A-10: Πέθανε ο «πατέρας» του Thunderbolt II – ΦΩΤΟ

Ο Έλιοτ Καζάν ήταν ο ιθύνων νους πίσω από την ανάπτυξη και σχεδίαση του A-10, του μοναδικού πλέον εξειδικευμένου αεροσκάφους εγγύς υποστήριξης των Ηνωμένων Πολιτειών.

Όπως δήλωσε η οικογένειά του, ο Καζάν, κάτοικος της μικρής πόλης Ντιξ Χιλς απεβίωσε στις 9 Αυγούστου από επιπλοκές σηψαιμίας, σε ηλικία 90 ετών.

Εργαζόμενος για λογαριασμό της Republic στο Φάρμινγκντέιλ, ο Καζάν διήυθυνε μία ομάδα περίπου 500 σχεδιαστών και μηχανικών για την ανάπτυξη του A-10 Thunderbolt II.

Ο Καζάν μεγάλωσε στο Κουίνς της Νέας Υόρκης και σπούδασε αεροναυπηγική στο Πολυτεχνικό Πανεπιστήμιο, όπου πήρε το πτυχίο του το 1949 και το μεταπτυχιακό το 1950, σύμφωνα με ανακοίνωση της οικογένειάς του.

Αφού εργάστηκε για λίγο για τη Boeing, ο Καζάν προσλήφθηκε στην Republic Aviation Company στο Φάρμινγκτέιλ η οποία αργότερα συγχωνεύθηκε με την Fairchild για να σχηματίσουν την Fairchild-Republic Co.

Μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί πάνω από 700 αεροσκάφη A-10 Thunderbolt II και αρκετά παραμένουν σε υπηρεσία. Ήταν σχεδιασμένο για να πετάει αργά, χαμηλά και να παρέχει πυρά υποστήριξης κυρίως εναντίον αρμάτων μάχης με το επτάκανο περιστροφικό του πυροβόλο των 30 χλστ.

Η αλήθεια είναι ότι δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ για τον σκοπό που σχεδιάστηκε, δηλαδή στο θέατρο επιχειρήσεων της Ευρώπης εναντίον οργανωμένων τεθωρακισμένων σχηματισμών του Κόκκινου Στρατού.

Σε αυτήν την περίπτωση, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ίδιας της αμερικανικής Αεροπορίας, οι πιλότοι θα πετούσαν σε αποστολές αυτοκτονίας.

Για τον λόγο αυτό έγιναν προσπάθειες να αποσυρθεί πρόωρα και να αντικατασταθεί από άλλα αεροσκάφη πολλαπλού ρόλου, όπως π.χ. το F-16 με ατρακτίδιο πυροβόλου των 30 χλστ (που όμως ήταν ανέφικτο) και το F-15E που εξαρχής προοριζόταν να πολεμήσει στην Ευρώπη.

Τουλάχιστον στον Πόλεμο του Κόλπου και υπό απόλυτη συμμαχική αεροπορική υπεροχή κατάφερε να κάνει κάποια «απόσβεση», ενώ στην συνέχεια αποδείχθηκε πολύτιμο στο είδος των πολέμων που διεξήγαγαν οι ΗΠΑ, δηλαδή εναντίον άτακτων ανταρτών χωρίς αεροπορία και χωρίς αεράμυνα.

Έτσι παραμένει σε υπηρεσία μέχρι σήμερα και φαίνεται ότι θα παραμείνει για αρκετά ακόμα.

Πηγή: Πτήση και Διάστημα