Επιλέξτε Σώμα: Color 1 Color 2 Color 3
Youtube Twitter Facebook Rss

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Τι κατέθεσε πρώην Α/ΓΕΕΦ για τη τραγωδία στη Κύπρο

03.09.2011 | 00:37
Τη θέση ότι έπρεπε να αποφευχθεί η εκφόρτωση του φορτίου του πλοίου «Monchegorsk» στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας εξέφρασε ο την Παρασκευή ενώπιον της Μονομελούς Ανακριτικής Επιτροπής για την έκρηξη στο Μαρί, ο πρώην Αρχηγός ΓΕΕΦ, αντιστράτηγος ε.α. Κωνσταντίνος Μπισμπίκας. Τόνισε μάλιστα, ότι μετά την πολιτική απόφαση για κατάσχεση του φορτίου από τις Αρχές της Δημοκρατίας βάσει των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, η εντύπωση που ακοκόμισε ήταν ότι το φορτίο θα έμενε στην Κύπρο μόνο για δύο με τρεις μήνες.



Στην κατάθεσή του ο κ. Μπισμπίκας υποστηριξε ότι ουδέποτε πήρε οδηγίες για να εξεύρει ασφαλή χώρο αποθήκευσης του φορτίου και στη σύσκεψη που έγινε στις 29/1/2009, υπό τον τέως υπουργό Άμυνας, Κώστα Παπακώστα, είχε διατυπώσει την άποψη ότι το θέμα δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Εθνικής Φρουράς γιατί το πλοίο ήταν εμπορικό.

Είπε ακόμη ότι ο χειρισμός της κατάστασης θα ήταν τελείως διαφορετικός και θα λαμβάνονταν άλλα μέτρα αν το ΓΕΕΦ ενημερωνόταν ότι η φύλαξη δεν θα ήταν προσωρινή, όπως αρχικώς είχε λεχθεί.

Ο πρώην Αρχηγός ΓΕΕΦ, ο οποίος αποχώρησε από την Κύπρο στις 30/4/2009 και τον διαδέχθηκε ο Πέτρος Τσαλικίδης, ανέγνωσε στην αρχή της διαδικασίας, σύντομη γραπτή δήλωση στην οποία εκφράζει την ελπίδα η παρουσία του ενώπιον της Επιτροπής να φανεί χρήσιμη στο όλο έργο που διεξάγεται και το οποίο, όπως ανέφερε, οφείλει να στεφθεί με επιτυχία για τη μνήμη των παλικαριών που χάθηκαν. Ευχήθηκε επίσης κουράγιο στις οικογένειες των θυμάτων. 

Σε κάποια στιγμή και πριν την έναρξη της διαδικασίας, προσέγγισε τον κ. Μπισμπίκα η μητέρα των δίδυμων ναυτών που σκοτώθηκαν στη διάρκεια της έκρηξης και είχε σύντομη στιχομυθία μαζί του.



Ο αντιστράτηγος ε.α. Κ.Μπισμπίκας διευκρίνισε, απαντώντας σε ερωτήσεις του κ. Πολυβίου, ότι από το απόγευμα της 6ης Φεβρουαρίου 2009 έως και το βράδυ της 17ης του ιδίου μήνα απουσίαζε από την Κύπρο σε προγραμματισμένη άδεια, στη διάρκεια της οποίας εκτελούσε χρέη Αρχηγού ο τέως υπαρχηγός Σάββας Αργυρού ο οποίος με βάση το νόμο, τον αντικαθιστά πλήρως και έχει και την ευθύνη λήψεως αποφάσεων.

Ανέφερε ότι παρακάθισε σε πρώτη σύσκεψη υπό τον υπουργό Άμυνας για το θέμα στις 29/1/2009 και με βάση και τα πρακτικά, θέση του ήταν ότι πρέπει να αποφευχθεί η εκφόρτωση του πλοίου στο κυπριακό έδαφος, τονίζοντας την ετοιμότητα της Ε.Φ. να συνδράμει σε θέματα λήψης μέτρων ασφαλείας του πλοίου.

Η σύσκεψη, σύμφωνα με τον κ. Μπισμπίκα, κατέληξε στην απόφαση να συνδράμει η Ε.Φ. στην ασφάλεια του πλοίου και να συσταθεί επιτροπή για έλεγχο και καταμέτρηση του φορτίου, υπό τον συνταγματάρχη Γιώργο Γεωργιάδη, Διευθυντή Διεύθυνσης Υλικού Πολέμου (ΔΥΠ).

«Πουθενά δεν φαίνεται οποιαδήποτε αποστολή της Ε.Φ. για ανάληψη ευθύνης, κυρίως για τη φύλαξη», συνέχισε.



Ο κ. Μπισμπίκας ανέφερε ότι παρακάθισε σε δεύτερη σύσκεψη στο Προεδρικό στις 6/2/2009, για τα πρακτικά της οποίας ουδέποτε ενημερώθηκε και τα οποία είδε προσφάτως σε δημοσιεύματα εφημερίδων.

Ανέφερε, απαντώντας σε ερωτήματα του κ. Πολυβίου, ότι στη σύσκεψη αυτή ουδέποτε εξέφρασε άποψη για εξεύρεση ασφαλούς χώρου μεταφοράς, ούτε και έγινε έρευνα από τον ίδιο για εξεύρεση αυτού του χώρου. Είπε επίσης ότι μέχρι εκείνη την ημέρα η καταμέτρηση του φορτίου είχε γίνει σε πολύ μικρό βαθμό και ως εκ τούτου γνώριζε ελάχιστα για τη χρήση, την ποσότητα, την ποιότητα και την επικινδυνότητά του.

Είπε επίσης ότι σε κάποια στιγμή κλήθηκαν να μείνουν στη σύσκεψη οι πολιτικοί και να αποχωρήσουν οι στρατιωτικοί και «μάθαμε ότι το θέμα θα το εξέταζε το Υπουργείο Άμυνας με την Αστυνομία».



Ο αντιστράτηγος ε.α. Κωνσταντίνος Μπισμπίκας εξέφρασε άγνοια για σύσκεψη που έλαβε χώρα στις 6/2/2009 στα γραφεία της Λιμενικής και Ναυτικής Αστυνομίας, ενώ απαντώντας σε άλλη ερώτηση του κ. Πολυβίου είπε ότι στη σύσκεψη στο Προεδρικό ο Αντιπλοίαρχος Φιτυρής, που τον συνόδευε, επεσήμανε την αναγκαιότητα -που ήταν θέση και του ιδίου- να μετακινηθεί το πλοίο άλλα δύο ναυτικά μίλια νοτίως της αρχικής του θέσης για λόγους ασφαλείας καθώς βρισκόταν πλησίον του λιμανιού, έως ότου ολοκληρωθεί ο έλεγχος και η καταμέτρηση.

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, ανέφερε ότι στις 13/2/2009 και ενώ απουσίαζε από την Κύπρο επικοινώνησε τηλεφωνικώς μαζί του ο επιτελάρχης Σοφιανίδης, και όχι ο τέως υπαρχηγός Σάββας Αργυρού και προσπάθησε να τον ενημερώσει για την τοποθέτηση του φορτίου στο Μαρί, όμως «διακόψαμε την επικοινωνία καθώς το θέμα ήταν ύψιστης διαβάθμισης και υπήρχε ο κίνδυνος υποκλοπής».

Πρόσθεσε ότι ανέφερε στον επιτελάρχη ότι θα μιλούσαν πλήρως όταν έφτανε στην Κύπρο.

Ο κ. Μπισμπίκας είπε ότι στην ενημέρωση του από τον Σάββα Αργυρού και τον Γιώργο Γεωργιάδη στις 18/2/2009 όταν έφτασε στην Κύπρο, έγινε αναφορά στη σύσκεψη στο ΓΕΕΦ υπό τον υπουργό Άμυνας στις 12/2/2009 και εκεί λέχθηκε ότι μετά από διαβουλεύσεις σε πολιτικό και διπλωματικό επίπεδο, η κυβέρνηση αποφάσισε την κατάσχεση, μεταφορά και φύλαξη του φορτίου στο Μαρί και ότι την επόμενη μέρα είχε αρχίσει η μεταφορά στην προκυμαία της Ναυτικής Βάσης.

Ο πρώην Αρχηγός ΓΕΕΦ ανέφερε ότι μετά την ενημέρωση, μετέβη ο ίδιος στη Ναυτική Βάση για να δει τα εμπορευματοκιβώτια και είχε τονίσει την ανάγκη λήψης σοβαρών μέτρων ασφαλείας λόγω του κινδύνου δολιοφθοράς από την θάλασσα. 

Ανέφερε, απαντώντας σε ερωτήσεις του κ. Πολυβίου, ότι εκεί τους λέχθηκε ότι το φορτίο λόγω πυρίτιδας είναι ευπαθές αλλά όχι επικίνδυνο τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, δεδομένου ότι ήταν ακόμη χειμώνας δεν ευνοείτο αλλοίωση στο περιεχόμενο στο προσεχές διάστημα και ότι η φύλαξη ήταν προσωρινή για περίοδο 2-3 μηνών.

Τόνισε ότι αν τους είχε λεχθεί ότι το φορτίο θα παρέμενε για περίοδο πέραν των 2-3 μηνών, τότε αναμφίβολα θα λαμβάναμε μέτρα.

Ερωτηθείς εάν ο ίδιος ζήτησε να μάθει είτε από τον τέως υπαρχηγό ή από αλλού γιατί επιλέχθηκε το Μαρί, ο κ. Μπισμπίκας απάντησε ότι «δεν το ξέρανε ούτε εκείνοι, λέγανε ότι ήταν πολιτική απόφαση».

Ο κ. Μπισμπίκας είπε ότι το κύριο μέλημά του ήταν η αντιμετώπιση ενδεχομένου δολιοφθοράς και ότι στον τελικό χώρο όπου μεταφέρθηκε το φορτίο -μακριά από την προκυμαία της Ναυτικής Βάσης- υπήρχε ασφάλεια, νοουμένου ότι η φύλαξη ήταν προσωρινή.

Είπε ότι αν γνώριζε ότι το φορτίο θα παρέμενε εκεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, τα μέτρα θα ήταν τελείως διαφορετικά, θα στέλλονταν δείγματα για ανάλυση, θα γινόταν διαχωρισμός αναλόγως επικινδυνότητας, ενδεχομένως να γινόταν ανάχωμα για αποθήκευση, ή διασπορά σε άλλα στρατόπεδα και γενικότερα όλα τα αναγκαία μέτρα που λαμβάνονται σε τέτοιες περιπτώσεις.

Ο πρώην Αρχηγός ΓΕΕΦ είπε ότι είχαν ήδη ληφθεί κάποια μέτρα γιατί κάποια κιβώτια περιείχαν πυροκροτητές που από τη φύση τους είναι είδος αυτούσιου πυρομαχικού, επικίνδυνου σε όλες τις καιρικές συνθήκες.

Ερωτηθείς εάν πριν την αναχώρησή του από την Κύπρο έθεσε ποτέ στον υπουργό Άμυνας ή σε οποιονδήποτε άλλο ερώτημα για το πόσο καιρό θα παραμείνουν εκεί και πώς η πολιτική ηγεσία αντιλαμβάνεται τον όρο προσωρινή φύλαξη, ο κ. Μπισμπίκας απάντησε αρνητικά, λέγοντας ότι παραμείναμε στη θέση ότι η φύλαξη ήταν προσωρινή.

Τέλος, επιβεβαίωσε ότι εντός του ΓΕΕΦ υπήρχε ομάδα αξιωματικών υπό τον υπουργό Άμυνας γεγονός που όπως υποστήριξε, δημιουργούσε στρεβλώσεις και προβλήματα, θέση την οποία ανέφερε στην κατάθεσή του την Πέμπτη ο πρώην γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Άμυνας, Πέτρος Καρεκλάς. 

Ο κ. Μπισμπίκας έκανε επίσης αναφορά στον μακαρίτη αξιωματικό κ. Ιωαννίδη για τον οποίο είπε πως ήταν άριστος αξιωματικός

Πηγή: ΚΥΠΕ-ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

 

Στην ίδια κατηγορία

ΣΧΟΛΙΑ


 

Κάντε Like: Onalert.gr στο Facebook