Απάντηση ΥΕΘΑ για την άρση προστίμου ανυποταξίας σε περιπτώσεις επιγενομένης υπηρετήσεως

Ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας απάντησε, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέχου, σε ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής Λακωνίας κ. Νεοκλής Κρητικός, αναφορικά με την άρση προστίμου ανυποταξίας σε περιπτώσεις επιγενομένης υπηρετήσεως, καθώς όπως αναφέρει ο ίδιος, «υπάρχουν στρατεύσιμοι οι οποίοι κατετάγησαν και υπηρέτησαν κανονικά τη θητεία τους μετά την κήρυξή τους σε ανυποταξία, εξακολουθούν να οφείλουν το πρόστιμο των €6.000,00 ίδιο και απαράλλακτο με άλλους που ουδέποτε κατετάγησαν, και φυσικά προσαυξανόμενο κατά τις διατάξεις περί δημοσίων εσόδων».

Στο πλαίσιο αυτό, ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας λέει ότι:

«Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν.3421/2005 «Στρατολογία των Ελλήνων και άλλες διατάξεις» (Α΄302), όλοι οι Έλληνες από την 1η Ιανουάριου του έτους κατά το οποίο διανύουν το δέκατο ένατο έτος μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του έτους κατά το οποίο συμπληρώνουν το τεσσαρακοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους, έχουν υποχρέωση στράτευσης στις Ένοπλες Δυνάμεις.

Η παραπάνω διάταξη πηγάζει από τη συνταγματική υποχρέωση του άρθρου 4 παράγραφος 6. Απόρροια της συνταγματικής αυτής επιταγής αποτελούν οι ειδικοί στρατολογικής φύσης νόμοι και υπουργικές αποφάσεις, οι οποίοι προσδιορίζουν το θεσμικό πλαίσιο των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων όλων των Ελλήνων πολιτών καθώς και τις ποινικές και διοικητικές  κυρώσεις για τη μη τήρηση των παραπάνω.

Περαιτέρω, η θέσπιση των διατάξεων των άρθρων 12 του ν.4361/2016 «Ρύθμιση θεμάτων μεταθέσεων οπλιτών, μέριμνας προσωπικού και άλλες διατάξεις» (Α΄10) και άρθρο 19 ν.4609/2019 «Ρυθμίσεις Μέριμνας Προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας, Στρατιωτικής Δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις» (Α΄67) απέβλεπε σε στρατολογική τακτοποίηση μεγάλου αριθμού ανυπότακτων της Χώρας, τη δεδομένη χρονική στιγμή, παρέχοντας σε αυτούς ισχυρό κίνητρο για να συμμορφωθούν με τη συνταγματική τους υποχρέωση προς στράτευση, στο πλαίσιο τόσο της συνταγματικής αρχής της στρατολογικής ισότητας όσο και της εν γένει δυσχερούς δημοσιονομικής κατάστασης και της οικονομικής κρίσης που πλήττει κυρίως τους νέους.

Υπό το πρίσμα αυτό, τέτοιου είδους νομοθετικές παρεμβάσεις έχουν εξαιρετικό και έκτακτο χαρακτήρα, καθώς σε διαφορετική περίπτωση, θα αναιρούσαν τον προληπτικό και κατασταλτικό ρόλο της κύρωσης και θα εξίσωναν αδικαιολόγητα όσους εκπληρώνουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις με όσους δεν τις εκπλήρωσαν και κηρύχθηκαν ανυπότακτοι.

Παρ’ όλα αυτά, το ποσοστό των ανυπότακτων που αξιοποίησε το ρυθμιστικό πλαίσιο των ως άνω ευεργετικών διατάξεων και τακτοποιήθηκε στρατολογικά για την ανυποταξία του, υπήρξε πολύ χαμηλό σε σχέση με τον επιδιωκόμενο σκοπό. Ακόμη χαμηλότερο υπήρξε το ποσοστό των τακτοποιηθέντων ανυπότακτων που τελικά εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις.

Σε κάθε περίπτωση, η στρατολογική νομοθεσία διαθέτει διατάξεις με τις οποίες μπορούν να αντιμετωπιστούν όλα τα πιθανά κωλύματα μη έγκαιρης κατάταξης των στρατευσίμων. Ειδικότερα, παρέχει τη δυνατότητα χορήγησης αναβολών κατάταξης για λόγους σπουδών, για λόγους υγείας, ως Μονίμων Κατοίκων Εξωτερικού, για κοινωνικούς λόγους, ακόμη και με αναδρομική χορήγησή τους, εφόσον οι προϋποθέσεις υπήρχαν κατά την ημερομηνία που όφειλαν να καταταγούν. Με την υπαγωγή τους στις εν λόγω διατάξεις προβλέπεται η άρση του συνόλου των συνεπειών (ποινικών και διοικητικών) της ανυποταξίας τους.

Τέλος, όσον αφορά τους λόγους ανωτέρας βίας, οι οποίοι καθιστούν αδύνατη την εμπρόθεσμη κατάταξη στις Ένοπλες Δυνάμεις, παρέχεται η δυνατότητα στους στρατευσίμους να αιτηθούν, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 70 του ν.3421/2005 «Στρατολογία των Ελλήνων και άλλες διατάξεις» (Α΄302), την εκτίμηση των ανωτέρω λόγων για τη μη τήρηση της υποχρέωσής τους. Εφόσον το αίτημά τους γίνει δεκτό διαγράφονται στο σύνολό τους οι διοικητικές συνέπειες που έχουν επιβληθεί και βεβαιωθεί».

Φωτογραφία αρχείου ΓΕΣ