Συγκλονιστικές οι συνομιλίες από το αεροπορικό δυστύχημα με το Πολωνό πρόεδρο.

H Ρωσία έδωσε στη δημοσιότητα τις καταγραμμένες συνομιλίες μεταξύ των ελεγκτών εναέριας του Σμολένσκ (δυτικά) και του πληρώματος του αεροσκάφους του Πολωνού Προέδρου Λεχ Κατσίνσκι, το οποίο συνετρίβη τον Απρίλιο, για να αποδείξει ότι οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας δεν διέπραξαν σφάλμα.

   

Η διακυβερνητική Επιτροπή για την αεροπορία (MAK)–η οργάνωση στην οποία συμμετέχουν αρκετές χώρες της πρώην ΕΣΣΔ, που είναι υπεύθυνη για την έρευνα–δημοσίευσε τα πρακτικά των συνομιλιών αυτών στην ιστοσελίδα της, www.mak.ru.

   

Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι οι ελεγκτές εξεπλάγησαν όταν είδαν να φθάνει το πολωνικό αεροπλάνο, αλλά προειδοποίησαν να μην γίνει προσγείωση, καθώς η ομίχλη ήταν πολύ πυκνή. 

   

«Πληροφορήθηκα ότι ένα πολωνικό Tupolev-154 πετά προς εμάς. Που να πάρει. Δεν μας ζητούν άδεια, πρέπει να τους πούμε ότι είμαστε (το αεροδρόμιο) καλυμμένοι πλήρως» από την ομίχλη, δήλωσε τηλεφωνικά ένας ελεγκτής στον επικεφαλής του. 

   

Ο πύργος ελέγχου απευθύνεται 40 λεπτά αργότερα στο αεροσκάφος του Προέδρου Κατσίνσκι, επισημαίνοντας τους ότι το αεροδρόμιο δεν μπορεί να τους δεχτεί επειδή η ορατότητα είναι μόλις 400 μέτρα. 

   

«Οι συνθήκες για να σας δεχτούμε δεν πληρούνται», δήλωσε ο ελεγκτής. Ο πολωνός πιλότος του απαντά, ότι θα προσπαθήσει να προσγειωθεί και ότι θα πετάξει τελικά πάνω από τον διάδρομο, αν κρίνει πολύ επικίνδυνο το να προσγειωθεί. 

   

Λίγο αργότερα, οι δύο ελεγκτές συμφωνούν να συστήσουν και πάλι στο αεροσκάφος να μην προσγειωθεί, αλλά καταλήγουν στην άποψη ότι αυτό εναπόκειται στο πλήρωμα «να το αποφασίσει». 

   

Στο τελευταίο μήνυμά του, το αεροσκάφος αναφέρει ότι τα φώτα του είναι αναμμένα, πριν διακοπεί η επαφή. Οι Ελεγκτές άρχισαν τότε ένα χείμαρρο από χυδαιολογίες. 

   

«Που να πάρει γαμώτο, που είναι;» φωνάζει ένας από τους άνδρες του πύργου ελέγχου, «πήγε να κάνει ένα δεύτερο γύρο, και στη συνέχεια εξαφανίστηκε», δηλώνει ένας άλλος λίγο αργότερα. «Γαμώτο» ουρλιάζει ένας τρίτος. 

   

Η δημοσιοποίηση των στοιχείων αυτών γίνεται λίγο μετά τις κατηγορίες της Βαρσοβίας, η οποία εκτιμά ότι οι Ρώσοι ελεγκτές στο αεροδρόμιο του Σμολένσκ παραπλάνησαν τους πιλότους για τη θέση του αεροσκάφους. 

   

Η MAK υπογραμμίζει ότι η ευθύνη για το ατύχημα βαρύνει το πολωνικό πλήρωμα.