ΥΦΕΘΑ στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων: Τα μέτρα για την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής πολιτικής των Ενόπλων Δυνάμεων

Ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας (ΥΦΕΘΑ) κ. Ιωάννης Κεφαλογιάννης επισκέφθηκε σήμερα, Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου 2023, τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ), όπου απηύθυνε ομιλία στους σπουδαστές.

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του αναφέρθηκε στις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο σύγχρονος Αξιωματικός και επεσήμανε τις μοναδικές δυνατότητες που παρέχει η Σχολή τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και σε στρατιωτικό επίπεδο, αλλά και τις τεράστιες ευκαιρίες που παρουσιάζονται μετά την αποφοίτηση.

Στο παραπάνω πλαίσιο, ανακοίνωσε μια ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων, που βρίσκονται υπό επεξεργασία και αποσκοπούν στην ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, στη δημιουργία νέων ευκαιριών στη Σχολή, αλλά και στην άρση των μισθολογικών αδικιών που εντοπίζονται τόσο μεταξύ των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας όσο και μεταξύ των σπουδαστών.

Τέλος, ο ΥΦΕΘΑ κ. Κεφαλογιάννης συνομίλησε με σπουδαστές όλων των τάξεων της Σχολής και αντάλλαξε απόψεις με καθηγητές, σχετικά με τις πρωτοβουλίες που έχουν προαναφέρθηκαν.

Η ομιλία του ΥΦΕΘΑ

«Η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων είναι επιφορτισμένη με μια πολυσύνθετη και απαιτητική αποστολή. Από τη μια πλευρά οφείλει να δημιουργεί ικανούς ναυτικούς – μαχητές και να εκπαιδεύει τους μελλοντικούς ηγήτορες του Ναυτικού και των Ενόπλων Δυνάμεων. Από την άλλη πρέπει να εκπαιδεύσει επιστήμονες με υψηλό γνωστικό υπόβαθρο που θα μπορούν αφενός να αξιοποιήσουν την αλματώδη ανάπτυξη της τεχνολογίας ειδικά στον τομέα των οπλικών συστημάτων αφετέρου να καταρτίσουν και να εφαρμόσουν νέα αμυντικά δόγματα που απορρέουν από τις τρέχουσες και μελλοντικές προκλήσεις.

Όλα αυτά, μέσα σε ένα σύνθετο γεωπολιτικό περιβάλλον, όπου, μπορεί η φύση του πολέμου παραμένει αναλλοίωτη, η μορφή του ωστόσο εξελίσσεται διαρκώς. Οι προκλήσεις ασφαλείας σήμερα έχουν πολλαπλασιαστεί, ενώ οι απαιτήσεις για ισχυρές ένοπλες δυνάμεις έχουν αυξηθεί σε τακτικό, επιχειρησιακό και στρατηγικό επίπεδο. Ο επιχειρησιακός σχεδιασμός είναι, πλέον, μια πολυπαραγοντική διαδικασία, στην οποία πρέπει να ληφθούν υπόψη πολλά επίπεδα επιχειρήσεων, όπως ο κυβερνοχώρος, το διάστημα και η δυνατότητα διεξαγωγής Επιχειρήσεων Επιρροής από κρατικούς και μη κρατικούς δρώντες.

Βρισκόμαστε εν μέσω μιας διαρκούς μετάβασης από τον συμβατικό στον υβριδικό πόλεμο, όπου δεν υπάρχουν όρια και περιορισμοί. Από τα παραπάνω, γίνεται αμέσως αντιληπτό ποιες πρέπει να είναι οι επαγγελματικές προδιαγραφές του σύγχρονου Έλληνα Αξιωματικού, προκειμένου να ανταποκριθεί στις πολλαπλές σύγχρονες προκλήσεις. Ο Αξιωματικός του ΠΝ, ύστερα από τέσσερα απαιτητικά χρόνια σπουδών, πρέπει να έχει εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις ώστε να εξελιχθεί σε μάχιμο ναυτικό, επιτελή, ηγέτη και επιστήμονα.

Ταυτόχρονα, θα πρέπει να έχει αποκτήσει και δεξιότητες διπλωμάτη, ικανού να ασκεί αμυντική διπλωματία στα διεθνή φόρα αποκωδικοποιώντας τα μηνύματα του διεθνούς περιβάλλοντος και ενσωματώνοντάς τα στον επιχειρησιακό σχεδιασμό. Η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, η Σχολή την οποία υπηρετείτε έχει τις δυνατότητες για τη διαμόρφωση Αξιωματικών με τις παραπάνω προδιαγραφές».

Τα μέτρα του ΥΠΕΘΑ για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης των ΕΔ

«Σήμερα είμαι σε θέση να σας ανακοινώσω μια ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων που η ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας ήδη υλοποιεί προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης της εκπαιδευτικής πολιτικής των Ένοπλων Δυνάμεων. Μέτρα που πιστεύω ότι θα αναβαθμίσουν σημαντικά το έργο των παραγωγικών Στρατιωτικών Σχολών, καθιστώντας τες ακόμη πιο ελκυστικές για το εκπαιδευτικό προσωπικό, στρατιωτικό και πολιτικό και, κυρίως, για τους σημερινούς και μελλοντικούς σπουδαστές», συνέχισε ο ΥΦΕΘΑ.

«Πρώτον, προχωρούμε στην απλούστευση της διαδικασίας διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με στόχο την ολοκλήρωση της έγκρισης σκοπιμότητας των ερευνητικών προγραμμάτων σε επίπεδο Γενικών Επιτελείων. Παράλληλα, σε συνεργασία με τα Γενικά Επιτελεία, προχωρούμε μέχρι το τέλος του έτους στην αναθεώρηση των Οργανισμών των ΑΣΕΙ με απλές και σαφείς προβλέψεις για την υλοποίηση των ερευνητικών προγραμμάτων.

Δεύτερον, προχωρούμε στη δημιουργία αυτοδύναμων διδακτορικών προγραμμάτων από τα ΑΣΕΙ.  Είναι αδιανόητο τα μέλη ΔΕΠ των ΑΣΕΙ να είναι επιβλέποντες σε διδακτορικά των ΑΕΙ και να μη μπορούν να επιβλέψουν την εκπόνηση διδακτορικών κατά αυτόνομο τρόπο στα ΑΣΕΙ – κάτι που θα αναβάθμιζε σημαντικά το ερευνητικό έργο, και κατ’ επέκταση, το κύρος των Σχολών.

Τρίτο, προχωρούμε στην απλούστευση της χρονοβόρας διαδικασίας έγκρισης και ανανέωσης των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, με αλλαγή της σχετικής πρόβλεψης του ν. 3187, μια διαδικασία η οποία απαιτεί σήμερα για να ολοκληρωθεί δύο έως τρία έτη.

Τέταρτο, προχωρούμε στη θέσπιση της δυνατότητας για την επ’ αμοιβή απασχόληση του Στρατιωτικού Διδακτικού Προσωπικού στα αυτοχρηματοδοτούμενα ερευνητικά προγράμματα των ΑΣΕΙ, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε εξειδικευμένους αξιωματικούς να ενεργοποιηθούν στο ερευνητικό έργο των ΑΣΕΙ.

Πέμπτο, ενισχύουμε την εξωστρέφεια των ΑΣΕΙ μέσω της επικαιροποίησης των Οργανισμών των Σχολών, έτσι ώστε να καταστεί πιο εύκολη η πρόσκληση άξιων επιστημόνων που θα συμβάλλουν στο εκπαιδευτικό έργο.

Έκτο, προχωρούμε στην ένταξη των ΑΣΕΙ στο ηλεκτρονικό σύστημα διδακτικών συγγραμμάτων, γνωστό ως ΕΥΔΟΞΟΣ, με στόχο να αποκτήσουν οι φοιτητές των παραγωγικών σχολών μας πρόσβαση σε ποιοτικά συγγράμματα και σύγχρονη βιβλιογραφία. Για τον ίδιο λόγο προχωρούμε στην ένταξη των ΑΣΕΙ στην Κοινοπραξία των Εθνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.

Έβδομο, συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο Οικονομικών για την ικανοποίηση δύο διαχρονικών και δίκαιων αιτημάτων. Πρώτο, την εξομοίωση των μισθών των μελών ΔΕΠ των ΑΣΕΙ με εκείνο των μελών ΔΕΠ των ΑΕΙ και δεύτερο την αποκατάσταση της αδικαιολόγητης μισθολογικής διαφοράς μεταξύ των Σχολών των ΕΔ και εκείνων των Σωμάτων Ασφαλείας».

Το ΠΝ αναγνωρίζεται ως εγγυητής της ασφάλειας από το σύνολο της κοινωνίας

«Οι παραπάνω πρωτοβουλίες της ηγεσίας του Υπουργείου επιβάλλονται πριν και πάνω απ’ όλα από τη συνταγματικώς κατοχυρωμένη αρχή της ισότητας, η οποία δεν επιτρέπεται ηθικά και ουσιαστικά να έχουμε δύο διαφορετικές κατηγορίες Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, δύο κατηγορίες μελών ΔΕΠ και δυο κατηγορίες σπουδαστών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.

Οι βάσεις για μια ανάλογη επιτυχημένη σταδιοδρομία δημιουργούνται μέσα σε αυτή τη Σχολή. Επικεντρώστε το ενδιαφέρον σας στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση και εκμεταλλευτείτε τη γνώση και την εμπειρία των καθηγητών σας ώστε να αναβαθμίσετε το γνωστικό σας επίπεδο. Δώστε ιδιαίτερη βαρύτητα στη στρατιωτική και ναυτική εκπαίδευση, ώστε να καταξιωθείτε ως επαγγελματίες, αλλά και ως ηγήτορες. Κάντε σωστή χρήση του διαδικτύου για να επικαιροποιήτε τις γνώσεις σας στον τομέα της άμυνας, της ασφάλειας και της αμυντικής τεχνολογίας. Ασχοληθείτε με την εκμάθηση ξένων γλωσσών, καθώς αποτελεί απαραίτητο εργαλείο για την επαγγελματική σας εξέλιξη.

Το Σώμα των Αξιωματικών που θα ανήκετε, απολαμβάνει την αναγνώριση από το σύνολο της κοινωνίας μας. Όλοι εμείς οι πολίτες, γνωρίζουμε τον Αξιωματικό του Πολεμικού Ναυτικού μέσα από τον επαγγελματισμό του, την κοινωνική του προσφορά, τις δράσεις του. Σας περιβάλλουμε με εμπιστοσύνη, αφού σας θεωρούμε εγγυητές της ασφάλειας και της εδαφικής ακεραιότητας της πατρίδας μας. Ας είναι αυτό το κίνητρο για να αγωνιστείτε ακόμα πιο σκληρά, αναδεικνύοντας τις αρετές, τις ικανότητες και το υψηλό επίπεδο του Έλληνα Αξιωματικού του Πολεμικού Ναυτικού. Σας ευχαριστώ», κατέληξε ο ΥΦΕΘΑ κ.Κεφαλογιάννης.