Παναγιωτόπουλος: Η πρόσκληση του Ακάρ στις σεισμόπληκτες περιοχές, τα C-130, το νέο μισθολόγιο και τα εξοπλιστικά των ΕΔ

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος παραχώρησε συνέντευξη σήμερα στον ραδιοφωνικό σταθμό «ΣΚΑΙ» λέγοντας αρχικά ότι η κοινωνία, όσο περνάει ο καιρός, θα μπορεί να κάνει μια αποτίμηση του δυστυχήματος στα Τέμπη με «όρους μεγαλύτερης νηφαλιότητας», ενώ στη συνέχεια αναφέρθηκε στην Τουρκία και στον Τούρκο ομόλογό του Χουλουσί Ακάρ, στο θέμα των αεροσκαφών τύπου C-130 και στις επικείμενες εξοπλιστικές προμήθειες και προγράμματα των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Σχολιάζοντας ρεπορτάζ του Μανώλη Κωστίδη για «χαμηλότερους τόνους από την πλευρά της Άγκυρας», ο ΥΕΘΑ είπε ότι έχει σημειωθεί μια αλλαγή συμπεριφοράς, όμως είναι κάτι απολύτως λογικό να συμβεί κάτι τέτοιο μετά τον καταστροφικό σεισμό στην Τουρκία, που έχει επηρεάσει και σε τεράστιο βαθμό την οικονομία της.

Η πρόσκληση από τον Χουλουσί Ακάρ

Πρόσθεσε ότι έχει μειωθεί η ένταση, λέγοντας ότι έχουν μηδενιστεί οι υπερπτήσεις, γεγονός που δείχνει ότι η ηγεσία της Τουρκίας έχει επικεντρωθεί σε άλλους τομείς, όπως και η προεκλογική καμπάνια. Ακόμα, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος είπε ότι είναι καλό να βρεθούν τρόποι εξομάλυνσης των διμερών σχέσεων.

Στη συνέχεια, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας μίλησε για τις ελληνοτουρκικές διαφορές, τονίζοντας ότι η Αθήνα δεν πρόκειται να μπει σε οποιαδήποτε συζήτηση που μπορεί να υπονομεύσει τα εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα, ενώ αναφορικά με τον δίαυλο επικοινωνίας με τον Χουλουσί Ακάρ, οι δύο Υπουργοί έχουν ήδη ξεκαθαρίσει μεταξύ τους, πως πάντα θα είναι σε θέση να «σηκώνουν το τηλέφωνο». Στο σημείο αυτό, ο ΥΕΘΑ είπε ότι η πρόσκληση από την τουρκική πλευρά έχει επικοινωνηθεί ενώ δεν θα απέκλειε μια συνάντηση με τον Ακάρ στην Τουρκία, τονίζοντας ότι ο ίδιος ο Χουλουσί Ακάρ του έχει εκφράσει την επιθυμία αυτή ώστε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος να τον επισκεφτεί στις σεισμόπληκτες περιοχές.

Το ζήτημα των αεροσκαφών τύπου C-130

Ο ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος απάντησε σε ερώτηση για την διαθεσιμότητα του στόλου μεταγωγικών αεροσκαφών τύπου C-130 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, λέγοντας ότι πράγματι υπάρχει ένα πρόβλημα με δύσκολη επίλυση, ενώ επί του παρόντος είναι λειτουργικά και πετάνε μόνο δύο αεροσκάφη αυτού του τύπου.

Υπογράμμισε ότι δεν υπήρχε σύμβαση για την εν συνεχεία υποστήριξη των αεροσκαφών, που αποτελούσε βασική προϋπόθεση για την ροή συντήρησης και την εξασφάλιση εξαρτημάτων και ανταλλακτικών προκειμένου να αυξηθούν τα ποσοστά διαθεσιμότητας των C-130. «Το βασικό πρόβλημα είναι η υπερχρήση για το οποιοδήποτε μεταφορικό έργο» για το οποίο δεν προορίζεται το συγκεκριμένο αεροσκάφος, είπε χαρακτηριστικά ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας και πρόσθεσε ότι:

«Έχουμε αναθέσει την συντήρηση 2 αεροσκαφών στο NATO, σε εργοστάσιο στην Πορτογαλία. Έχουμε αναθέσει έναν αριθμό τέτοιων αεροσκαφών στην ΕΑΒ και έχουμε περάσει ένα πρόγραμμα ανάθεσης από την Βουλή για την συντήρηση 3 τέτοιων αεροσκαφών σε εταιρεία του Ισραήλ.

Μέσα στο 2024 έχουμε εντός προγράμματος την παραλαβή τριών C-130, ένα από το προαναφερθέν νατοϊκό εργοστάσιο (από το NATO Support and Procurement Agency – NSPA), ένα από την ΕΑΒ και ένα από τις υποδομές της Πολεμικής Αεροπορίας, με την συνδρομή της ΕΑΒ. Στόχος βραχυπρόθεσμα είναι να έχουμε περίπου 5 με 6 αεροσκάφη τύπου C-130, ώστε να πραγματοποιείται αποτελεσματικότερα το έργο της Πολεμικής Αεροπορίας». Για τον στόλο μεταγωγικών αεροσκαφών, είπε ότι όταν ανέλαβε ο ίδιος, δεν υπήρχε σύμβαση για την εν συνεχεία υποστήριξη ούτε στα αεροσκάφη τύπου C-27J.

Τα P-3 και η ιδιωτικοποίηση της ΕΑΒ

Για τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας τύπου P-3 Orion, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος δήλωσε ότι το πρόγραμμα δεν εξελίχθηκε καλά στην ΕΑΒ, με αποτέλεσμα να λειτουργεί μετά βίας μόλις ένα αεροσκάφος ενώ τα άλλα τέσσερα παρουσιάζουν προβλήματα ως προς την διεκπεραίωση των εργασιών.

Διευκρίνισε επίσης ότι η ιεράρχηση των αναγκών όπως τα F-16 Viper και η συντήρηση των πυροσβεστικών αεροσκαφών και η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού «πήγαν πίσω» τα P-3 Orion, ωστόσο κρίσιμη θα είναι η συνδρομή της αμερικανικής εταιρείας Lockheed Martin.  Για το ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης της ΕΑΒ, ο ΥΕΘΑ είπε ότι δεν πρέπει να δαιμονοποιούμε, ενώ οι συζητήσεις αφορούν ότι το 51% θα παραμείνει στον έλεγχο του κράτους.

Το νέο μισθολόγιο των Ενόπλων Δυνάμεων

Για το μισθολόγιο των στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων, ο ΥΕΘΑ είπε ότι είναι υπό επεξεργασία: «Πρέπει να αυξηθούν οι αποδοχές και πιστεύω ότι ανταπεξήλθαν στο καθήκον τους και στην υπηρεσία τους. Το θεωρεί εξάλλου σωστό η κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός. Έχουμε πάρει μέτρα τόνωσης για το μισθολόγιο των στελεχών. λαμβάνοντας υπόψη τους δημοσιονομικούς περιορισμούς και το Υπουργείο Οικονομικών. Κάναμε κάποιες παρεμβάσεις, όπως απαλλαγές από φορολόγηση, πρόσφατα περάσαμε διάταξη για το επίδομα που αφορά και τους τρεις κλάδους, κυρίως πληρώματα του Πολεμικού Ναυτικού που επιχειρούν στην πρώτη γραμμή».

Στη συνέχεια, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας είπε ότι: «Ασφαλώς και όπως μεριμνούμε για την υποστήριξη και συντήρηση των μέσων, έτσι μεριμνούμε για το προσωπικό, έχουμε πάρει μέτρα αυτά τα χρόνια. Πάνω από 80 εκατομμύρια δώσαμε μόνο για οδοιπορικά, οπότε η κριτική της αντιπολίτευσης είναι άδικη και αβάσιμη. Το νέο μισθολόγιο θα είναι κάποια επανάσταση μετά από την ανομβρία, την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει τα τελευταία χρόνια».

Οι εξοπλισμοί των Ενόπλων Δυνάμεων

Τέλος, για τα εξοπλιστικά προγράμματα, ο ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος δήλωσε ότι σύντομα θα υπάρξει απόφαση για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού, κάτι που είναι δύσκολο διότι συνεχώς έρχονται βελτιωμένες προτάσεις από την Ιταλία και την Γαλλία. Ακόμα, αναμένεται η αποδοχή του LoA, δηλαδή της ανταπόκρισης για τα F-35, ωστόσο υπάρχουν κάποια ζητήματα που αφορούν την συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας και τις υποδομές για την παραλαβή μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς.

Ο ίδιος τόνισε πως: «Η ναυπήγηση των φρεγατών FDI HN (Belharra) συνεχίζεται κανονικά, όπως και η επαύξηση του στόλου μαχητικών αεροσκαφών τύπου Rafale, ενώ σήμερα η Πολεμική Αεροπορία παραλαμβάνει ακόμα μια ριπή ανέμου σήμερα στην Τανάγρα. Επίσης, περιμένουμε και άλλα αμερικανικά τεθωρακισμένα τροχοφόρα οχήματα για τα νησιά, ενώ περιμένουμε στις αρχές του 2024 τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα τύπου MH-60R Romeo».

Φωτογραφίες Intime News