ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ: 10 ερωτήματα 10 απαντήσεις από τον Αβραμόπουλο

Απάντηση σε 10 ερωτήματα για την λύση παραλαβής των υποβρυχίων από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έδωσε ο ΥΕΘΑ Δημήτρης Αβραμόπουλος. Όλα τα ερωτήματα και όλες οι απαντήσεις που έδωσε και γραπτώς στους βουλευτές της Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας:

1.Δίδονται χρήματα στα ΕΝΑΕ για να πάρουμε τα Υ/Β;

Η παράδοση των Υ/Β στο Πολεμικό Ναυτικό από τα ΕΝΑΕ γίνεται χωρίς κανένα αντάλλαγμα, ενώ το Υπουργείο Άμυνας έχει προχωρήσει σε καταλογιστικές πράξεις, ύψους 362 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορούν όλες τις καταβολές που έγιναν με βάση τη συμφωνία του 2010.

2.Ποιος θα πληρώσει την επανεργοποίηση του Ναυπηγείου;

Τα 75 εκατ. που συζητάμε ότι θα πληρωθούν είναι αυτά που υπολείπονται να πληρωθούν για τις εργασίες ολοκλήρωσης των υποβρυχίων. Η επανεργοποίηση του Ναυπηγείου υπολογίζεται σε ένα ποσό μεταξύ 10 και 40 εκατομμυρίων. 

Δεν μιλάμε για πλήρη επανεργοποίηση των ναυπηγείων. Αυτό είναι θέμα που αφορά τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, καθώς και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Θα λειτουργεί μόνο το κομμάτι εκείνο των Ναυπηγείων, όπου βρίσκονται τα τέσσερα Υ/Β, το οποίο είναι ξεχωριστό, περιφραγμένο, κάτω από την ευθύνη και την πλήρη δικαιοδοσία του Πολεμικού Ναυτικού. Φυλάσσεται δε πλέον από προχθές, και από ειδική ομάδα του Λιμενικού Σώματος.

3.Ποιοι είναι οι υπεργολάβοι με τους οποίους το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας θα συνεχίσει τις εργασίες; Προτίθεται για μια ακόμη φορά η Κυβέρνηση να δώσει «συγχωροχάρτι» στις αθέμιτες πρακτικές της HDW, χωρίς να επιβάλει καμία διοικητική κύρωση και με ποιες εγγυήσεις για την ολοκλήρωση;

Έχει ήδη γίνει καταλογισμός του ποσού που είχε δοθεί στη HDW για υλικά, τους έχει ήδη κοινοποιηθεί και ο καταλογισμός αυτός συμπεριλαμβάνεται και στην αυτοτελή προσφυγή του Ελληνικού Δημοσίου, που θα κατατεθεί κατά των ΕΝΑΕ.
Οι εργασίες των Υ/Β θα γίνουν από τους εξειδικευμένους του ΠΝ, μαζί με τους εργαζομένους στα Ναυπηγεία και βέβαια, με τη βοήθεια υου βασικού υπεργολάβου, της HDW.

4.Μέχρι σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλει 102 εκατ. ευρώ για πρόσθετα υλικά, που δεν παρελήφθησαν ποτέ, και το 96% του συμβατικού τιμήματος του προγράμματος ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ. Εγγυάται το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ότι η λύση που προτείνει δεν θα οδηγήσει σε πρόσθετο κόστος;

Τα 102 εκατομμύρια ευρώ για τα πρόσθετα υλικά θα συμπεριληφθούν και στις αξιώσεις μας που θα κατατεθούν με αυτοτελή προσφυγή στο ICC.
Όσον αφορά για τα πρόσθετα κόστη, ο,τιδήποτε καταγραφεί και διαπιστωθεί ως κόστος, πέραν των 75 εκατομμυρίων ευρώ, θα καταλογισθεί και θα αναζητηθεί από τα ΕΝΑΕ, μέσω της αυτοτελούς προσφυγής μας στη Διεθνή Διαιτησία.

5.Με δεδομένο ότι το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά έχει υποστεί σημαντικές ζημιές πού θα ολοκληρωθούν οι εργασίες; Στα ΕΝΑΕ ή μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι εγκαταστάσεις του ναυστάθμου; 

Τα Υ/Β θα ολοκληρωθούν στον χώρο των Ναυπηγείων, που προβλέπεται γι’ αυτά και δεν πρόκειται να μετακινηθούν, μέχρι την ολοκλήρωση των τεστ θαλάσσης. Από εκεί και πέρα, αποφασίζει ο Α/ΓΕΝ, ώστε να ενταχθούν άμεσα στο στόλο.

6. Ποιος θα είναι υπεύθυνος για αυτές; Το ΠΝ; Και τι σχέση εργασιακή θα υπάρχει με τα ΕΝΑΕ; Οι εργαζόμενοι θα πληρωθούν τα χρωστούμενα; 

Το Πολεμικό Ναυτικό είναι ουσιαστικά ο εργοδότης πλέον για την ολοκλήρωση των Υ/Β. Όλοι οι εργαζόμενοι θα πληρώνονται για όσο διάστημα διαρκέσει η αποπεράτωση των τεσσάρων Υ/Β. Το θέμα της «εργασιακής σχέσης» είναι νομικό, που επιλύεται, με ξεχωριστή συμφωνία με τους εργαζομένους και τη ΓΣΕΕ και με νομοθετική ρύθμιση.

7.Με ποιον συγκεκριμένο τρόπο διασφαλίζονται τα δικαιώματα των εργαζομένων, για πόσο χρονικό διάστημα, με ποιο ύψος αποδοχών; Ποιο είναι το σχέδιο της Κυβέρνησης για τους 160 εργαζόμενους του Τροχαίου Υλικού;

Οι αμοιβές των εργαζομένων είναι ξεκάθαρο ότι διασφαλίζονται για όλους, για όσο χρονικό διάστημα χρειασθεί, μέχρι την ολοκλήρωση των Υ/Β.
Ο τρόπος με τον οποίον θα πληρώνονται από το Πολεμικό Ναυτικό, είναι προϊόν συμφωνίας με τους εργαζομένους και τη ΓΣΕΕ. Σχετικά με τους 160 εργαζόμενους του Τροχαίου Υλικού, στις καταρχήν προθέσεις μας είναι να τους εντάξουμε και αυτούς μαζί με τους υπόλοιπους εργαζόμενους.
Όσον αφορά τα οφειλόμενα δεδουλευμένα των ΕΝΑΕ προς τους εργαζόμενους, αυτά παραμένουν διεκδικήσεις των εργαζομένων έναντι των ΕΝΑΕ και προσπαθούμε να βρούμε νομική φόρμουλα να τα προσθέσουμε και αυτά στις απαιτήσεις του Ελληνικού Δημοσίου έναντι των ΕΝΑΕ στο ICC.

8.Τα χρέη των ΕΝΑΕ πριν κλείσει το ναυπηγείο (σε εργολάβους Έλληνες και ξένους, ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΙΚΑ κλπ) ήταν τότε περίπου 40 εκατ. Μερικά ενδεχομένως ρυθμίστηκαν άλλα όχι. Αυτά ποιος θα τα πληρώσει τώρα;

Αυτό που συμφωνήθηκε, δεν έχει καμία σχέση με τα χρέη της εργοδοσίας των Ναυπηγείων. Εμείς δεν ασχολούμεθα με αυτά. Είναι ξεκάθαρο στη συμφωνία μας. Εμείς μιλάμε για ad hoc προσωρινή συμφωνία παραλαβής των Υ/Β από το Πολεμικό Ναυτικό, με τη σύμφωνη γνώμη των δύο πλευρών (Υπουργείο Άμυνας, ΕΝΑΕ) προκειμένου να ολοκληρωθούν τα Υ/Β, οι δε εργασίες για αυτά θα καλυφθούν από τα 75 εκατομμύρια που βρίσκονται ήδη δεσμευμένα στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Άμυνας.

9.Τις ζημιές στα Υ/Β ποιος θα τις πληρώσει; Ποιος θα αναλάβει το κόστος;

Ό,τι χρειασθεί θα καλυφθεί από το ποσό αυτό. Εφόσον υπάρξει υπέρβαση του ποσού αυτού, που θα είναι προφανώς ευθύνη των ΕΝΑΕ, θα χρεωθεί σε αυτά.

10.Ποιος θα κάνει τις δοκιμές στη θάλασσα; Υπάρχει το απαιτούμενο προσωπικό στα Ναυπηγεία; Αν αναλάβει η HDW, ισχύει ότι το κόστος ανεβαίνει σημαντικά;

Το Πολεμικό Ναυτικό έχει κάνει ήδη όλο το χρονοδιάγραμμα των εργασιών. Διαθέτει απαιτούμενο εξειδικευμένο προσωπικό. Σε αυτό θα προστεθούν οι εξειδικευμένοι εργαζόμενοι από τα Ναυπηγεία, καθώς και οι υπεργολάβοι και η HDW, η οποία θα συντονίζει μαζί με το Πολεμικό Ναυτικό, τις εργασίες.

Ενδεικτικά αναφέρθηκε ότι ένα πλήρωμα των Γερμανών για 8 μήνες κόστιζε το 2012 περί τα 11-12 εκατομμύρια. Με την τωρινή κατάσταση, είναι αμφίβολο αν φτάνουν τα 75 εκατομμύρια για να τελειώσουν τα υποβρύχια και είναι μέγα ερώτημα ποιος θα βάλει το χέρι στην τσέπη. 

Άλλο τότε, άλλο τώρα.

Τα πληρώματα έχουν ήδη τοποθετηθεί και έχουν αναλάβει υπηρεσία με απόφαση του Α/ΓΕΝ. Τα Υ/Β βρίσκονται σε τελικό στάδιο. Κατά συνέπεια, δεν υπάρχει θέμα άλλων πληρωμάτων, ούτε υπερβολικού κόστους. Όλα είναι ρυθμισμένα και υπολογισμένα μέσα στο πλαίσιο των 75 εκατομμυρίων ευρώ. Εάν βέβαια έχουμε κάποιες εκπλήξεις σε κάποιους μηχανισμούς των Υ/Β, αυτό θα οφείλεται από φθορά και κακή συντήρηση. Είναι κατά συνέπεια ευθύνη των ΕΝΑΕ και κανενός άλλου.

Κανείς λοιπόν δεν πρόκειται να βάλει το «χέρι στην τσέπη», για τον απλούστατο λόγο ότι το ποσό αυτό των 75 εκατομμυρίων προορίζετο για την ολοκλήρωση των τεσσάρων Υ/Β από τα ΕΝΑΕ. Οποιαδήποτε λοιπόν διαφορά προκύψει αφορά τα ΕΝΑΕ.

Διαβάστε ακόμη:


«Πράσινο φως» στον Αβραμόπουλο για τα υποβρύχια που «κλειδώνουν» στο Κατάρ την Τετάρτη