Η Αυστραλία έδωσε το «πράσινο φως» για την τρίτη δόση του εγχώρια σχεδιασμένου και κατασκευασμένου μη επανδρωμένου αεροσκάφους MQ-28 Ghost Bat CCA (Collaborative Combat Aircraft) από την Boeing.
Η συμφωνία, αξίας 754 εκατομμυρίων δολαρίων Αυστραλίας (500,6 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ), θα περιλαμβάνει αρκετές τροποποιήσεις στο σχεδιασμό, συμπεριλαμβανομένης μιας εσωτερικής θήκης όπλων.
Η νέα παραγγελία περιλαμβάνει επτά επιπλέον MQ-28 – έξι στη διαμόρφωση Block 2 και το πρώτο στην έκδοση Block 3 — μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.
Το Ghost Bat ή MQ-28A είναι το πρώτο στρατιωτικό αεροσκάφος που σχεδιάστηκε στην Αυστραλία εδώ και περισσότερα από 50 χρόνια, για να πετάει ως «loyal wingman» με επανδρωμένα αεροσκάφη επιτήρησης και μαχητικά αεροσκάφη σε απόσταση μεγαλύτερη των 3.700 χιλιομέτρων.
Η Αυστραλία έχει παραγγείλει προηγουμένως οκτώ Ghost Bat Block 1 και τρία Block 2, που σημαίνει ότι όταν ολοκληρωθεί η παράδοση αυτής της τρίτης παρτίδας, θα έχει συνολικά 18 MQ-28.
It’s not just world-leading – it’s ours.
The Ghost Bat is designed and built right here in Australia.
And it’s the future of autonomous aircraft technology.
That’s why we’re investing an additional $1.4 billion in it. pic.twitter.com/btcsSSfDUF
— Pat Conroy MP (@PatConroy1) December 9, 2025
Η RAAF και η Boeing εργάζονται για τη συνέχιση της ανάπτυξης του MQ-28, με μια παραλλαγή Block 2 να κατασκευάζεται χρησιμοποιώντας τα διδάγματα που αντλήθηκαν από το τρέχον Block 1.
«Οι δυνατότητες που επικυρώθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025 θα ενσωματωθούν στο αεροσκάφος Block 2 που βρίσκεται τώρα σε παραγωγή», δηλώνει η κατασκευάστρια εταιρεία.
Ο Πατ Κόνροϊ, Υπουργός Αμυντικής Βιομηχανίας της χώρας, χαρακτήρισε το MQ-28 «κορυφαία πλατφόρμα παγκοσμίως» και «το μέλλον του αεροπορικού πολέμου» κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που ανακοίνωσε τη νέα παραγγελία.
«Το μέλλον είναι εδώ και το μέλλον είναι τώρα στην Αυστραλία με κορυφαίες δυνατότητες παγκοσμίως, όπως το Ghost Bat, κατασκευασμένο στην Αυστραλία», είπε.
Thank you to the Australian Government. MQ-28 funding through to 2028 backs new aircraft production and Block 3 aircraft development — prepping for @AusAirForce operations and accelerating capability. pic.twitter.com/6YXa4iuhos
— Boeing Australia (@BoeingAustralia) December 9, 2025
Η επιτυχημένη δοκιμή με AIM-120 AMRAAM
Η νέα παραγγελία για την Αυστραλία έρχεται αμέσως μετά την ολοκλήρωση της πρώτης δοκιμής εκτόξευσης πυραύλου αέρος – αέρος από το μη επανδρωμένο μαχητικό. Το MQ-28 κατέρριψε έναν εναέριο στόχο στο πεδίο βολής Woomera στη νότια Αυστραλία.
Για την δοκιμή, το Ghost Bat συνεργάστηκε με ένα αεροσκάφος έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου E-7 Wedgetail και ένα μαχητικό αεροσκάφος F/A-18F Super Hornet της Βασιλικής Αυστραλιανής Πολεμικής Αεροπορίας (RAAF) για να χτυπήσει τον εναέριο στόχο με έναν πύραυλο αέρος-αέρος μεσαίου βεληνεκούς AIM-120 AMRAAM.
Η ανάπτυξη της δυνατότητας εκτόξευσης πυραύλων αέρος-αέρος από το MQ-28 διήρκεσε λίγο περισσότερο από οκτώ μήνες.
Το MQ-28 πετούσε ημιαυτόνομα και ο Colin Miller, Αντιπρόεδρος και Γενικός Διευθυντής της Boeing Phantom Works, δήλωσε ότι το E-7 εξέδωσε μόνο τέσσερις κύριες εντολές κατά τη διάρκεια της πτήσης:
- απογείωση του drone, διεξαγωγή αεροπορικής περιπολίας μάχης, δέσμευση για αναχαίτιση του στόχου και εξουσιοδότηση για οπλισμό και βολή προς τον στόχο.
Σε δελτίο τύπου, η Boeing ανέφερε ότι και τα τρία εμπλεκόμενα αεροσκάφη απογειώθηκαν από ξεχωριστές τοποθεσίες για τη δοκιμή, με έναν χειριστή επί του E-7 να έχει αναλάβει την πτήση του MQ-28 διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την εποπτεία της εμπλοκής, ενώ το πλήρωμα του Super Hornet συνεργάστηκε στη συνέχεια με το CCA σε σχηματισμό μάχης.
The MQ-28, E-7A, and F/A-18F successfully demonstrated an autonomous air-to-air weapon engagement. The MQ-28 proves combat capability — reducing risk for crewed aircraft and providing greater tactical reach. pic.twitter.com/KT464nwftN
— Boeing Australia (@BoeingAustralia) December 9, 2025
Το Super Hornet αναγνώρισε και παρακολούθησε τον στόχο κι έπειτα το MQ-28 προσάρμοσε τη θέση του και πήρε «πράσινο φως» από το E-7A για να εμπλακεί και να καταστρέψει με επιτυχία τον στόχο.
Δεν αποκαλύφθηκε ο τύπος του στόχου ούτε η εμβέλεια εμπλοκής.
Ο Διευθυντής Παγκόσμιου Προγράμματος MQ-28 της Boeing, Γκλεν Φέργκιουσον, δήλωσε ότι το MQ-28 «καθοδήγησε τον πύραυλο στα μέσα της πορείας του», χρησιμοποιώντας έναν απροσδιόριστο ενσωματωμένο αισθητήρα ηλεκτρονικού πολέμου, που ήταν «ουσιαστικά ένα AESA ραντάρ (Active Electronically Scanned Array) που έχει σχεδιαστεί ειδικά για μια σειρά εξειδικευμένων λειτουργιών». Αρνηθηκε, ωστόσο, να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για αυτό το σύστημα.
Κατά τη διάρκεια της εμπλοκής, το E-7 επιχειρούσε κάπου μεταξύ 100 και 200 μιλίων πίσω από το MQ-28 και, παρόλο που το Super Hornet πέταξε παράλληλα με το CCA, «θα μπορούσε να επιχειρήσει σε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις κατά τη διάρκεια πραγματικών επιχειρήσεων», πρόσθεσε ο Φέργκιουσον.
Με πληροφορίες από: Breaking Defense




