Εκπέμπουν SOS για την ασφάλεια του FIR Λευκωσίας

 Συνάντηση με την υπουργό Μεταφορών Βασιλική Αναστασιάδου είχαν πρόσφατα οι εκπρόσωποι του επαγγελματικού και του συνδικαλιστικού φορέα των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, κατά την οποία απηύθυναν δραματική έκκληση στην υπουργό για άμεσες ενέργειες, αν είναι δυνατό και με τη συμβολή του Προεδρικού και του Γ. Εισαγγελέα, για επίλυση σοβαρών ζητημάτων που αφορούν την επαρκή κάλυψη ελέγχου της αυξημένης κίνησης στην Περιοχή Πληροφοριών Πτήσεων Λευκωσίας. Έθεσαν σαφώς τη θέση ότι με τα δεδομένα, όπως ισχύουν και εξελίσσονται, σε συνδυασμό με τα προβλήματα και τη μεγάλη αύξηση της κυκλοφορίας, δεν μπορούν να κάνουν θαύματα. Κι ότι υπό αυτές τις συνθήκες, οι πιθανότητες για σοβαρά περιστατικά στον αέρα, είναι αυξημένες.

Απαιτούνται άμεσες ενέργειες, τόσο σε σχέση με τις διαρθρωτικές αλλαγές, όσο και με επενδύσεις σε υποδομές. Πρόταξαν μάλιστα και τα επίσημα στοιχεία του Eurocontrol, σύμφωνα με τα οποία έχουμε σχεδόν μηδενικές επενδύσεις σε όλους τους τομείς που αφορούν στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας. Ταυτόχρονα, οι Κύπριοι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, έχουν ένα από τα πιο χαμηλά κόστη σε σύγκριση με τους συναδέλφους τους σε άλλες χώρες του οργανισμού, αλλά ταυτόχρονα είναι από τους πιο παραγωγικούς. Στις δε υποστηρικτικές υπηρεσίες (δηλαδή Cyta, Μετεωρολογία και Αεροναυτικές Πληροφορίες), η Κύπρος έχει το χαμηλότερο κόστος απ’ όλα τα άλλα κράτη μέλη του Eurocontrol.

Οι εκπρόσωποι των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, μετέφεραν στην υπουργό και το κλίμα αγωνίας που επικρατεί ανάμεσα στα μέλη τους, ελεγκτές και επιθεωρητές, για την κατάσταση που προβλέπεται να επιδεινωθεί τους επόμενους μήνες. Κι αυτό επειδή, προβλέπεται περαιτέρω αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας και πιο πολύπλοκη διαχείριση, λόγω και των στρατιωτικών και άλλων δραστηριοτήτων, ενώ την ίδια ώρα θα μειωθεί και η δύναμη του Κέντρου Ελέγχου Πτήσεων Λευκωσίας, αφού επίκεινται προαγωγές, με αποτέλεσμα στελέχη να μεταφερθούν σε άλλες θέσεις. Την ίδια ώρα χρειάζεται χρόνος για την εκπαίδευση και ετοιμασία νέων ελεγκτών που θα ενισχύσουν το Κέντρο. Ελλείψεις υπάρχουν και σε γραφειακές θέσεις, πίσω από τις οθόνες ελεγκτών και επιθεωρητών, γεγονός που προσθέτει στα λειτουργικά προβλήματα, αφού η δουλειά στα γραφεία είναι απαραίτητη για τη ροή της δουλειάς των ελεγκτών.

Οι λύσεις που είχαν προβλεφθεί στον μακροχρόνιο προγραμματισμό δεν μπορούν να εφαρμοστούν, αφού το νομοσχέδιο που θα μετατρέψει σε κρατική εταιρεία τις υπηρεσίες αεροναυτιλίας, έχει κολλήσει εδώ και 15 μήνες στη Βουλή, λόγω της διαφωνίας σε ελάχιστα σημεία του νομοσχεδίου, μεταξύ Νομικής Υπηρεσίας και ελεγκτών. Γι’ αυτό ζητείται και η παρέμβαση του Γ. Εισαγγελέα, αφού όλοι εκτιμούν ότι με την εμπειρία και το κύρος του, μπορεί να δώσει πολύ γρήγορα λύσεις.

Να σημειωθεί ότι μια από τις προσωρινές λύσεις που εξετάζονται είναι να δοθεί μέσω του Υπουργικού, δικαίωμα σε ανώτερο προσωπικό (Α13) να εργάζεται υπερωριακά σε θέσεις ελεγκτών, ώστε να καλύπτεται μέρος των αναγκών. Ταυτόχρονα υπάρχει και ερωτηματικό αν μια τέτοια ρύθμιση θα καλύψει μέρος των κενών, αφού τα μη επιχειρησιακά στελέχη θα καλούνται να αναλάβουν επιχειρησιακές ευθύνες που συνδέονται με την ασφάλεια πολλών χιλιάδων επιβατών κάθε ώρα εργασίας.

Η απουσία υποδομής εντείνει το πρόβλημα. Ιδιαίτερα για τα συστήματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, που είναι περίπλοκα και άπτονται της ασφάλειας. Σε αυτό συνέβαλαν και οι αποσπασματικές λύσεις της τελευταίας δεκαετίας, που δόθηκαν για να καλύπτουν κενά και καθυστερήσεις, τόσο στο πολύκροτο «Lefco» που δεν έγινε ποτέ, όσο και σε επείγουσες λύσεις που δίνονταν. Επίσης υπάρχουν και ελλείψεις για υποδομές που αναβάλλονται εδώ και δεκαετίες, με αποτέλεσμα η κατάσταση να επιδεινώνεται. Παράδειγμα το σύστημα VFR στο αεροδρόμιο Λάρνακας που βοηθά αισθητά τους ελεγκτές και αυξάνει τα επίπεδα ασφάλειας σε δύσκολες συνθήκες.

Πηγή Philenews