Η Γαλλία δήλωσε στη Γερμανία ότι επιθυμεί μερίδιο εργασίας περίπου 80% στο κοινό πρόγραμμα ανάπτυξης του μαχητικού αεροσκάφους νέας γενιάς FCAS, δήλωσε στο Reuters πηγή από την αμυντική βιομηχανία, υποστηρίζοντας δημοσίευμα του έγκυρου γερμανικού αμυντικού περιοδικού Hartpunkt.
Το πρόγραμμα FCAS (Future Combat Air System), με εκτιμώμενο κόστος άνω των 100 δισεκατομμυρίων ευρώ, μαστίζεται από καθυστερήσεις και εσωτερικές διαμάχες σχετικά με την κατανομή εργασίας και τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας, καθώς και των αντίστοιχων εθνικών βιομηχανιών τους.
Η γαλλική Dassault Aviation, η γερμανική Airbus και η ισπανική Indra συμμετέχουν στο πρόγραμμα ανάπτυξης του μαχητικού νέας γενιάς που προορίζεται να αντικαταστήσει τα γαλλικά Rafale και τα γερμανικά και ισπανικά Eurofighter από το 2040.
«Οι επόμενοι μήνες μέχρι το τέλος του έτους θα είναι κρίσιμοι για την ταχεία έναρξη της φάσης 2 του προγράμματος», δήλωσε εκπρόσωπος της Airbus, αρνούμενος ωστόσο να σχολιάσει τις αναφορές για τον διαμοιρασμό των εργασιών που ζητά η Γαλλία.
Εάν η Γαλλία ικανοποιήσει την απαίτησή της για μερίδιο εργασίας 80%, οι διαφορές που προκύπτουν μεταξύ των εταιρειών θα καθιστούσαν απίθανο το έργο να εισέλθει στην επόμενη φάση του, όπως έχει προγραμματιστεί, μέχρι το τέλος του έτους.
Όπως είχαμε γράψει πριν λίγους μήνες στο OnAlert.gr, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Dassault Aviation, Έρικ Τραπιέ, παραδέχθηκε ότι η συνεργασία με την Airbus είναι «πολύ, πολύ δύσκολη». Ο Τραπιέ υποστηρίζει ότι η «κατακερματισμένη μεθοδολογία εργασιών» του FCAS είναι η αιτία των καθυστερήσεων, καθώς «κάθε φορά ανοίγουμε ξανά άσκοπες, ατελείωτες συζητήσεις». Ο ίδιος διαφωνεί με αυτό το μοντέλο και τονίζει ότι θα πρέπει να γίνει μια ιεράρχηση των καλύτερων δεξιοτήτων.
Σε περίπτωση που το Παρίσι δεν υποχωρήσει από την απαίτησή του για ποσοστό 80%, αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει το τελευταίο «καρφί στο φέρετρο» του κοινού προγράμματος, καθώς το Βερολίνο δεν θα μπορούσε να αποδεχτεί μια τέτοια απαίτηση και να συνεχίσει να χρηματοδοτεί ένα γαλλικό έργο με γερμανικά χρήματα, δήλωσε στο Hartpunkt ο Γερμανός βουλευτής Κρίστοφ Σμιτ, μέλος του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος, στο οποίο ανήκει και ο υπουργός Άμυνας Μπόρις Πιστόριους.
Το τελευταίο «επεισόδιο» γύρω από το FCAS είναι πιθανό να τροφοδοτήσει νέες εικασίες σχετικά με μια συγχώνευση του προγράμματος με το ανταγωνιστικό πρόγραμμα ανάπτυξης μαχητικού 6ης γενιάς GCAP, στο οποίο συμμετέχει η Βρετανία, η Ιταλία και η Ιαπωνία.
Πηγή: Reuters / Φωτογραφία αρχείου Reuters
