Τελεσίγραφο Γεννηματά που είναι έξαλλη με το ΓΕΕΘΑ το οποίο «βάζει μπροστά» τον Αβραμόπουλο!

Επιμέλεια Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗΣ 

Πολλά είναι τα σημεία – διαδικαστικά μέχρι στιγμής – που φαίνεται ότι διαφωνούν το ΓΕΕΘΑ και η Αναπληρωτής Υπουργός κ. Φώφη Γεννηματά για την πρόταση νόμου που προώθησε το πρώτο προς τον Υπουργό κ Δ. Αβραμόπουλο όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό  και την ενοποίηση της νομοθεσίας σχετικά με την »κατάσταση»  των στρατιωτικών (αξιωματικών και υπαξιωματικών) και αποκάλυψε το OnAlert.

Ηδη η κ. Γεννηματά – που η  σχετική νομοθετική πρωτοβουλία για ένα μεγάλο μέρος των στρατιωτικών είναι στις αρμοδιότητές της –  έστειλε πίσω στα Γενικά Επιτελεία για σχολιασμό  και έκφραση γνώμης  μέχρι 1ης Ιουλίου, το σχέδιο που είχε ετοιμάσει το ΓΕΕΘΑ  και είχε αποστείλει στον Υπουργό, χωρίς  μέχρι το στάδιο αυτό, να είχε  ενημερωθεί η ίδια, ως οφείλετο  με βάσει την  Απόφαση του Πρωθυπουργού κ Α. Σαμαρά περί αρμοδιοτήτων ( Αριθμ. Υ304, ΦΕΚ 1635 της 2ας Ιουλίου 2013, τ.Β). Αλλά και χωρίς να έρθουν προς γνώση της οι απόψεις των Γενικών Επιτελείων.

Λάθος ή σκοπιμότητα;

Ο αντι-θεσμικός δρόμος που επιχειρήθηκε να ακολουθηθεί - λάθος ή σκοπιμότητα,  κανείς δεν ξέρει-  ενόχλησε την κ Γεννηματά διότι στην πράξη »κάποιοι » υπερέβησαν την απόφαση του Πρωθυπουργού  πάνω στην οποία στηρίζεται η εύρυθμη λειτουργία μια κυβέρνησης – πολύ περισσότερο όταν έχει δύο συνιστώσες με διαφορετικό πρόγραμμα ή κάθε μια σε διαφορά σημεία. Για αυτό και η αντίδρασή της ήταν έντονη ανεξάρτητα αν από το επιτελείο της επιχειρούσαν να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις από την αποκάλυψη του OnAlert και μιλούσαν για διευθέτηση του θέματος σε ήρεμο κλίμα.

Τι λέει η απόφαση Σαμαρά 

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: Με βάση τις αρμοδιότητες η Αναπληρωτής Υπουργός έχει απ ευθείας από τον Πρωθυπουργό – όχι από τον Υπουργό – σειρά αρμοδιοτήτων. Για το συγκεκριμένο θέμα ο κ. Α. Σαμαράς γράφει, μεταξύ άλλων,  στην απόφασή του για την κ Γεννηματα:

-<<στ. Αποφασίζει για την κατάσταση, την ιεραρχία και τις προαγωγές των κατωτέρων Αξιωματικών, των Ανθυπασπιστών και τον Μονίμων και Εθελοντών Οπλιτών 
κάθε κατηγορίας, των Επαγγελματιών Οπλιτών, των Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης, των Εφέδρων Υψηλής Ετοιμότητας και των Ειδικών Εφέδρων Οπλιτών των 
Ενόπλων Δυνάμεων (…)>>. 

Στο παρακάτω άρθρο προστίθεται :

-<<2. Στις κατά τα ανωτέρω αρμοδιότητες περιλαμβάνονται:
α. Οι κοινοβουλευτικές αρμοδιότητες και η νομοθετική πρωτοβουλία.(…)>>.

Τουτέστιν, για τα θέματα »κατάστασης»  κατωτέρων αξιωματικών ( μέχρι και Ταγματάρχη), Ανθυπασπιστών και Υπαξιωματικών  οι αποφάσεις αλλά και η νομοθετική πρωτοβουλία είναι της κ. Γεννηματά. Των ανωτέρων και ανωτάτων Αξιωματικών είναι – προφανώς – του κ Δημ. Αβραμόπουλου. Άρα σε ένα νομοθέτημα που αφορά το σύνολο των στρατιωτικών υπάρχει συναρμοδιότητα που απορρέει όχι από σχέση ιεραρχίας αλλά από Απόφαση του Πρωθυπουργού. Αυτό έχει την αξία του διότι ο υφυπουργός είναι άλλο, αυτός παίρνει αρμοδιότητες από τον Υπουργό.
 Με βάση όλα αυτά το ΓΕΕΘΑ που – σωστά – πήρε απόφαση να προτείνει ΄»τεχνοκρατικές» αλλαγές,  θα έπρεπε να έχει ζητήσει »το πράσινο φως» για τον πολιτικό χαρακτήρα του σχεδίου και από τον κ. Αβραμόπουλο και την κ Γεννηματά. Οδηγίες για το <<που πρέπει να πάει το πράμα>> καθώς πρόκειται για αντικατάσταση σειράς νόμων 40, 50 και 60 ετών και οι αντιλήψεις αλλάζουν! 

Και άλλο φάουλ!

 
Αλλά υπάρχει και άλλο φάουλ – όπως λένε οι γνωρίζοντες τα των διαδρόμων: Ακόμα και αν επρόκειτο για μόνο »τεχνοκρατικές» – σε αυτή την φάση – προτάσεις , κακώς το ΓΕΕΘΑ  τις υπέβαλε μόνο στον Υπουργό και όχι σε όλους τους έχοντες την συν-αρμοδιότητα.
 

Ετσι έφτασε στην κ Γεννηματά ένα »έτοιμο» νομοσχέδιο το οποίο ουσιαστικά ενώ είχε την συν – αρμοδιότητα εκαλείτο να το υπογράψει ( ή να πει την άποψή της της τελευταίας στιγμής ) χωρίς να έχει συμμετάσχει στην διαδικασία που ήταν ευθύνη της. Ούτε επίσης είχε μπροστά της τις απόψεις των Γενικών Επιτελείων για να δει το »σκεπτικό» κάθε Κλάδου, τις προτεραιότητες κλπ

Το ΓΕΕΘΑ αντικρούει όλα αυτά με το επιχείρημα ότι η πρόταση που προέβαλε ήταν προϊόν επιτελικής επεξεργασίας μεταξύ των Κλάδων για σχεδόν 2 χρόνια, ότι ο Υπουργός ήταν  ενήμερος για το έργο που γινόταν και ότι – »στην τελική»… – το σχέδιο πριν σταλεί στον Υπουργό πέρασε από το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ ). Επίσης επιμένει ότι ως απόφαση του ΣΑΓΕ όφειλαν να την πάνε στον Υπουργό και ότι από εκεί και πέρα ο κ Αβραμόπουλος ας έκανε ό,τι νόμιζε….
Δεν είναι έτσι όμως τα πράγματα θεσμικά και διαδικαστικά , όπως εξηγήσαμε αναλυτικά. Έτσι, επιχειρήθηκε – από λάθος ή σκοπιμότητα κανείς δεν ξέρει – η υποκατάσταση ενός από τους δύο  ισοδύναμους πόλους στο Υπουργείο. 

Κρατούν χαμηλούς τόνους »προς τα έξω»

Μέχρι αυτό το σημείο από την πλευρά της κ. Γεννηματά κρατούν πολύ χαμηλά τους τόνους και επιχειρούν να εμφανίσουν μόνο διαδικαστικές  διαφωνίες.Τονίζουν  ότι  - προς το παρόν – δεν έχουν δει επί της ουσίας το σχέδιο νόμου και συνεπώς »δεν έχουν άποψη».Δέχονται ότι είναι αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός της παλιάς νομοθεσίας- αφήνουν όμως ανοιχτό το θέμα να δουν μήπως όλη αυτή η νομοθεσία που αφορά τον σκελετό του τι σημαίνει αξιωματικός και υπαξιωματικός, πότε τίθεται σε αργία, τι καθήκοντα έχει κλπ κλπ πρέπει να ενσωματώσει και άλλα στοιχεία από άλλους δυτικούς στρατούς που έχουν επεξεργασθεί το θέμα.»Τωρα πρέπει να έχουμε τις απόψεις και τις υπογραφές των Γενικών Επιτελείων πάνω στο Σχέδιο για να αποκατασταθεί η σωστή διαδικασία», λένε συνεργάτες της Αν. Υπουργού.<< Το θέμα της ουσίας έπεται>>, προσθέτουν.
Πάντως άλλες στρατιωτικές πηγές υποστηρίζουν,  όπως γράψαμε ήδη, ότι οι αλλαγές που θα ζητηθούν είναι πολλές – »σαρωτικές» λένε επί λέξει….

Διφορούμενη στάση…

 Από το ΓΕΕΘΑ η στάση σήμερα είναι διφορούμενη : Αφενός σε μια εμφανή τάση »αναδίπλωσης» αναφέρουν   το αυτονόητο: »Βεβαίως η πολιτική ηγεσία μπορεί να κάνει ότι θέλει επί του σχεδίου- μια πρόταση είναι»…Απ την άλλη, ενώ αρχικά έλεγαν ότι δεν μπορεί η κ Γεννηματά να στείλει πίσω την πρόταση για σχολιασμό από τα Επιτελεία, αργότερα  υποστήριζαν ότι η  νέα υπογραφή θα είναι τυπική… 
 Αναλυτές ωστόσο επισημαίνουν ότι πίσω από την »διαδικασία» ενδεχομένως κρύβονται και θέματα  ουσίας αλλά  και η αντίληψη – κάθε κυβερνητικού εταίρου – του τι σημαίνει συγκυβέρνηση, διάλογος, διαφάνεια, διαβούλευση…
Ας μην ξεχνάμε ότι η πρωτοποριακή απόφαση του τότε ανα. Υπουργού Αμυνας κ. Γ. Ραγκούση για τις μεταθέσεις (που χαιρετίστηκε με διθυράμβους από τους φορείς των στρατιωτικών και τα ΜΜΕ), δεν εφαρμόστηκε ποτέ:Άλλαξε στα »μουλωχτά» μόλις έφυγε από την κυβέρνηση…

Διαβάστε ακόμη:

Η Γεννηματά «βάρεσε συναγερμό» για την αλλαγή του νόμου «περί καταστάσεως αξιωματικών»