*Του Κώστα Σαρικά
Η επίσημη ανακοίνωση στον ΜΠΑΕ των Ενόπλων Δυνάμεων για τα έτη 2025 – 2036, σε συνδυασμό με τις σημερινές (11.04.2025) δηλώσεις του Νίκου Δένδια για τις δύο ιταλικές φρεγάτες FREMM έρχεται να επιβεβαιώσει την πληροφορία ότι οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών βρίσκονται σε ιδιαίτερα προχωρημένο επίπεδο για την απόκτηση των δύο πλοίων.
Παρά το γεγονός ότι το ιταλικό Πολεμικό πρόκειται να αποδεσμεύσει τα δύο πλοία έπειτα από τα τέλη του 2028, δηλαδή σε περισσότερο από τρία χρόνια, φαίνεται ότι Ελλάδα και Ιταλία θα συμφωνήσουν νωρίτερα για τις δύο φρεγάτες ώστε να ξεκινήσουν τη διαδικασία άμεσης ενσωμάτωσης τους στον ελληνικό Στόλο.
Αν τελικά το κόστος απόκτησης των πλοίων χωρίς τον οπλισμό «κλειδώσει» στα περίπου 600 εκ ευρώ, πρόκειται όπως εκτιμά το ναυτικό επιτελείο, για μια ιδιαίτερα συμφέρουσα συμφωνία με δεδομένο ότι οι φρεγάτες δεν θα ξεπερνούν τα 15 χρόνια υπηρεσίας.
Στα πλεονεκτήματα τους περιλαμβάνεται και το γεγονός ότι χρησιμοποιούν τους αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30 όπως και οι φρεγάτες FDI που αποκτά το Πολεμικό Ναυτικό.
Το γεγονός ότι στην αρχική ενημέρωση δεν γίνεται αναφορά για απόκτηση 4ης φρεγάτας FDI όπως αναφέρουν ανώτατες στρατιωτικές πηγές στον OnΑlert.gr δεν σημαίνει ότι το σχετικό πρόγραμμα «παγώνει». Αντίθετα στον εξοπλιστικό σχεδιασμό του Στόλου περιλαμβάνεται στο άμεσο μέλλον και η αγορά της 4ης φρεγάτας καθώς ήδη οι σχετικές διαπραγματεύσεις έχουν ολοκληρωθεί.
Εκσυγχρονισμός «ΜΕΚΟ» – «ΡΟΥΣΣΕΝ»
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων μονάδων επιφανείας και υποβρυχίων επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ του OnΑlert.gr για άμεση έναρξη του προγράμματος αναβάθμισης στις τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ» συνολικού κόστους περίπου 400 εκ ευρώ.
Το πρόγραμμα θα εκτελεστεί στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας, με το μηχανολογικό μέρος να αναλαμβάνει το Πολεμικό Ναυτικό υπογράφοντας επιμέρους συμβάσεις ενώ ο εκσυγχρονισμός στα ηλεκτρονικά συστήματα θα πραγματοποιηθεί από την εταιρεία Thales μέσω άλλης εταιρείας που την εκπροσωπεί στην Ελλάδα.
Το επόμενο διάστημα αρχίζουν οι διαπραγματεύσεις και για τον εκσυγχρονισμό των επτά Πυραυλακάτων κλάσης «ΡΟΥΣΣΕΝ» με κόστος που θα αγγίζει τα 500 εκ ευρώ και αφορά κυρίως τα ηλεκτρονικά συστήματα των πλοίων και το Σύστημα Μάχης. Εξελίξεις αναμένονται και στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων υποβρυχίων 214 κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ», τα οποία ήδη διαμορφώνονται ώστε να χρησιμοποιούν πλέον τις καινούργιες τορπίλες βαρέως τύπου Sea Hake.
Τα νέα υποβρύχια για τον Στόλο
Έως τις αρχές του καλοκαιριού μάλιστα αναμένεται να πραγματοποιηθεί η πρώτη δοκιμαστική βολή εκπαιδευτικής τορπίλης. Ταυτόχρονα πρόθεση είναι να προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις για την απόκτηση δύο συν δύο καινούργιων υποβρυχίων με το Πολεμικό Ναυτικό να έχει ήδη ενημερωθεί για τα γαλλικά, γερμανικά και σουηδικά υποβρύχια.
Συγκεκριμένα, ο γερμανικός κολοσσός Thyssen προτείνει το αναβαθμισμένο «209» 1400 mod το οποίο διαθέτει ιδιαίτερα αυξημένες δυνατότητες και υπερέχει σαφώς σε σχέση με τα γνωστά «214» τόσο σε επίπεδο ηλεκτρονικών, οπλισμού και τεχνολογίας όσο και στα υλικά κατασκευής του τα οποία του επιτρέπουν να επιχειρεί σε ακόμη μεγαλύτερα βάθη ενώ του παρέχουν και ισχυρότερη θωράκιση.
Οι Γάλλοι της Naval Group διαθέτουν τη Scorpene Evolved ενώ η πρόταση τους ενδέχεται να περιλαμβάνει και το μεγαλύτερο Barracuda αμφότερα τελευταίας τεχνολογίας με παραγγελίες να βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ οι Σουηδοί της SAAB προτείνουν το A26 το οποίο όπως αναφέρουν οι πρώτες πληροφορίες αποτελεί μια εξαιρετικά δελεαστική πρόταση υψηλής τεχνολογίας.







