCSG  προέρχονται από σχεδία της ιταλικής Fincantieri και  δεν είναι άλλα από την κλάση Sirio.  


Για διάσωση (SAR) σε ανοιχτή θάλασσα με κακοκαιρία 

Βάσει του επιχειρησιακού σχεδιασμού με τα συγκεκριμένα σκάφη η τουρκική Ακτοφυλακή φιλοδοξεί να  αποκτήσει πρόσθετες  δυνατότητες εκτέλεσης περιπολιών, ελέγχου και επιτήρησης και αποστολές έρευνας και διάσωσης σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες- κατάσταση θαλάσσης 5. Αυτό σημαίνει ότι η Τουρκία θα μπορεί να ασκεί ολοκληρωμένο έλεγχο των θαλασσίων οδών και δραστηριοτήτων, αλλά και – όπως επισημαίνουν ειδικοί – <<να ελέγχει και την ένταση των κρίσεων που ίσως να θελήσει να δημιουργήσει. Δηλαδή, εκτιμούν αναλυτές , σε μια ενδεχόμενη κρίση η Άγκυρα θα μπορεί να στέλνει ένα σκάφος της ακτοφυλακής αυτού του τύπου (έχει ναυπηγικά χαρακτηριστικά κορβέτας), ενώ η Ελλάδα θα πρέπει να στέλνει πολεμικά πλοία καθώς δεν έχει - αυτή την στιγμή τουλάχιστον - αντίστοιχου μεγέθους σκάφη Λιμενικού -Ακτοφυλακής. Αυτό σημαίνει, λένε, ότι η κλιμάκωση της κρίσης, λόγω των στρατιωτικών μέσων, θα βαρύνει την ελληνική πλευρά. Θέτουμε αυτό το παράδειγμα - τραβηγμένο μεν – για να δούμε όλες τις θεωρητικές εκδοχές που οι ειδικοί εξετάζουν.

Η κατάσταση του  στόλου του Λιμενικού
Βεβαίως ήδη το Λιμενικό Σώμα- Ελληνική Ακτοφυλακή διαθέτει στον στόλο του τρία περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης κλάσης Saar 4 Ισραηλινής προέλευσης  (οι διαστάσεις των σκαφών αυτών είναι 58×7,62×2,65μ.)και ένα περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης Vosper Europatrol 250 MK1 που προέρχεται από το ΣΔΟΕ (μήκους 47 μ.) ικανά, αν και όταν είναι διαθέσιμα,  να καλύψου τις ανάγκες αστυνόμευσης των ελληνικών θαλασσών ακόμα και της Ανατολικής Μεσογείου. Ειδικά τα Saar 4 εκτοπίσματος 400 τόνων έχουν την δυνατότητα πλεύσης μακριά από την βάση ανεφοδιασμού 4.800 ναυτικών μιλίων με ταχύτητα 19 ναυτικών κόμβων με αυτονομία 48 ωρών. Τα πλοία αυτά είναι εφοδιασμένα με αισθητήρες και ραντάρ ερευνάς επιφανείας προκειμένου να μπορούν – σε κακές καιρικές συνθήκες -να επιτηρούν σχετικά μεγάλες υδάτινες επιφάνειες με μεγάλη αποτελεσματικότητα- δεν είναι ωστόσο ειδικά σκάφη Ερευνας και Διάσωσης.Αρκεί βεβαίως να έχουν καλή συντήρηση συνεχώς και τακτικές αναβαθμίσεις-κάτι που δεν ισχύει πάντα, και ο νοών νοήτω! 

Τι ετοιμάζει ο Βαρβιτσιώτης… 
Επίσης βρίσκεται σε εξέλιξη προμήθεια από την Ολλανδία ενός Περιπολικού Πλοίου Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΑΘ/ Offshore Patrol Vessel: OPV),  ενώ η  πλέον πρόσφατη σύμβαση που αφορά την προμήθεια 6 Παράκτιων Περιπολικών Σκαφών Θαλάσσιας Επιτήρησης τύπου POB- 24G, αφορά ένα επίπεδο πιο κάτω.  Επίσης ο Υπουργός Ναυτιλίας κ Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης όσον αφορά τα μεγαλύτερα σκάφη για τα οποία γίνεται λόγος εδώ,έχει και  μια πρόταση - λύση για εξέταση στο πλαίσιο της κυβέρνησης  για τον εξοπλισμό του Λιμενικού -Ακτοφυλακής. Πρόκειται με την απόκτηση ενός ακόμη ισχυρού σκάφους με χαμηλό, σχετικά,  κόστος …Απαιτείται  πάντως καλός συντονισμός εντός της Κυβέρνησης…