Εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για τον αγωγό ΤΑΡ

Εγκρίθηκαν με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννη Μανιάτη οι περιβαλλοντικοί όροι για την κατασκευή του αγωγού TAP, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαιτζάν μέσω Τουρκίας, Ελλάδας και Αλβανίας προς την Ευρώπη ( μέσω Ιταλίας).

Ο αγωγός θα έχει αρχική μεταφορική ικανότητα 10 δις. κυβικών μέτρων ετησίως με δυνατότητα διπλασιασμού της στο μέλλον ενώ στα συνοδευτικά έργα περιλαμβάνονται σταθμοί συμπίεσης στον Έβρο και τις Σέρρες, μετρητικός σταθμός στα Ελληνοτουρκικά σύνορα, βανοστάσια κλπ. Πρόκειται για επένδυση ύψους 1,5 δις. ευρώ (για το ελληνικό τμήμα) από την οποία αναμένεται να δημιουργηθούν 2000 άμεσες και 10000 έμμεσες νέες θέσεις εργασίας.

Η απόφαση αφορά το ελληνικό τμήμα του αγωγού, μήκους 543 χλμ, από τους Κήπους του Έβρου έως τα Ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή Ιεροπηγής του Ν. Καστοριάς. Για την όδευση στα Τενάγη Καβάλας όπου είχαν δημιουργηθεί αντιδράσεις η απόφαση προβλέπει ότι ο αγωγός θα ακολουθήσει τη βόρεια εναλλακτική χάραξη, που βρίσκεται όπως επισημαίνεται εκτός Τεναγών (εκτός εδαφών τύρφης), ακολουθώντας κυρίως υφιστάμενους αγροτικούς δρόμους, αρδευτικά κανάλια και κατά μήκος της οριογραμμής αγροτεμαχίων, στην πεδιάδα των Φιλίππων. Συγκεκριμένα η όδευση αρχίζει βόρεια του οικισμού Νέος Ζυγός, ακολουθεί διαδρομή νοτίως των Φιλίππων και των Κρηνιδών και εισέρχεται στο ΝΑ τμήμα του Αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων, διατρέχοντας σχεδόν παράλληλα το νότιο όριο της Αρχαιολογικής Ζώνης και στη συνέχεια ακολουθεί ΒΔ κατεύθυνση.

Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για την προστασία δασών και αρχαιολογικών χώρων. Η εταιρία θα υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τις Εφορείες αρχαιοτήτων ενώ προβλέπεται ότι σε περίπτωση που κατά τη διάρκεια των εκσκαφικών εργασιών βρεθούν αρχαιότητες, οι εργασίες θα διακοπούν στο τμήμα που θα κρίνει απαραίτητο η αρμόδια Εφορεία για την προστασία των αρχαιοτήτων και θα ακολουθήσει επικαιροποίηση του Μνημονίου Συνεργασίας με τα νεότερα στοιχεία των εργασιών και διενέργεια ανασκαφικής έρευνας από ειδικό συνεργείο, αμειβόμενο από τις πιστώσεις του έργου.

Στον ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες: BP (20%), SOCAR (20%), Statoil (20%), Fluxys (16%), Total (10%), E.ON (9%) και Axpo (5%).

Ο «ψυχρός χειμώνας» με τη Ρωσία και το ενδεχόμενο ενεργειακής κρίσης

 Ο υπουργός Οικονομικών και Ενέργειας της Βουλγαρίας, Vassil Shtonov συνάντησε τον υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννη Μανιάτη και συζήτησαν το ενδεχόμενο ενεργειακής κρίσης λόγω των αντιποίνων της Ρωσίας στις ευρωπαικές κυρώσεις και της κατάστασης στην Ουκρανία.

Η βουλγαρικής κυβέρνησης στηρίζει την ελληνική πρόταση για δημιουργία ευρωπαϊκού μηχανισμού για την προμήθεια Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ), προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο ενεργειακής κρίσης εξαιτίας της κατάστασης στην Ουκρανία εξέφρασε ο υπουργός Οικονομικών και Ενέργειας της Βουλγαρίας, Vassil Shtonov.

Οι δύο υπουργοί συζήτησαν επίσης για τα έργα που έχουν χαρακτηριστεί Κοινού Ενδιαφέροντος από την ΕΕ και συγκεκριμένα για τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας Βουλγαρίας IGB (Ιnterconnector Greece Bulgaria) και το σχέδιο κατασκευής πλωτού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Βόρειο Ελλάδα (FSRU). Όπως τόνισαν, τα δύο έργα θα συμβάλουν σημαντικά στη διαφοροποίηση των πηγών φυσικού αερίου και ως εκ τούτου στην ενεργειακή τους ασφάλεια καθώς και στη διασφάλιση πιο ανταγωνιστικών τιμών. Τέλος, συμφώνησαν συνολικά σε κοινό πλάνο δράσεων που συμπεριλαμβάνει ακόμα τα θέματα ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και τη μεταφορά φυσικού αερίου από Ελλάδα προς Βουλγαρία μέσω αντίστροφης ροής στους υπάρχοντες αγωγούς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έναρξη κατασκευής του αγωγού TAP

Αγωγός TAP: Οφέλη και ενστάσεις – Ανάλυση

Η Τουρκία εταίρος με 15% στον TAP