Παραβιάσεις σε έξαρση από την Τουρκική Αεροπορία – Τι έχει αλλάξει;

του Απόλλωνα Λεονταρίτη

Σε έξαρση βρίσκεται από την περασμένη Κυριακή η προκλητικότητα της Άγκυρας στο Αιγαίο με κορύφωση την χθεσινή ημέρα κατά τη διάρκεια της οποίας είχαμε 10 υπερπτήσεις άνωθεν των Ιμίων.

Πρόκειται για την πρώτη φορά από το 2009 που οι τούρκοι επιχείρησαν κάτι ανάλογο στην περιοχή με 15 επιβεβαιωμένες υπηρετήσεις ελληνικών νησιών από την αρχή του 2017,  ενώ είναι σαφές ότι η κατάσταση εξελίσσεται καθώς αναμένονται περεταίρω προκλήσεις εκ μέρους της τουρκικής Αεροπορίας 

Επιπλέον των χθεσινών υπερπτήσεων στα Ίμια, σημειώθηκαν και 2 υπερπτήσεις στην Καλόλιμνο.Σε κάθε περίπτωση η κατάσταση πάνω από το Αιγαίο καθημερινά θυμίζει μια μορφή ακήρυχτου πολέμου. Η επεκτατική πολιτική της γείτονος όπως διαμορφώθηκε (με μικρά διαλείμματα) μετά το 1974, έχει οδηγήσει σταδιακά σε μια διαρκή αμφισβήτηση του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΑΧ) που σήμερα επεκτείνεται μέχρι τα 10νμ, κατάσταση την οποία η Τουρκία επιθυμεί να ανατρέψει.

Η συγκεκριμένη πολιτική αμφισβήτησης εκφράζεται έμπρακτα από την Τουρκική Αεροπορία (THK), η οποία σε σχεδόν καθημερινή βάση αποστέλλει πολυάριθμους σχηματισμούς μαχητικών αεροσκαφών στο Αιγαίο.

Τις περισσότερες φορές οι σχηματισμοί αυτοί όχι μόνο πραγματοποιούν παράβαση του FIR Αθηνών (δεν καταθέτουν σχέδια πτήσης πριν την είσοδο τους) αλλά πραγματοποιούν και παραβιάσεις του ΕΕΧ καθώς εισέρχονται στο όριο των 10νμ . Τα μαχητικά της ΠΑ από διάφορες βάσεις της νησιωτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας που βρίσκονται σε συνεχή ετοιμότητα, απογειώνονται άμεσα προκειμένου να τα αναχαιτίσουν και να τα αναγνωρίσουν όπως άλλωστε και κάθε άγνωστο ίχνος που εισέρχεται στο FIR Αθηνών.

Η 135 ΣΜ στη Σκύρο αποτελεί μια από τις βάσεις εξόρμησης μαχητικών ετοιμότητας της ΠΑ, η οποία αυτές τις μέρες είχε συνεχή ετοιμότητα και Readiness με εξορμήσεις μαχητικών κυρίως F-16C Block 52+ τα οποία μετασταθμεύουν από μητρικές βάσεις προκειμένου να βρίσκονται εγγύτερα στα σημεία εισόδου των τουρκικών μαχητικών στο Αιγαίο.

Αποδυναμωμένη η τουρκική Αεροπορία

Πηγές του ΓΕΕΘΑ πάντως ανέφεραν στο Onalert.gr ότι σε σχέση με προηγούμενα χρόνια παρατηρείται μια αισθητά μειωμένη παρουσία μαχητικών της τουρκικής Αεροπορίας ακόμη και κατά τη διάρκεια της χθεσινής έξαρσης παραβιάσεων και υπεπτήσεων πάνω από τα Ίμια και την Καλόλιμνο.

Ειδικότερα η ΠΑ είχε συνηθίσει να έχει απέναντι της σχηματισμούς των 8, 12 ακόμη και 15 μαχητικών σε ζεύγη ή τετράδες, τα οποία επιχειρούσαν μαζικές εισόδους στο FIR με αντίστοιχη φυσικά κινητοποίηση ελληνικών μαχητικών. Αντιθέτως την τρέχουσα περίοδο οι παραβάσεις-παραβιάσεις, αφορούν μεμονομένα ζεύγη τουρκικών F-16, τα οποία είτε εισέρχονται και αποχωρούν λίγο αργότερα είτε εισέρχονται αρκετές φόρές με αλλαγή πορείας, προκειμένου να εκτελέσουν μεγαλύτερο αριθμό παραβάσεων-παραβιάσεων ελληνικού FIR και του ΕΕΧ.

Η κατάσταση αυτή αποδίδεται στην δεινή θέση που φαίνεται να έχει περιέλθει η τουρκική Αεροπορία μετά την αποψίλωση της από έμπειρους χειριστές, συνέπεια των μαζικών συλλήψεων που ακολούθησαν μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα στην Τουρκία. Ο αντίκτυπος αυτής της κατάστασης αποτυπώνεται στους ολιγομελείς σχηματισμούς που επιχειρούν τις παραβιάσεις στο Αιγαίο, αν και η ΠΑ διατηρεί πάντοτε υψηλή ετοιμότητα προκειμένου να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε πρόκληση.