Η Νορβηγία και η NHIndustries έφτασαν εν τέλει σε διακανονισμό για τη μακροχρόνια διαμάχη που είχαν για τα ελικόπτερα NH90 που είχε παραγγείλει η σκανδιναβική χώρα πριν δύο δεκαετίες.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της NHIndustries, σήμερα Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2025, μετά από την απόφαση του δικαστηρίου που είχαν προσφύγει οι δύο πλευρές, διευθετήθηκαν οι αμοιβαίες αξιώσεις αποζημίωσης.
Η NHIndustries, η Airbus, η Leonardo και η GKN Fokker (οι τρεις εταιρείες της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας), συμφώνησαν να καταβάλουν 305 εκατομμύρια ευρώ ως αποζημίωση στη Νορβηγία, επιπλέον των 70 εκατομμυρίων που είχαν ήδη καταβληθεί και να παραλάβουν πίσω τα ελικόπτερα και τα ανταλλακτικά τους.
Ωστόσο, αυτό είναι ένα πολύ μικρό ποσό σε σχέση με τα 2,86 δισεκατομμύρια δολάρια που διεκδικούσε το Όσλο, μέρος των οποίων προοριζόταν για την κάλυψη του κόστους αγοράς ανταλλακτικών αμερικανικής κατασκευής. Από την μεριά τους, οι εταιρείες συμφώνησαν στο πλαίσιο της συμφωνίας να αποσύρουν τη δική τους αξίωση αποζημίωσης ύψους 730 εκατομμυρίων ευρώ.
NH90: Πάνω από 20 χρόνια «παρκαρισμένα»
Το ελικόπτερο «κυνηγός υποβρυχίων» NH90 ναυτικού πέταξε για πρώτη φορά πριν από σχεδόν 30 χρόνια και είναι ένα από τα εμβληματικά οπλικά συστήματα της Ευρώπης. Διαθέτει τα πρώτα πλήρως ηλεκτρονικά χειριστήρια για στρατιωτικό ελικόπτερο, αλλά έχει δεχθεί κριτική λόγω καθυστερήσεων στην παραγωγή και τη συντήρηση.
Ο διακανονισμός τερματίζει μια ιστορία προμηθειών που διαρκεί σχεδόν 25 χρόνια από τότε που η Νορβηγία παρήγγειλε 14 NH90 το 2001.
Το 2022, η Νορβηγία δήλωσε ότι θα ακύρωνε το NH90 λόγω καθυστερήσεων και προβλημάτων συντήρησης και θα ζητούσε επιστροφή χρημάτων από την κοινοπραξία, η οποία χαρακτήρισε την κίνηση «νομικά αβάσιμη». Το 2023, η Σουηδία απείλησε να ακολουθήσει το παράδειγμά της και η Αυστραλία επιτάχυνε την απόσυρση του δικού της στόλου.

Το νορβηγικό υπουργείο Άμυνας δήλωσε ότι οι παραδόσεις θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2008, αλλά αντιμετώπισε καθυστερήσεις και δεν είχε βασικά εξαρτήματα και ανταλλακτικά για περισσότερο από μια δεκαετία, γεγονός που παρεμπόδισε τις επιχειρήσεις.
Το πρώτο μερικώς ολοκληρωμένο ελικόπτερο παραδόθηκε έξι χρόνια αργότερα και μόλις 16 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης αναπτύχθηκε το πρώτο πλήρως λειτουργικό αεροσκάφος – 12 χρόνια αργότερα από το χρονοδιάγραμμα, ανέφερε η νορβηγική κυβέρνηση στην καταγγελία της.
Μέχρι την ακύρωση της σύμβασης το 2022, η Νορβηγία είχε κατά μέσο όρο 100 ώρες πτήσης ετησίως με τα ελικόπτερα NH90, σε σύγκριση με τον στόχο των 400 ετησίως.
Οι δύο πλευρές προσπάθησαν στην αρχή «να τα βρουν», αλλά όταν οι προσπάθειες διαμεσολάβησης απέτυχαν, προσέφυγαν στα δικαστήρια.
Η απαίτηση της Νορβηγίας περιελάμβανε 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ για την κάλυψη της αγοράς ανταλλακτικών Seahawks από τη Sikorsky, σύμφωνα με τα έγγραφα που εξέτασε το Reuters.
Στην ανταγωγή της, η NHIndustries αναγνώρισε ότι το έργο αντιμετώπισε δυσκολίες και κατηγόρησε εν μέρει τις καθυστερήσεις στη συμφωνία για τις προδιαγραφές. Οι απαιτήσεις της Νορβηγίας περιλαμβάνουν την αξιόπιστη λειτουργία σε αντίξοες καιρικές συνθήκες κατά μήκος της μεγαλύτερης ακτογραμμής της Ευρώπης στη Βόρεια Θάλασσα.
Ωστόσο, η κατασκευάστρια εταιρεία κατηγορούσε το Όσλο ότι «φούσκωνε» τους ισχυρούς του, καθώς ορισμένα από τα ελικόπτερα χρησιμοποιούνταν εδώ και χρόνια.
Η NHIndustries δήλωσε ότι έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία όσον αφορά τη διαθεσιμότητα της υποστήριξης NH90 και ετοιμάζει αναβαθμισμένες εκδόσεις.
Πηγή: Reuters




