«Εξασφαλίζουμε την αεροπορική μας υπεροχή» τόνισε ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Αθανάσιος Δαβάκης, κατά την επί της Αρχής συζήτηση του σχεδίου νόμου «Έγκριση σχεδίου Σύμβασης Τροποποίησης της υπό στοιχεία 014Γ/20 Σύμβασης για την επέκταση της εν συνεχεία υποστήριξης των μαχητικών αεροσκαφών τύπου Rafale στην Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων.
Ο κ. Δαβάκης είπε ότι το νομοσχέδιο αυτό «έχει να κάνει με την περαιτέρω ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεών μας και ειδικά της Πολεμικής μας Αεροπορίας και της υπεροχής της, που σημαίνει πάρα πολλά για την χώρα μας».
Ο υφυπουργός ανέφερε ότι «είναι θεμιτή και απαραίτητη η κριτική, οι φόβοι και οι ενστάσεις της Αντιπολίτευσης, αλλά δεν μπορεί να λέγοντας αυτά περί υποψιών ‘πλυντηρίου χρήματος’ που ακούστηκαν. Μια τέτοια κριτική για επιχειρησιακά ζητήματα και κυρίως για όλα εκείνα που συνθέτουν την προσπάθεια της Κυβέρνησης, που επί 6 χρόνια θωρακίζει, αναβαθμίζει, εκσυγχρονίζει και δημιουργεί μια ευοίωνη προοπτική άμυνας και σύγχρονου στρατού για τον τόπο μας, απορρίπτεται» είπε ο κ. Δαβάκης.
Η Κυβέρνηση τόνισε «έχει συγκεκριμένη στάση και αποτύπωμα και για το οποίο δουλεύουμε με αγαστή και πλήρη συνεργασία με τα Γενικά Επιτελεία».

Η παρούσα σύμβαση είπε ο κ. Δαβάκης «έρχεται για να εξασφαλίσει την αεροπορική υπεροχή της Πολεμικής μας Αεροπορίας» και σημείωσε ότι «στην αρμόδια Επιτροπή όλα τα κόμματα έχουν ψηφίσει αυτόν τον σχεδιασμό, πλην της σύμβασης για το Διεθνές Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα».
Ο κ. Δαβάκης χαρακτήρισε τα Rafale, ως «τον πυλώνα της αεροπορικής μας ισχύος και της αποτρεπτικής μας ισχύος. Καλύπτουν μια σειρά από κρίσιμες αμυντικές μας ανάγκες. Οι αερομαχίες εντός και πέραν του οπτικού ορίζοντα, η ναυτική κρούση και οι αεροπορικοί βομβαρδισμοί ακριβείας, είναι μεγέθη που αντιμετωπίζονται από αυτή την πλατφόρμα»
Ειδικά για την παρούσα Σύμβαση, ο υφυπουργός είπε ότι αυτή «έχει τρεις παράγοντες οι οποίοι καλύπτονται πλήρως και είναι:
- Η ανάγκη για μια αδιάληπτη ολιστική και μακροπρόθεσμη λύση για την υποστήριξη των πιο σύγχρονων αεροσκαφών, των Rafale.
- H προσαρμογή των δεδομένων στην εν συνεχεία υποστήριξής τους, καθώς, πλέον, έχουμε και τα 24 Rafale, αλλά και το σύνολο των αεροκινητήρων τους.
- Στην κοστολόγηση ενσωματώνονται τα ανταλλακτικά για το σύνολο του χρόνου της Σύμβασης, που έως τώρα καλυπτόντουσαν από την αρχική Σύμβαση και την εγγύηση».
Αναφορικά με το πρόγραμμα safe, ο υφυπουργός είπε ότι το περιθώριο της υποβολής της πρότασής μας έληξε, χθες υποβλήθηκε το επενδυτικό πλάνο ύψους 2,9 δισ. ευρώ, όταν μας κατηγορούσατε ότι ήταν μικρό το αρχικό ποσό των 800 εκατ. ευρώ που είχε εξαγγελθεί. Το δάνειο που ζητήθηκε από αυτό το χρηματοδοτικό εργαλείο, είναι στο ύψος του 1.150.000.000 ευρώ, όσο δηλαδή μας επιτρέπεται από τον δημοσιονομικό χώρο, που μας είχε δοθεί από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Τα επιπλέον προγράμματα μπορούν να γίνουν εκτός του safe, χωρίς δάνειο, με την προϋπόθεση ότι θα έχει ζητήσει δάνειο η άλλη χώρα με την οποία θα συνεργαστούμε, όπως προβλέπει το ευρύτερο πρόγραμμα που είναι ReArm Europe» και πρόσθεσε πως «όλα τα προγράμματα που υποβλήθηκαν είναι εντός του Μακροπρόθεσμου Προγραμματισμού Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ), για το οποίο και η Επιτροπή ‘Αμυνας και Εξοπλισμών της Βουλής έχουν ενδελεχώς ενημερωθεί και κυρίως έχουν εξασφαλισμένο έναν δημοσιονομικό χώρο από το ΥΠΕΘΟΙΚ».
Ο κ. Δαβάκης, επισήμανε ότι «σε μεγάλο μέρος όλα τα Προγράμματα αφορούν την Καινοτομία στην Άμυνα και τις υψηλές επιχειρησιακές απαιτήσεις. Η συμμετοχή, εδώ, της εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας – που όλοι την θέλουμε- αυτή η Κυβέρνηση είναι που θεσμοθέτησε το 25% να γίνεται από την εγχώρια βιομηχανία. Στα προγράμματα του safe αυτό το ποσοστό του 25% θα εξασφαλίζεται στο 100% σε όσα η χώρα μας έχει το «λιντ», ενώ θα είναι άνω του 25% όταν εμείς δεν έχουμε το «λιντ», αλλά το έχει άλλη χώρα».
Η παρούσα Σύμβαση για τα Rafale αποσαφήνισε ο κ. Δαβάκης, δεν αφορά κάποιο νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα, αλλά αυτό που θα γίνει με την ψήφο της Βουλής είναι η ενεργοποίηση του «Follow support» για συγκεκριμένη χρονική περίοδο.
Οι αιτιάσεις της Αντιπολίτευσης γιατί δεν συμμετέχει η Αμυντικής μας Βιομηχανία ο υφυπουργός είπε «αυτές δεν έχουν αντιστοιχία, καθώς το πρόγραμμα υπάρχει, τα 24 Rafale υφίσταντο και η εν συνεχεία τους υποστήριξη αφορά πλήρως την Πολεμική μας Αεροπορία που έχει και την τεχνογνωσία και τα στελέχη για να μπορούν να προχωρήσουν στην υλοποίηση της διαδικασίας».
Οι θέσεις των αρχηγών ΓΕΕΘΑ και ΓΕΑ
Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Δημήτριος Χούπης, σε παρέμβαση του σχολίασε πως «η στρατιωτική ιεραρχία που οι εισηγήσεις της φθάνουν στην πολιτική ηγεσία, ενδιαφέρεται περισσότερο από τον καθένα για το μέλλον των Ενόπλων Δυνάμεων. Αυτό έχει το βάρος του λόγου που σας το λέει ο Αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων και σε κάθε περίπτωση, ο,τιδήποτε γίνεται ως πρόταση, θέλω να ξέρετε ότι υπάρχει και η θεσμική βαρύτητα, αλλά και η θεσμική παρακαταθήκη για το μέλλον».
Για την υπό συζήτηση σύμβαση για τα 24 Rafale, επισήμανε ότι «μιλάμε για ένα οπλικό σύστημα, το οποίο θα το έχουμε για την επόμενη δωδεκαετία, δεκαπενταετία, εικοσαετία, στις Ένοπλες Δυνάμεις μας και εάν δεν υπάρχει συνεχής υποστήριξη, αυταπόδειχτα δεχόμαστε ότι ουσιαστικά οι διαθεσιμότητες του στόλου και γενικότερα η όλη επένδυση, η οποία έγινε σ΄ αυτή την περίπτωση, στο στρατηγικό διακύβευμα, δεν θα έχει το αποτέλεσμα το οποίο προσδοκούμε.

(ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)
Τον Δεκέμβριο του 2025 τελειώνει η 12μηνη εγγύηση για τα καινούργια, τα τελευταία έξι αεροσκάφη τα οποία ήρθαν. Άρα, θα πρέπει να δοθεί μια εν συνόλω λύση στο συγκεκριμένο θέμα. Τα αεροσκάφη αυτά που πήρε η Ελλάδα, εάν δείτε την τιμή κατά μονάδα είναι στην μισή τιμή από αυτές που πωλούνται τώρα τα αεροσκάφη. Η αρχική σύμβαση άρα ήταν σε πρώτη ανάγνωση, επωφελής για την Ελλάδα. Αναφορικά επισήμανε πως είναι πρώτη φορά που εν συνεχεία υποστήριξης συμβάσεις μπαίνουν μέσα στον ΜΠΑΕ. Αρχικά ήταν μέσα στο λειτουργικό κόστος. Με τις δικές μας εισηγήσεις σωστά η πολιτική ηγεσία αποφάσισε όλες οι εν συνεχεία υποστήριξης συμβάσεις να είναι μέσα στην κύρια σύμβαση, ώστε να μπορεί να υπάρχει και μέτρο συγκρίσεως και σε κάθε περίπτωση να υπάρχει και ένας καθαρός ορίζοντας για όλο το κόστος του κύκλου ζωής όλων των εξοπλιστικών μας προγραμμάτων.
Ο Στρατηγός Χούπης είπε πως για όλη αυτή την Σύμβαση υπήρχε μια ενδελεχής και πάρα πολύ σκληρή διαπραγμάτευση με τις εταιρείες, οι οποίες σχετίζονται και έχει γίνει μια πάρα πολύ καλή μείωση του κόστους του αρχικού, που είχε αναφερθεί από τις εταιρείες, το οποίο πλησιάζει κοντά στο 25%. Επισήμανε πως στον στόλο των RAFALE, έχουμε διασημότητες πάνω από 85%, 90%, που δεν υπάρχει σε καμία αεροπορία και δεν υπάρχει πουθενά.
Σε σχέση με την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ είπε πως αυτή τη στιγμή, σε σχέση με τον εξοπλισμό, τις δυνατότητες και την πιστοποίηση που χρειάζεται στο χρόνο για να πάρει η Ελληνική Βιομηχανία κάποια credentials για να μπορεί να έχει τη Σύμβαση, δεν ήταν δυνατό για να μπορέσουμε να υπογράψουμε την συγκεκριμένη Σύμβαση.
Ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης επισήμανε ότι από τα 24 Rafale που προμηθευτήκαμε τα 12 είναι μεταχειρισμένα και η συντήρησή τους έχει πολύ μεγαλύτερες απαιτήσεις και αυξανομένου του χρόνου που ίπτανται.
Από την προσωπική του εμπειρία πτήσης των Rafale, διαβεβαίωσε ότι «δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα όσον αφορά τα Eurofighter αν τα πάρει η αντίπαλη πλευρά.
«Το γνωρίζουμε πολύ καλά το αεροσκάφος και έχουμε πολύ καλύτερο οπλικό σύστημα και καλύτερους χειριστές κι αυτό είναι γκαραντί» και πρόσθεσε πως το Rafale έχει την εμβέλεια αυτή, ώστε να μπορεί να υποστηρίξει και να παραμείνει στην Κύπρο.
Σχετικά με τις απαιτήσεις συντήρησης, είπε πως το ποσό φαίνεται μεγάλο σε όλους, αλλά θα πρέπει να πω, για να το συγκρίνω με τα 180 εκατομμύρια περίπου της αρχικής υποστήριξης, ότι ήταν το αρχικό πακέτο υποστήριξης που περιλάμβανε κάποια πράγματα στην τιμή αγοράς των αεροσκαφών και στη συνέχεια, βέβαια, η εγγύηση, την οποία εκμεταλλευτήκαμε όσο καλύτερα μπορούσαμε, προκειμένου να μη έχουμε εξτρά απαιτήσεις.
Ο Αρχηγός ΓΕΑ ανέφερε πως αυτή την στιγμή είναι διαθέσιμα τα 23 από τα 24 Rafale, καθώς σε ένα χτύπησε ένα πουλί τον κινητήρα, αλλά είναι εδώ οι Γάλλοι από σήμερα και την άλλη βδομάδα θα πετάει. Στην Σύμβαση προβλέπονται διπλάσιες ώρες από αυτές που έχουμε τεθεί στην αρχική, ενώ έδωσε και επιμέρους λεπτομέρειες της συμφωνίας.




