SPEAR-3: Ο προηγμένος πύραυλος για τα βρετανικά F-35B θα τεθεί σε επιχειρησιακή λειτουργία μετά το 2030

Πύραυλοι τύπου SPEAR και Meteor της MBDA / Φωτογραφία Reuters

Νέα προβλήματα αντιμετωπίζει το πρόγραμμα ανάπτυξης πυραύλων αέρος – εδάφους τύπου SPEAR-3, όπως ανακοίνωσε στο πλαίσιο ερώτησης κοινοβουλευτικού ελέγχου η Υφυπουργός Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου, Μαρία Ιγκλ.

Αρχικά είχε προγραμματιστεί οι βρετανικές αεροπορικές δυνάμεις να παραλάβουν τους πρώτους πυραύλους cruise τύπου SPEAR-3 για τα stealth μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων πέμπτης γενιάς F-35B από τον Οκτώβριο του 2028, έτος κατά το οποίο θα είχε ήδη τεθεί σε επιχειρησιακή λειτουργία το προηγμένο αυτό όπλο.

Ωστόσο, ο πύραυλος βρίσκεται σε φάση επανασχεδιασμού, μια διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025 και αφού το αναθεωρημένο σχέδιο πάρει το «πράσινο φως» τότε θα προχωρήσει το πρόγραμμα ανάπτυξης ώστε ο SPEAR-3 να τεθεί σε επιχειρησιακή λειτουργία στις αρχές της δεκαετίας 2030.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε η Υφυπουργός Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου, το πρόγραμμα ανάπτυξης των πυραύλων αυτών επηρεάστηκε από τις τεχνικές προκλήσεις των αναβαθμίσεων για τα F-35B στην έκδοση Block 4, ένας απαραίτητος εκσυγχρονισμός στο λογισμικό των stealth αεροσκαφών προκειμένου να ενσωματώνουν νέα οπλικά συστήματα και πυρομαχικά, όπως ο SPEAR-3.

Υπενθυμίζεται ότι ο SPEAR-3 είναι πύραυλος cruise αέρος – εδάφους και αναπτύσσεται από την MBDA UK για τις επιχειρησιακές ανάγκες της βρετανικής βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας (RAF) για να παρέχει την δυνατότητα κρούσης με μεγάλη ακρίβεια και αποτελεσματικότητα εναντίον κινητών αλλά και σταθερών στόχων.

Ο πύραυλος έχει μήκος περίπου 1,8 μέτρα και ζυγίζει λιγότερο από 90 κιλά, ενώ υπάρχει και η διαμόρφωση SPEAR-EW που χρησιμοποιείται για αποστολές ηλεκτρονικού πολέμου, διαταράσσοντας με παρεμβολές τις εχθρικές επικοινωνίες και συστήματα εντοπισμού.

Οι SPEAR-3 διαθέτουν προηγμένο ραντάρ και ημι-ενεργό σύστημα καθοδήγησης με λέιζερ, καθώς επίσης σύστημα καθοδήγησης με υπέρυθρες, αδρανειακό σύστημα πλοήγησης και GPS, που επιτρέπει την παρακολούθηση της πορείας του πυραύλου στον εχθρικό στόχο και κατ’ επέκταση την καθοδήγησή του σε πραγματικό χρόνο.

Ο SPEAR 3 αναπτύσσεται κυρίως για να εξοπλίζει τα F-35B αλλά προγραμματίζονται και δοκιμές για να ενσωματωθεί στο οπλοστάσιο των Eurofighter Typhoon. Τέλος, διαθέτει μια πολεμική κεφαλή που είναι αρκετά ανθεκτική από εξωγενείς περιβαλλοντικούς παράγοντες και μπορεί να προγραμματιστεί η έκρηξή του είτε πριν είτε κατά την διάρκεια της εκτόξευσης και της πορείας του βλήματος προς τον στόχο.

Με πληροφορίες και από: UK Defence Journal