Στον απόηχο της απόρριψης από τους συμμάχους του ΝΑΤΟ του σχεδίου για την απόκτηση έξι αεροσκαφών έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου (Airborne Early Warning and Control – AEW&C) E-7A Wedgetail της Boeing, η Saab προωθεί ενεργά το δικό της αεροσκάφος, το GlobalEye, ως εναλλακτική λύση.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Saab, Μίκαελ Γιόχανσον, ελπίζει ότι το GlobalEye θα επιλεγεί, καθώς η συμμαχία, όπως ισχυρίζεται, έχει υιοθετήσει μια πιο «προοδευτική στάση» σχετικά με την επιχειρησιακή αξία του.
«Από όσο γνωρίζω, νομίζω ότι το SHAPE (Ανώτατο Στρατηγείο Συμμαχικών Δυνάμεων Ευρώπης) έχει εξετάσει το GlobalEye και έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι οι δυνατότητές του θα καλύψουν ένα κενό αν χρησιμοποιηθεί με τον σωστό τρόπο», δήλωσε στο Breaking Defense στο περιθώριο της Διάσκεψης Ασφαλείας του Βερολίνου την περασμένη Τρίτη.
Πριν δύο χρόνια, το ΝΑΤΟ απέρριψε μια προσφορά για το GlobalEye, επιλέγοντας αντ’ αυτού το E-7, με το σκεπτικό ότι ήταν «το μόνο έτοιμο σύστημα ικανό να εκπληρώσει τις βασικές επιχειρησιακές απαιτήσεις».
Ο Γιόχανσον ανέφερε ότι δεν ξέρει «αν το ΝΑΤΟ έχει τροποποιήσει τις απαιτήσεις του, αλλά προφανώς, το SHAPE υποστηρίζει ότι το GlobalEye μπορεί στην πραγματικότητα να καλύψει ένα κενό που άφησε ο αποσυρόμενος στόλος των E-3 Sentry.
«Ελπίζω να βρισκόμαστε σε αυτό το στάδιο και στη συνέχεια αυτό να μετατραπεί σε μια αγορά, αλλά δεν έχουμε φτάσει ακόμα εκεί», πρόσθεσε.
«Μπορούμε να πετύχουμε τους χρόνους παράδοσης»
Ο Γιόχανσον υποστήριξε, επίσης, ότι το GlobalEye θα μπορούσε να επιτύχει τον προγραμματισμένο επιχειρησιακό στόχο του ΝΑΤΟ για το 2031, «ή νωρίτερα».
Για να πετύχει τους στόχους παράδοσης, από μια πιθανή παραγγελία από το ΝΑΤΟ, η Saab «επενδύει για να παραδίδει περισσότερα αεροσκάφη ετησίως από τις εγκαταστάσεις στη Σουηδία ή θα μπορούσε να λάβει υποστήριξη από τη γαλλική εταιρεία συντήρησης και τροποποίησης αεροσκαφών Sabena Technics», όπως δήλωσε ίδιος.
Η σουηδική εταιρεία έχει προσλάβει την Sabena για να εκτελέσει εργασίες τροποποίησης για τα δύο αεροσκάφη που θα αποκτήσει η Γαλλία, αν και δεν έχουν ακόμη υπογραφεί συμβόλαια.
Η Σουηδία αναμένεται, επίσης, να αποκτήσει τρία αεροσκάφη GlobalEye, ενώ τα ΗΑΕ έχουν ήδη πέντε λειτουργικά.
Προσφορά σε Κατάρ και Σαουδική Αραβία / Καναδά και Γερμανία
H Saab έχει υποβάλει προσφορές για τα αεροσκάφη GlobalEye στο Κατάρ και τη Σαουδική Αραβία, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας για την αύξηση της ζήτησης, δήλωσε χθες Πέμπτη ο Γιόχανσον, σε συνέντευξή του στο Reuters.
Το Κατάρ και η Σαουδική Αραβία έχουν δείξει ενδιαφέρον για τα σουηδικά αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου που έχουν ήδη παραγγελθεί από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, είπε. «Ανυπομονούμε να δούμε πώς θα διαμορφωθεί η διαδικασία λήψης αποφάσεων σε αυτές τις χώρες».
Η Saab εξετάζει δύο ακόμη πιθανούς πελάτες, τη Γερμανία και τον Καναδά.
Στα τέλη Σεπτεμβρίου, ο Γερμανός υπουργός Άμυνας Μπόρις Πιστόριους φέρεται να δήλωσε ότι το GlobalEye βρίσκεται σε «καλή θέση» για να εξασφαλίσει μια παραγγελία.
Ωστόσο, ο Γιόχανσον δήλωσε ότι «δεν μου είναι σαφές» εάν η Γερμανία θα αποκτήσει ένα αεροσκάφος AEW&C από μόνη της ή εάν το Βερολίνο ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στην κοινή συμμαχική προμήθεια υπό την αιγίδα του ΝΑΤΟ.
Όσον αφορά τον Καναδά, η Οτάβα δεν έχει «ξεκινήσει πραγματικά τη διαδικασία απόκτησης, αλλά έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον», δήλωσε ο Γιόχανσον.
Εξήγησε ότι η Saab μπορεί να μεταφέρει τεχνολογία και τεχνογνωσία στο πλαίσιο της δημιουργίας μιας εγκατάστασης στον Καναδά, σε συνεργασία με την καναδική Bombardier. «Ο Καναδάς δεν έχει ακόμη λάβει απόφαση», υπογράμμισε.
Όσον αφορά την πώληση των μαχητικών αεροσκαφών Gripen στον Καναδά, η Saab «δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες» στην Οτάβα για να αποφασίσει εάν θα αγοράσει το αεροπλάνο.
Μετά την εμπορική διαμάχη με τις ΗΠΑ, ο Καναδάς εξετάζει εναλλακτικές στην απόκτηση των stealth μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35.
Η Saab είχε προσφερθεί να κατασκευάσει τα μαχητικά Gripen στον Καναδά, σε συνεργασία με την Bombardier, δημιουργώντας μια τρίτη γραμμή παραγωγής που θα προστεθεί σε εκείνες που ήδη λειτουργούν στη Σουηδία και τη Βραζιλία.




