Γιατί εξισλαμίζει ραγδαία την εκπαίδευση ο Ερντογάν

Ολοένα και με περισσότερη προσήλωση προωθεί τον εξισλαμισμό του εκπαιδευτικού συστήματος της Τουρκίας η κυβέρνηση του (ισλαμιστικού) κόμματος ΑΚΡ- άλλωστε απροκάλυπτα το κάνει με παρεμβάσεις του και ο ίδιος ο Τούρκος Πρόεδρος κ. Ερντογάν, όπως το έκανε και ως Πρωθυπουργός. Το πως και κυρίως το γιατί της εξισλαμιστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης αναλύεται σε άρθρο του Kadri Gursel με τίτλο «Erdogan Islamizes education system to raise “devout youth”» που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του al-Monitor μέσα από μία σύντομη αναδρομή.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο άρθρο που αποδίδουμε εδώ, από την 1η Φεβρουαρίου 2012, ο τότε Πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατά τη διάρκεια ομιλίας του στα στελέχη του κόμματός του (ΑΚΡ) απάντησε στην κριτική του αρχηγού του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, (CHP),  προκαλώντας συζητήσεις για το μέλλον της κοσμικής εκπαίδευσης στην Τουρκία. Ο Ερντογάν είχε πει συγκεκριμένα : «Ο Κιλιτσντάρογλου λέει ότι διαιρώ την Τουρκία σε πιστούς και άπιστους. Εγώ ποτέ δεν έχω μιλήσει για ευσεβείς και άθεους ανθρώπους. Έχω μιλήσει για την ανατροφή μιας ευσεβούς νεολαίας. Κύριε Κιλιτσντάρογλου, πώς θα μπορούσατε να περιμένετε από εμάς να αναθρέψουμε μια άθεη γενιά; Αυτό θα μπορούσε να είναι δικός σας στόχος, αλλά όχι δικός μας».

»Σημαντικά άλματα στην εξισλαμοποίηση»

Ο εξισλαμισμός του εκπαιδευτικού συστήματος θα αποτελέσει, όχι τυχαία, το πρώτο βήμα, των στόχων του Ερντογάν προς την κατεύθυνση «ανατροφής μιας ευσεβούς γενιάς». Τρία χρόνια αργότερα, τα θέματα της συζήτησης και αποφάσεων που ελήφθησαν κατά τη συνεδρίαση της περασμένης εβδομάδας από το Συμβούλιο Εθνικής Παιδείας δείχνουν ότι η κυβέρνηση έχει, πράγματι, να επιδείξει σημαντικά άλματα στην εξισλαμοποίηση της εκπαίδευσης.

Μια φιλοκυβερνητική Ένωση καθηγητών, η Egitim Bir Sen, υπέβαλε πρόταση για την κατάργηση του μικτού εκπαιδευτικού συστήματος, αποσκοπώντας, όπως είπε, στην «ελαχιστοποίηση των προβλημάτων ασφάλειας που απορρέουν από την έλξη για το αντίθετο φύλο». Ο στόχος της λοιπόν για την υποβολή της συγκεκριμένης πρότασης δεν είχε θεωρητικά θρησκειακά ερείσματα. Στη συνέχεια υποβλήθηκαν προτάσεις προκειμένου να ξεκινήσουν μαθήματα θρησκευτικών κατά το πρώτο έτος του δημοτικού και να «διδαχθούν αξίες» τα παιδιά του νηπιαγωγείου. Μια άλλη πρόταση αφορούσε τη διδασκαλία συγκεκριμένα «ισλαμικών αξιών» στα νηπιαγωγεία. Επί του παρόντος, υποχρεωτικά μαθήματα θρησκευτικών, ως αντικείμενο διδασκαλίας, ξεκινούν στην Τετάρτη δημοτικού, κατ’ εφαρμογή μιας συνταγματικής διάταξης, κληρονομιά του στρατιωτικού πραξικοπήματος του 1980.

Διδασκαλία οθωμανικής γλώσσας ως υποχρεωτικό μάθημα

Μια άλλη πρόταση αφορά την εισαγωγή της οθωμανικής γλώσσας ως υποχρεωτικού μαθήματος στα γυμνάσια, η οποία σήμερα διδάσκεται ως μάθημα επιλογής σε γυμνάσια και λύκεια. Η Οθωμανική γλώσσα – ένα σύμφυρμα τουρκικών, περσικών και αραβικών λέξεων και γραμματικής – αποτελούσε μόνο την επίσημη γλώσσα του οθωμανικού κράτους και του παλατιού, της διοίκησης και των ελίτ και αντικαταστάθηκε το 1928, από το λατινικό αλφάβητο, ως μέρος της «επανάστασης του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ». (Σ.Σ. ήδη βουλευτίνα του ΑΚΡ έχει αντιδράσει στο πρόγραμμα αυτό…)

Η πρόταση για τον τερματισμό της μικτής υποχρεωτικής εκπαίδευσης δεν εισήλθε τελικά στην ημερήσια διάταξη. Στις 6 Δεκεμβρίου η Γενική Συνέλευση του Συμβουλίου απέρριψε την πρόταση να γίνουν υποχρεωτικά μαθήματα οθωμανικής γλώσσας, αλλά τελικά ενέκρινε την πρόταση να ξεκινήσουν τα θρησκευτικά, ως υποχρεωτικό μάθημα από την πρώτη δημοτικού. 
Εγκρίθηκε επίσης η πρόταση περί «διδαχής αξιών» παιδιών σε παιδικούς σταθμούς, παιδιών, δηλαδή, ηλικίας 36-72 μηνών. Το μάθημα θα αποσκοπεί στην προσέγγιση των εννοιών «του παραδείσου και της κόλασης» διαποτισμένης με την «αγάπη για τον Αλλάχ».

Κατάργηση μαθήματος «Προετοιμασία αλκοολούχων ποτών» σε …τουριστικές σχολές!

Εγκρίθηκαν επίσης, άλλα μικρότερα βήματα. Ένα από αυτά αφορούσε τον υποχρεωτικό σχολικό εορτασμό της «Εβδομάδας της Ιερής Γέννησης», από 14 έως 20 Απριλίου, τιμώντας τη γέννηση του προφήτη Μωάμεθ. Μια άλλη πρόταση αφορούσε τη διετή απαλλαγή των μαθητών που απομνημονεύουν το Κοράνι, αντί της μονοετούς που ισχύει σήμερα. Ένα άλλο αξιοσημείωτο γεγονός, είναι η σύσταση για κατάργηση του μαθήματος «Προετοιμασία αλκοολούχων ποτών και κοκτέιλ» σε προσωπικό επαγγελματικής κατάρτισης στον τουριστικό τομέα.

Ο Κιλιτσντάρογλου πρωτοστάτησε στην κριτική των αποφάσεων, αποκαλώντας τις στο σύνολό τους, «μια προσπάθεια αποτροπής της ανθρώπινης σκέψης». Σε ομιλία του στις 6 Δεκεμβρίου, είπε : «το βασικό χαρακτηριστικό της εκπαίδευσης είναι να μας εξασφαλίσει ότι τα παιδιά μας είναι σε θέση να θέσουν ποιοτικά ερωτήματα. Αυτό που κάνετε είναι να θέτετε εμπόδια. Επιδιώκετε τη μετατροπή της Τουρκίας σε χώρα του Μεσαίωνα».

Αυξάνονται ραγδαία τα Θρησκευτικά Γυμνάσια -Λύκεια

Για μια λεπτομερή εικόνα της υφιστάμενης κατάστασης, πρέπει να θυμηθούμε, επίσης, μια σειρά από σημαντικά βήματα που πραγματοποιήθηκαν το φθινόπωρο του 2014 για τον εξισλαμισμό της εκπαίδευσης, κατά το δόγμα των Σουνιτών. Καταρχάς, όταν ξεκίνησε η τρέχουσα σχολική σχολική, ένας σημαντικός αριθμός των γενικών γυμνασίων – λυκείων μετατράπηκαν σε ιμάμ-χατίπ γυμνάσια και λύκεια, τα οποία παρέχουν πρωτίστως θρησκευτική εκπαίδευση, χωρίς τη συγκατάθεση των μαθητών και των γονέων.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που παραχωρήθηκαν στο Συμβούλιο Εθνικής Παιδείας από τον Καμουράν Καρατζά, επικεφαλής μίας αριστερών τάσεων Ένωσης Εκπαίδευσης και Επιστημόνων, ο αριθμός των σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ıμάμ-χατίπ αυξήθηκε από 1.099 το 2013 σε 1.355 το 2014. Αν ωστόσο συνυπολογίσουμε και τις τάξεις ιμάμ-χατίπ που λειτουργούν στα σχολεία, ο αριθμός των φοιτητών φαίνεται να έχει αυξηθεί από 94.000 σε 240.000 κατά το προηγούμενο έτος. Κατά τη διάρκεια της περιόδου 2011-14, το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας μετέτρεψε 1.447 γενικά λύκεια σε σχολεία ιμάμ-χατίπ.

Τα στοιχεία αυτά, ωστόσο, δεν δείχνουν ότι η εκπαίδευση των ιμάμ-χατίπ έχει αναλάβει ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα. Τα ιμάμ-χατίπ δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αντιπροσωπεύουν μόνο το 8,44% και το 10% του συνόλου των γυμνασίων και λυκείων αντίστοιχα. Ωστόσο, η τάση κατά την τελευταία δεκαετία είναι εντυπωσιακή: Ενώ το 2004, 90.000 μαθητές φοίτησαν σε 453 ιμάμ-χατίπ, το 2014 οι μαθητές αυξήθηκαν σε 474.000 και τα ιμάμ-χατίπ στα οποία φοίτησαν σε 952.

10χρονες με την ισλαμική μαντίλα!

Επίσης, το περασμένο Φθινόπωρο, ανακοινώθηκε ότι από τις 22 Σεπτεμβρίου, τα κορίτσια θα είναι ελεύθερα να φορούν την ισλαμική μαντίλα στο σχολείο αρχίζοντας από την πέμπτη τάξη, δηλαδή, από την ηλικία των 10. Η απόφαση αντιπροσώπευαν το πράσινο φως για τους γονείς για να πάρει τους κόρες να καλύπτουν το κεφάλι τους στην ηλικία των 10. Αυτό είναι το πώς μειώθηκε η ηλικία μαντίλα για τις γυναίκες στην Τουρκία.

Αυτά τα βήματα από το κυβερνών Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) δε συνιστούν μόνο αναμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος, στα πρότυπα του σουνιτικού δόγματος, αλλά καθιστούν όλο και περισσότερο τη «συνταγματική εκκοσμίκευση» ξεπερασμένη, ισχύουσα μόνο τυπικά.

Ο λόγος για τον οποίο, ο Ερντογάν και η κυβέρνησή του επιδιώκουν τον εξισλαμισμό του εκπαιδευτικού συστήματος ειπώθηκε στην αρχή: Θέλουν να αυξήσουν μια γενιά πιστών, μια εκδήλωση της «κοινωνικής μηχανικής», που με αρκετά έντονο τρόπο είχαν επικρίνει κατά το παρελθόν. Η «ευσεβής νεολαία» είναι ο φορέας της «Νέας Τουρκίας» της εποχής Ερντογάν. Η γενιά που θα μεγαλώσει σε ένα εξισλαμισμένο εκπαιδευτικό σύστημα θεωρείται ως ο εγγυητής του καθεστώτος που το πολιτικό Ισλάμ χτίζει στην Τουρκία.

ΠΗΓΗ : al-Monitor
ΠΗΓΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ: REUTERS/Halit Omer Camci